auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40: Volvo T4 te hoge boost en stotteren in hogere toeren

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9 T4

Onze Volvo T4 doet sinds gisteren gek:

Bij volle acceleratie (plankgas), in alle versnellingen (boven pak 'em beet 3000 toeren) gaat de auto stotteren/inhouden met tussenpozen. De achteraf ingebouwde turbo-meter geeft dan een druk aan tussen 0,9 en 1,2 bar. De auto blijft wel acceleren. Normaliter geeft de meter bij volle acceleratie zo'n 0,9 - 1,0 bar aan die redelijk constant blijft en lichtjes afneemt naarmate je heel hoog in de toeren komt.

Er zijn dus 2 problemen:

- De turbo druk is te hoog
- Stotteren/inhouden

Nu wat achtergrond-info wat wellicht eea verduidelijkt.

Het probleem is gekomen, nadat ik een manuele boost controller had ingebouwd tussen de leiding van de wastegate actuator en de tcv. Dit werkte prima en de druk liep sneller en hoger op, totdat ik ergens uit kwam op 1,2 bar druk en de auto bij volle acceleratie begon te stotteren/inhouden. Het dichtdraaien van de manuele boost controller (dus geen extra boost meer) hielp niks en de auto bleef stotteren/inhouden. Omdat ik dacht dat het misschien een probleem kon zijn met de TCV, heb ik deze buiten spel gezet door de turbo uitlaat direct te koppelen met de wastegate actuator. Maar ook op deze manier blijft de auto stotteren/inhouden en blijft de druk te hoog.

Aangezien ik de wastegate actuator al verdacht van lekken, heb ik op advies van iemand eens geprobeerd om met de mond lucht te blazen en te zuigen door de actuator. Met het blazen lijkt het erop dat ik lucht uit de actuator voel komen en met het lucht zuigen, kan ik de leiding niet vacuum krijgen (lucht blijft komen). Ik neem aan dat in ieder geval de conclusie kan trekken dat de actuator zijn beste tijd wel heeft gehad. Wat ik me dan afvraag: waarom beperkt de hogere turbodruk zich dan enkel tot die 1,2 bar max.? De wastegate blijft dicht en de turbodruk zou dan toch oneindig moeten oplopen, tenzij overdruk via datzelfde lek weer de turbo verlaat??...

Dan hebben we nog het stotteren/inhouden... wat is daar de oorzaak van? Is het gerelateerd aan de wastegate actuator? Of zijn er mogelijk opeens (per toeval) andere oorzaken? Ik heb de bougies in ieder gecheckt en voor de zekerheid geborsteld, deze zagen er verder prima uit, origineel Volvo's. Zou er iets mis zijn met de luchtmassameter?

Onder normaal gebruik loopt de auto gewoon prima, ook stationair. Geen rook-ontwikkeling, geen olielekkages.

Graag enige advies! Dank u.

Geplaatst door

Ed Ang (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb meegemaakt dat het inwendige van de katalisator los lag. Bij vol gas schoof het zaakje op en sloot de uitlaat af.. Dit lijkt erop.. De verstoppinging zorgt voor hogere turbo druk en voor slecht lopen (inhouden).

Hm, klinkt plausibel. Ik hou dat in gedachten! Ik heb vandaag de auto nogmaals getest: het stotteren is zowaar weg. Heel soms komt ie even terug, maar dan is het slechts licht voelbaar en gebeurt het slechts 1 keer per acceleratie. De actuator staat nu op +/- 1,2 bar en daar schiet de T4 nu zo goed als zonder stotteren vlot naar toe. Wat ik zojuist wel had, is dat opeens mijn DSA lampje en "elektronische motorstoring" lampje aansprong. DSA is inmiddels uit, maar de motorstoring is er nog. Ik kan pas helaas volgend week donderdag uit laten lezen.

De luchtmassameter had ik al een keer losgetrokken, maar dat was echt heel anders rijden, dus ik sluit een defect hieraan uit. Is het wel verstandig deze te demonteren en kijken of er wat schoon te maken valt? Verder had ik voor de zekerheid isolatietape om de bougiekabels gedaan, maar het rijden zonder stotteren vandaag deed ie ook al zonder dat. Verder zat ik eraan te denken om morgen beide lambda sondes eruit te trekken en schoon te maken. Misschien dat dat nog wat kan schelen?...

Ed Ang 0

11 jaar

In de meer dan 50 jaar ervaring, heb ik nooit meegemaakt dat het zelfstandig afwijken van de fabrieks voorschriften tot een , voor de bezitter, bevredigend resultaat leidde. het wordt tegenwoordig alleen maar lastiger bdenk ik. Steeds meer afwijkingen tov wat de fabrikant als gebruike;ijk ziet, wordt als fout gesignaleerd... Een temperatuur sensor geeft bij een bepaalde temperatuur, altijd wel een vaste waarde af, Een lucht hoeveelheid meter of lucht massa meter echter, geeft een waarde af welke de fabrikant vooraf heeft bepaald.
In principe zijn de lambda sondes zelf-reinigend. Dus schoonmaken heeft alleen zin als bekend is wat de oorzaak van de vervuiling is.. Eventueel, kan schoonmaken ervan nodig zijn om diagnose te kunnen stellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.