Ik heb sinds n maand n V 70 R uit 97, RV-XD-16. Prima auto, nix mis mee. Ik heb vorige week kortstondig de 200 kmh aangetikt en nu rookt ie gigantisch als ik t gas loslaat. Als je gas geeft rookt ie niet, maar bij t opschakelen en afremmen op de motor zie ik geen verkeer meer achter mij. Ik heb de ontluchtingsslang van t kleppendeksel losgehaald en als ik daarin blaas komt de lucht uit de aansluiting van die ontluchtingsslang op t deksel. Andersom ook. De olieafscheider lijkt mij dus niet verstopt. Nu heb ik n stuk slang aan die aansluiting op t kleppendeksel gezet richting buitenlucht en rookt ie helemaal niet meer. Ik heb geen overmatige carterdruk, want uit dat stukje slang komt slechts n klein beetje damp, geen oliedruppels. De slang naar de olieafscheider hangt er nu los bij. Ik ben behoorlijk technisch en t zal erop neerkomen dat de olieafscheider vervangen moet worden, maar ik wil weten wat er nu aan de hand is. Welke techneut kan mij dat vertellen?
Bvd Nico
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Compressietest doen en klepseals controleren. (zuigerveren of klepseals)
Gr. paul
Hallo Paul
De auto gaat als de brandweer, heb niet te weinig vermogen. Olieverbruik is ook minimaal. En waarom rookt ie niet met een open carterontluchting en wel met t gesloten systeem?
10 jaar
zit de vlamdover niet verstopt? Deze zit in de luchtinlaatslang en de carterventilatieslang zit er aan.
Zit er dan een vlamdover op mijn V70 R?
10 jaar
Dit zit op iedere benzinemotor van volvo zover ik weet.
Het lijkt op een stukje metalen pannespons . Een heerlijk ding om in de winter bij korte stukjes verstopt te raken .
Je kunt het reinigen ,maar eenvoudiger is het om het maar weg te laten .
Carterontluchtingsysteem goed reinigen is wellicht de oplossing.
Bij volgas gaat er zoveel gas langs de zuigers en door de ontluchting dat er bij veruiling olie naar de inlaat wordt mee genomen.
Groeten.
Zo ziet je vlamdover eruit!
Ik heb n V70R en zover ik weet hebben de turbomodellen geen vlamdover. Ik in ieder geval niet. En al had ik m wel, waarom heb ik dan geen problemen met mijn open carterventilatie? Ik ben er van overtuigd dat het probleem bij de olieafscheider zit, maar probeer te redeneren waarom de auto niet rookt bij mijn open carterventilatie en wel rookt bij t gesloten systeem. Daar zou ik graag n antwoord op hebben. Met mijn open systeem kan ik uitstekend rijden al is t niet zoals t hoort. De motor is prima, geen overdruk. Mijn aangelegde slang op t kleppendeksel blijft mooi schoon. Ik zoek geen oplossing, alleen maar n verklaring. Is hier iemand die mij dat kan vertellen?
10 jaar
Inderdaad geloof ook dat je geen vlamdover hebt, kijk maar eens op www.volvopartswebstore.com
Heb exact hetzelfde probleem gehad met Alfa 33 1.6 85000 km , kleppendeksel vervangen waar de carterontluchting in zat en het probleem was opgelost na eerst motor gereviseerd te hebben .
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar