Volvo V40: Volvo V40 D4 schakeld moeizaam

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 190 PK

Ik rij privé in een Volvo V40 D4 2014, 13 maand oud 25700 is de km. stand. Misschien kan u iets verduidelijken. Als ik de auto in zijn 1e zet of achteruit is het of de bak aangrijpt, schokje in de versnellingsbak. Het gevoel is dat je door weerstand heen gaat. De auto blijft stil staan als ik gas geef, met de koppeling ingetrapt. Als ik gelijk dezelfde schakeling nog eens doe is het goed. Van 1 naar 2 soms het gevoel dat je hem erin trekt. Ik heb meerdere keren gevraagd of het de koppeling is, maar dat is het volgens Volvo niet. Vraag is wat ligt het meest voor de hand en waarom soms wel soms niet? Warm of koud maakt niks uit. Nieuwe versnellingsbak daarvoor is het verhaal nog niet duidelijk genoeg, synchronisatie inrichting? Valt hier iets aan te verstellen. Misschien dat u een duidelijke uitleg heeft en kan het schade gaan geven.
Herkent iemand dit probleem.

VolvoV40D4

Geplaatst door VolvoV40D4 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Je zegt: "De auto blijft stil staan ook als ik gas geef."
Dat is toch een heel duidelijke klacht die niet hoort voor te komen bij zo'n jonge bak.
Wat zegt de dealer? Wat gaan ze er aan doen? Want dit is overduidelijk een defect en het is overduidelijk garantie.

Wat gebeurt er als je de bak de 1e keer in zijn 2de of 3de zet? Kun je dan wel onmiddelijk (met beleid) wegrijden?

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Met de auto blijft stil staan bedoel ik, met de koppeling ingetrapt. Niet helemaal duidelijk omschreven.
Ik zit zelf te denken dat de koppeling niet goed vrij komt, maar waarom dan soms wel soms niet. Drukgroep? Dealer zegt voorzichtig dat de tandwielen dan niet goed voor elkaar staan, moeilijk lopende mesh ringen ?? Als ik nl. hem opnieuw in zijn achteruit zet is het probleem er niet. Je zou zeggen dan is het niet de koppeling, ze gaan bij de improteur de vraag neerleggen of er meer gevallen bekend zijn. Feit is wel dat het ten koste gaat van het rij plezier en voor een nieuwe bak moet het verhaal duidelijker zijn.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

En als je voor dat je de bak de 1e keer in een versnelling zet, eerst 2 of 3 maal de koppeling geheel intrapt en weer loslaat?
Heb je dan je klacht van dat schokje ook?

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Dat maakt geen verschil. In beide gevallen hetzelfde schokje.
Dat heb ik reeds geprobeerd. Schokje voel je net alsof je de
koppeling iets te wild op laat komen, maar dan heel lichtjes.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Ik heb ook idee of er iets mee blijft draaien, het maakt nl. niet uit of ik lang wacht met het in zijn achteruit zetten of dit snel doe. Heb tijdens het testen de auto tijdje stationair laten draaien en dan doet hij het soms ook. Misschien draait er altijd wel iets mee in de bak maar dat weet ik zo even niet.

Siem Bijman (180) PRO, 8 jaar geleden

Kan me goed voorstellen dat dit niet eenvoudig door een dealer is aan te geven wat je hier aan moet doen. Zit garantie op dus zal wel kosteloos opgelost worden. Als je dit heel erg vervelend vind moet je de auto bij hen neerzetten zodat ze de klacht zelf goed kunnen nabootsen en hopelijk een idee krijgen wat de oorzaak is.

Want als dealer kun je wel zeggen dat het garantie is, maar ze zitten ook niet te wachten om een nieuwe koppeling te monteren zonder de zekerheid dat dat de oorzaak is.

Dus vandaar dat ze zo'n vraag bij de importeur neerleggen en ik denk dat je daar begrip voor moet hebben.

Zijn er meer klachten bekent zullen ze dit vast wel oppakken lijkt mij.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Ik heb er ook begrip voor, de dealer heeft mee gereden en weet wat ik bedoel. Alleen blijft de vraag zit het in de bak of in de koppeling en waarom soms wel en soms niet.

Siem Bijman (180) PRO, 8 jaar geleden

Wat het zou kunnen zijn is een probleem met de prise as. Als deze iets roestig is geworden kan de plaat daar op blijven hangen en/of de prise as mee blijven draaien in het vliegwiel.

Om dat zeker te weten moet de bak erachter weg en eea gecheckt worden. Dit hebben wij wel eens meegemaakt bij een Passat, maar die had 10x zoveel km gelopen...

Highway (155) PRO, 8 jaar geleden

Ik denk dat de koppelingsplaat niet over de prise as schuift. Er is een service mededeling geweest in de jaren daarvoor. Oorzaak was roest en vuil op de prise as. Volvo had e een speciaal vetje voor en rade sterk af om kopervet te gebruiken.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Klinkt logisch de prise as, echter is deze auto 13 maand oud. Vuil en roest lijkt mij onmogelijk. Wel kan de koppelingsplaat daardoor niet goed vrij komen. Is een speciale versnellingsbak olie met additieven een optie? Ik wacht eerst Volvo af, heb het idee dat de dealer niks doet zonder ruggespraak met de importeur ivm garantie.

Highway (155) PRO, 8 jaar geleden

In het verleden heb ik ook wel prise as gehad van jonge auto's, maar als het nog garantie is dan de dealer het laten oplossen.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Kan het ook aan de synchronisatie inrichting liggen in de bak? Volgens mij wil hij dit aan de importeur voorleggen. Als het de prise as is wat moet er dan gebeuren. Heb nog 10 maand garantie.

Siem Bijman (180) PRO, 8 jaar geleden

Beide mogelijk de oorzaak, maar als er bij Volvo een probleem bekent is mbt de roest op de prise as dan daar maar eens naar informeren lijkt me.

En dan moet de bak er onder uit om er bij te komen.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Vandaag bij de dealer geweest, nog geen geval bekend bij Volvo met dit probleem. Toen was het even stil. Ben over de prise as begonnen maar dan zou hij dit in elke versnelling moeten doen. Daar ben ik het niet mee eens daar als de auto op gang is de bak ook toeren maakt en het koppelen dan sowieso makkelijker gaat. Ik denk nog steeds dat de koppeling niet goed vrij komt. Ze gaan binnenkort de boel nu los halen en op zoek. Wat ook opvalt is als de auto langer stationair draait het niet vrijkomen vaker optreedt. Dealer is er bang voor dar hij niks vindt, ik zou zeggen begin met uitsluiten.

Ramon9285 (0) PRO, 8 jaar geleden

De dealer weet precies wat er mis is.....je bent namelijk niet de enige..

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Heb jij het probleem ook gehad

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Hallo iedereen nogmaals,

Als de auto lang stationair draaid in file bv. treed het probleem vaker op.

Highway (155) PRO, 8 jaar geleden

Het kan zijn dat je dan niet helemaal in de versnelling zet en door het schokje er wel inspringt. Het is maar een idee.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Vanmiddag op pad geweest, voor second opionion om er zeker van te zijn dat ik geen onzin praat. Twee Volvo monteurs mee gereden, samen 60 jaar ervaring. Koppeling komt niet goed vrij over prise as, tegenwoordig wordt het spul droog in elkaar gezet. Ze gaan ook nog in een andere V40D4 rijden om te kijken of het geen overlappend probleem is. Is inprincipe eenvoudig op te lossen.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Inderdaad de frictieplaat.

VolvoV40D4 (0), 8 jaar geleden

Is heb me erbij neer gelegd, daar twee dezelfde auto's precies hetzelfde doen. product eigenschap.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.