Volvo V40 1.9D van 2001, 187.000 km, 75 kW
Tijdens het rijden, op momenten dat er meer vermogen gevraagd wordt dan normaal, valt de motor plotseling stil. Dit gebeurt o.a. bij het inhalen of bergop rijden en komt vaker voor als de airco ingeschakeld is. Op het dashbord wordt geen indikatie gegeven van een fout. Na het volledig afschakelen van het startcontact kan terug normaal gestart worden. Ik ben met dit probleem naar een officiele Volvo garage geweest. De foutcode in het systeem gaf aan dat de brandstofdruk te laag was. In eerste instantie werd het brandstoffilter vervangen en de EGR klep. Volgens de garage zat deze laatste vast door roet maar volgens mij had dit totaal niets met het probleem te maken. Het probleem was echter niet opgelost en daarom ben ik een tweede keer naar dezelde garage geweest. Toen werd het drukregelventiel op de hogedrukpomp uitgewisseld (Volvo nummer 30620807). Volgens mij heeft dit ook niets met het drukverlies te maken vermits dit onderdeel volgens mij enkel maar een spoel is die gebruikt wordt om de druk te regelen/in te stellen maar ik kan natuurlijk mis zijn. Deze tweede interventie heeft echter ook geen soelaas gebracht en ondertussen heeft dit mij al meer dan 1000 Euro gekost. Het volgende wat men mij voorstelde is het uitwisselen van de 1.500 bar druksensor op de common rail. Toen heb ik even halt geroepen en wil graag eerst even via deze weg het advies inwinnen van personen met een gelijkaardige ervaring. Volgens mij zit er op de common rail aan het rechter uiteinde ook een overdrukklep en als deze intern lekt lijkt mij dit een grotere kanshebber om het drukverlies te veroorzaken. Ik ben echter geen specialist en daarom mijn vraag om juliie advies. En misschein zijn er ook nog andere componenten die deze fout kunnen veroorzaken? Alvast hartelijk dank voor de hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De sensor op de pomp is inderdaad een onderdeel dat bij de eerste types vervangen werden. Ik ken een geval van een Nissan waar vermogen gevraagd werd erg inhield tot afslaan toe. Daar is ook druksensor vervangen. Bij Volvo is na mijn idee de druksensor niet los te krijgen en moet je een hele rail kopen. Dit kan door een van de sloop? Ik verwacht eerder dat de hogedrukpomp inwendige iets heeft. Er is ook nog een mogelijkheid dat de verstuivers slecht zijn.
Dit is een lastig probleem en ik zou naar een diesel specialist gaan om diagnose te laten stellen.
Als mijn auto nieuw was, is hij inderdaad naar de dealer teruggeroepen om een onderdeel te vervangen in het brandstofsysteem, welk onderdeel juist weet ik niet meer. De vervanging werd ook uitgevoerd. De druksensor, die zich op de common rail bevindt, kan volgens mij wel degelijk separaat vervangen worden. Het is een Bosch sensor (ref. 0 281 002 405), zoals het volledige brandstofsysteem trouwens van Bosch is. Ik wacht nog even af of er nog iemand zijn ervaring kan delen of met een lumineus idee komt. Indien de volgende week geen verdere reacties komen volg ik je raad op en ben ik van plan om naar een BOSCH werkplaats te gaan voor een diagnose. Enig idee wat dit ongeveer kost?
10 jaar
Dag Karl heb je de oplossing al gevonden? Ik heb namelijk een volvo v40 1900 diesel met het zelfde probleem
10 jaar
Neen, ik had ondertussen nog geen tijd om naar de werkplaats te gaan. Vanaf ik meer weet post ik het antwoord.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar