Hallo Allen.
Gehele forum al doorgelezen op zoek naar een oplossing. Wel veel zelfde klachten maar nergens concrete oplossing vermeldt .
Wij hebben een Volvo v50 2.0D uit 2006 met 165000km
De auto is door de vorige eigenaar goed onderhouden met recente vervanging van de roetfilter (10dkm geleden) maar kreeg toch het probleem waardoor de motor uiteindelijk op hol sloeg. Hij heeft heeft de auto met kapotte motor in de verkoop gegooid middels verzekering.
Ik heb de auto gekocht (zonder wetenschap probleem) en er een jonge motor in laten zetten met 38000 km ervanuitgaand dat ik dan geen problemen zou hebben.
De motor gaf vanaf moment ophalen natuurlijk dezelfde voorafgaande problemen welke voor mij overigens wel nieuw waren.
Met langere ritten begon mij het volgende op te vallen:
Bij een koude start is het verbruik bij constante snelheid normaal ongeveer 4,5 en 5,5 l/100km.
Bij iedere rit, na een paar kilometer (als de motor wat warmer is geworden?) hapert de motor heel kort, komt er een schokje en schiet het verbruik naar 8 tot 10 l/100km!. Dit houdt dan 10- 15 km aan km waarna het even afzakt naar een normaal verbruik, en dan na een 2 km weer opnieuw begint. Ook met zeer lange ritten
Niveau van de motor olie loopt gestaag op door diesel (houd ik in de gaten en tap regelmatig af) (biodiesel cilinderwand enz.)
Mist tijdens de regeneratie natuurlijk vermogen omdat er geen optimale verbranding is. Ook tijdens filerijden blijft hij dit hogere verbruik geven zodat er dus ook regelmatig een rookontwikkeling met horten en stoten is.
Wat is er, en was er al gedaan aan de auto:
Goed onderhouden volgens voorschrift en met vervanging roetfilter en reset van de teller door dealer bij vorige eigenaar. Gecontroleerd door mijn eigen volvodealer.
Met plaatsen nieuwere motor (38dkm demontagebedrijf) tevens ADM afgevuld, controle reservoir en reset met nieuwe Software
Probleem bleef
ADM handmatig toegevoegd aan motor maar het probleem bleef
Turbo vervangen
Brandstofpomp vervangen
Re-load ECM (gelezen bij andere forum met schijnbaar zelfde probleem)
Probleem blijft
Ik heb ondertussen heel veel problemen op dit forum gezien maar geen met concreet vermelde afhandeling. Ook andere oplossingen welke volgens logica kunnen worden uitgesloten zoals:
verhoogd verbruik door injectoren , brandstofpomp, lekkage van de pomp op motor, foute info boordcomputer enz.enz. want dan zou dat ook tijdens koude motor moeten zijn en geeft de boordcomputer dat ook niet aan met huidig actueel verbruik. Ik rijdt zo'n 500 km op een volle tank diesel
Het gekke is dat hij het niet doet met een koude motor (of uitlaat?) want tijdens de heftige vorstperiode vorige maand had de Volvo wel ineens lange ritten (90km) die heerlijk waren met een fantastisch veruik (4.8L/100KM). Als hij daarna even 20 minuten stil had gestaan (warmteverspreiding?) begon hij op de terugweg wel weer met die regeneratie en bleef ook weer aanhouden.
Ik heb inmiddels bijna 8 DKM met de auto gereden en bemerk ook dat de perioden van regeneratie langer aanhouden. Was het voorheen met zeer korte tussenpozen, nu bijna constant (mu.v. koude motor (of uitlaat)
Er moet dus mijn inziens iets zijn dat op basis van die temp. de regeneratie aanstuurt en niet alleen op de temperatuur van de motor of koeling werkt, maar misschien indirect beinvloed wordt door omgevings- of stralingswarmte van motor of uitlaat. In ieder geval met heftige koude werd de regeneratie onder invloed van de extreem koude rijwind niet geactiveerd.
Ook de Volvodealer heeft rapport opgemaakt en geplaats bij hun eigen afdeling maar die willen dat ik dan eerst een 10 uur durend onderzoek laat doen aan de motor voor ze met conclusies kunnen komen en dat is dan nog geen reparatie.
De motor is inmiddels regelmatig uitgelezen maar laat natuurlijk niets zien.
Auto is helemaal standaard en verder in zeer goede conditie wat de reden is dat ik m graag wil houden
Sensor ?
Slangetjes ?
Drukverschil ?
AAnsturen regeneratie is Oké
Beeíndigen regeneratie
Gaarne uw logische reactie en bij voorbaat dank daarvoor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alleen aftappen van het teveel aan olie lijkt mij gevaarlijk doordat de olie steeds verder verdunt.
Als de motor een keer belast wordt en goed warm is, verdwijnt er op eens een grote hoeveelheid "olie".
Ik ben bang dat als je het probleem niet vindt, dat er regelmatig olie ververst moet worden.
In 1e instantie zou ik naar de sensoren in uitlaat gaan kijken.
Gezien het verhaal over koude motor/uitlaat (tijdens vorst) o.k. en dan na opwarmen weer in de stress denk ik aan de temperatuursensor.
Maar natuurlijk mag je de druksensor niet vergeten en de lambdasonde (als die er is) ook niet.
Je zegt er een jonge motor in gezet te hebben. Was dat alleen een motor of compleet met sensoren?
Halllo Old Ford. Ik heb ook veel reacties van jou gelezen en waardeer dat zeer.
Olie zal ik inderdaad eens gaan verversen.
Ook ik zit idd te denken aan enkele sensoren.. Temperatuursensor zou het geheel moeten opstarten als de boel warm is maar dat werkt toch perfect. Alleen hij stopt niet met dat regenereren.
Defecte druksensor zou logisch zijn want hij meet geen verschil na de regeneratie en daardoor blijft de motor daar om vragen? Maar zou hij deze druk dan wel gemeten hebben tijdens de koude periode waardoor regeneratie uitbleef of kon door de koude de temperatuursensor niet op temepratuur komen? ( werking door krimp / uitzetting warmte koude zou wel kunnen)
Of onthoudt de computer van de motor de gedane regeneratie niet en stuurt hij weer de temperatuursensoor aan? (kip of ei)
Wordt een defect van deze sensoren niet middels de computer als storing aangegeven??
Verder weet ik niet of de motor compleet met sensoren vervangen is. Wel turbo en ook de brandstofpomp zijn al (zonder verbetering) vervangen.
12 jaar
Er zijn defecte sensoren die een foutcode genereren (signaal echt buiten bereik) en defecte sensoren zonder foutmelding.
Stel de motorcomputer wil een uitlaatgas temperatuur zien van 450 graden Celsius, maar de sensor geeft (foutief) niet meer dan 300 aan.
Er zijn gevallen geweest waar de motorcomputer bleeft stoken en brandstof toevoegen om maar die temperatuur te halen.
En, uiteraard, zonder foutmelding op de temperatuur, want 300 graden zou best kunnen.
Er zijn gevallen geweest waar de motor-computer (foutief) bij een te koude motor (en uitlaat) al begon met regenereren.
Daar is die sensor voor bedoeld om dat tegen te gaan. Lijkt erop dat dat deeltje misschien werkt.
De exacte regeling van het regenereren is nog niet veel over bekend. En daarmee bedoel ik hoe werkt die software nou echt.
Ik heb het idee dat de software een bepaalde temperatuur wil zien en dan de vulling van het filter gaat aftellen.
Wordt die temperatuur niet bereikt, dan volgt er een herstart.
Je komt er maar op 1 manier achter en dat is rijdend uitlezen. Zowel voor, tijdens als na het regenereren.
En dan die gemeten gegevens vergelijken met de door fabriek opgegeven grenswaardes.
Die waardes zullen dus van Volvo moeten komen.
Ik denk niet dat de gemiddelde particulier hier de opleiding voor heeft, de kennis, de apparatuur en de gegevens.
Of te wel, ik ben bang dat je van een dealer afhankelijk bent.
Ik vindt het juist prima om ook deels afhankelijk van de dealer te zijn maar hoe meer informatie, des te beter er een gerichte conclusie kan komen en effectief gerepareerd kan worden zonder onodige bijkomende kosten. Je verhaal klinkt idd heel erg logisch. De ADM heeft al een nieuwe SoftwareUpgrade gehad. Weet niet of dat dan ook geldt voor de sensoren maar neem het mee in de volgende bespreking met de hoofdmonteur.
Uiteindelijk kun je er met grootschalig overleg en logica een heleboel uit filteren maar zo'n dealer zal daar natuurlijk ook niet altijd de tijd en energie in willen steken alhoewel ik ook vindt dat een dergelijke jonge Volvo (en jongere) geen reclame is voor het merk en deze dus voorop moet staan om een oplossing te vinden. Toch?
12 jaar
Als de Volvo-dealer wil meewerken kun je vragen of je (tijdelijk) met een andere (gebruikte) ECM mag proberen, deze zijn softwarematig wel over te zetten van een andere auto.
Het vervelende is alleen dat het overzetten uit een sloopauto niet gaat omdat de "oude" ECM-regeleenheid IN de "oude" auto softwarematig "leeggemaakt" moet worden en na het overzetten met een ECM-reload bekend moet worden gemaakt aan de "nieuwe" auto !!
Zijn de slangetjes van de drukverschilsensor nog wel heel, ik heb er al meerdere gehad waar de slangetjes middendoor waren (in het "beschermde" gedeelte).
laat een nieuwe ADM regeleenheid monteren!
Al meerdere gevallen gehad.
[quote=Gerard1967]Wel veel zelfde klachten maar nergens concrete oplossing vermeldt .[/quote]
Nog ééntje ... :-(
[quote]Ik heb de auto gekocht (zonder wetenschap probleem) en er een jonge motor in laten zetten met 38000 km ervanuitgaand dat ik dan geen problemen zou hebben.[/quote]
Je weet uiteraard niet welke problemen er met die motor al waren ...
De mijne had problemen bij de regeneratie van nieuw af - tot na het 80.000 km onderhoud.
Poef, gedaan met schudden en schokken bij de regeneraties. Zogezegd was er niets speciaals gebeurd ...
[quote]De motor gaf vanaf moment ophalen natuurlijk dezelfde voorafgaande problemen welke voor mij overigens wel nieuw waren.[/quote]
Welke motoronderdelen of motor-randapparatuur zijn bij het overzetten behouden ?
Ik vermoed dat je je daarop moet concentreren als je het wil oplossen.
[quote]Bij iedere rit, na een paar kilometer (als de motor wat warmer is geworden?) hapert de motor heel kort, komt er een schokje en schiet het verbruik naar 8 tot 10 l/100km!.[/quote]
Normaal begint de regeneratie van de roetfilter pas als de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is (82° op de 2.0D )
Als die regeneratie voortijdig afgebroken is - of de software denkt dat - dan herbegint het regenereren echter al op 60° koelvloeistof temperatuur.
[quote]Dit houdt dan 10- 15 km aan km waarna het even afzakt naar een normaal verbruik, en dan na een 2 km weer opnieuw begint. Ook met zeer lange ritten[/quote]
Been there, done that.
Het maximum is 78 km voor mij, maar 30, 40 km was geen uitzondering !
Op een moment is dat dan ineens gestopt.
Het regenereren gebeurt nog altijd elke 150-200 km, maar duurt nu 8 tot hooguit nog 16 km lang.
Waarom ???
[quote]Niveau van de motor olie loopt gestaag op door diesel (houd ik in de gaten en tap regelmatig af)[/quote]
Aftappen is niet goed - het voorkomt wel dat de motor op hol slaat door aanzuigen van olie - de olie wordt steeds dunner en dunner.
Ze smeert dan steeds minder goed, en je krijgt verhoogde slijtage, o.a. aan de turbo (ijzerconcentratie te hoog bij olie-analyse)
Mist tijdens de regeneratie natuurlijk vermogen omdat er geen optimale verbranding is. Ook tijdens filerijden blijft hij dit hogere verbruik geven zodat er dus ook regelmatig een rookontwikkeling met horten en stoten is.
Wat is er, en was er al gedaan aan de auto:
Goed onderhouden volgens voorschrift en met vervanging roetfilter en reset van de teller door dealer bij vorige eigenaar. Gecontroleerd door mijn eigen volvodealer.
Met plaatsen nieuwere motor (38dkm demontagebedrijf) tevens ADM afgevuld, controle reservoir en reset met nieuwe Software
[quote]Probleem bleef
Probleem blijft[/quote]
Allemaal op jouw kosten ?
Je kan bezig blijven met onderdelen vervangen op goed geluk.
Mijn advies ?
Maak met je dealer een no cure - no pay afspraak.
Als hij niet wil, verkoop het wrak, of rij er mee door - mits een verhoogde oliewisselfrequentie - tot het begeeft .
Aral heeft de juiste olie voor 6,5 euro/L ( in Duitsland),
(Juist naar PSA specificatie B71 2290 ipv Volvo spec. )
Dan kan je al eens vaker wisselen.
[quote]Ik heb ondertussen heel veel problemen op dit forum gezien maar geen met concreet vermelde afhandeling.[/quote]
De mensen proberen ook maar goede raad te geven, maar ik zie helaas ook enkel meer van "vervang dit, vervang dat "
[quote]Ik rijdt zo'n 500 km op een volle tank diesel[/quote]
Je zou er zonder veel problemen een 800km moeten uithalen, en als je heel rustig rijdt over lange afstand is 1000 haalbaar.
Je verbruikt dus ongeveer 1,5 maal tot het dubbel van wat normaal is.
Dat geeft veel diesel in de olie + ook veel roet (slechte verbranding)
[quote]Er moet dus mijn inziens iets zijn dat op basis van die temp. de regeneratie aanstuurt en niet alleen op de temperatuur van de motor of koeling werkt, maar misschien indirect beinvloed wordt door omgevings- of stralingswarmte van motor of uitlaat. In ieder geval met heftige koude werd de regeneratie onder invloed van de extreem koude rijwind niet geactiveerd.[/quote]
Er is iets dat andere waarden aangeeft naargelang de temperatuur : een verschildruksensor waarvan de toevoerleidingen (meetbenen) geblokkeerd geraakt zijn bij temperatuur X.
In dat geval geeft de sensor geen foutmelding, want die denkt dat hij correct meet.
Die waarden kunnen ook rustig kloppen -> geen foutmelding.
Verlaag de temperatuur tot lager dan X , en de druk in het meetbeen daalt -> alles lijkt nog steeds OK.
Verhoog de temperatuur tot hoger dan X, en de druk in het meetbeen stijgt (en dus de verschildruk) -> zogezegd tijd om te regenereren .
[quote]Ook de Volvodealer heeft rapport opgemaakt[/quote]
Dat heb ik ze ook geregeld horen zeggen ...
Veel komt daar blijkbaar niet uit voort, uit zo'n rapport.
12 jaar
[quote=tony850]laat een nieuwe ADM regeleenheid monteren!
Al meerdere gevallen gehad.[/quote]
Dus als ik u goed begrijp, is al dat dure onderdelen nakijken en/of vervangen (injectoren, roetfilter, stuureenheden, ...) vaak overbodig, en het probleem vaak op te lossen met een nieuwe ADM die in verhouding bijna niets kost ???
Hoe weet men of de ADM al dan niet werkt als er geen foutcodes zijn ?
Doordat de additief tank vol blijft misschien ?
12 jaar
Hallo Allen.
Even een aanvulling en solution van deze problemcar
Volvo Nederland wil wel een onderzoek instellen naar de motorproblemen maar dan gaan ze dus beginnen met een onderzoek aan de motor en dat kost al 8 werkplaatsuren en dan heb je nog geen reparatie en oplossing voor het probleem en vond ik dus weggegooid geld aangezien het daar niet in zit. (ik zal later hierover uitweiden)
Ik had in de perioden van onderzoek al eens met mijn plaatselijke Volvodealer bedacht dat de ADMlijn vervangen zou moeten worden omdat daar, gezien de logische conclusies, het probleem zou moeten zitten. Het ADM reservoir zou vervangen, Software opnieuw geladen, leidingen enz enz.
Ik had het geld, ruim xx , ervoor liggen dus bracht de auto naar de garage.
Toen ik de auto later op de dag op haalde werd er gezegd dat niet alle onderdelen vervangen waren omdat de rest volgens inzien goed was. Toen ik daarbij maar xx hoefde af te rekenen was mijn dag weer goed.
Helaas met het wegrijden bleek het probleem niet verholpen. Er werd nog meegegeven dat de brandstofpomp en injectoren..... Maar ja, daar heb ik op dit forum ook genoeg over gelezen al die onnodige reparaties.
Een maand later, voorafgaand aan de APK keuring, heeft de VOlvodealer nog een rijdende analyse gemaakt met de aangesloten computer.
Toen ik de auto goedgekeurd ophaalde kreeg ik nog even een briefje mee waarop stond dat er in al die maanden nog steeds niet uit het ADM reservoir was opgenomen alhoewel de auto haast onafgebroken regenereerd. Betekend dus dat de auto niks kreeg en regeneratie nooit voltooit werd. Op het papiertje stond tevens een advies om dan de ADM lijn te vervangen voor slechts 800 ex BTW. Nou ja, daar had ik pas geleden nog een opdracht voor gegeven maar is niet geheel uitgevoerd omdat men het niet nodig vond.
Als ze de vorige reparatie wel volledig hadden uitgevoerd, zou het probleem misschien al zijn verholpen dus drong aan op verrekening van die eerdere kosten. Helaas.
Ook Volvo Nederland wilde hierin niks betekenen tenzij ik allerlei onnodige ondezoeken uit eigen zak ga betalen.
We hebben het hier over een auto die net 5 jaar is geworden maar al een afschuwelijke historie heeft ...
Het blijkt dat de auto al in 2008, na twee jaar dus, een op hol geslagen motor had en dus is vervangen (waarschijnlijk door volvo met garantie). Ook deze motor is 17 dkm later op hol geslagen zonder de oorzaak te ( willen ) weten. ER is toen weer een andere motor in gekomen die het 30 dkm heeft uitgehouden met veel garagebezoeken maar ook uiteindelijk op hol is geslagen. Toen heb ik de auto gekocht niet wetende dat er problemen mee waren die niks met de motor hadden te maken. Er ligt nu dus een 4de nieuwere motor in.
Volvo heeft er dus nooit wat aan gedaan om het probleem te willen weten / onderzoeken. En ze denken dat het probleem nog steeds in de motor te vinden is. Hoezo onnodig kostend onderzoek?
Ja op kosten van de klant... met uitzondering van de rijdende analyse
Uiteindelijk heb ik bij een goed erkent Tunebedrijf het regeneratieproces uit de software van de motor laten schrijven. De personen van dit bedrijf wisten precies waar ik het over had .
Ik heb het roetfilter proffesioneel laten verwijderen en met een grotendeels gratis upgrade het motorvermogen laten toenemen. En ja, met garantie dat de auto er ook mee door de keuring komt. Daags erna de olie laten verversen en ken mijn auto nauwelijks terug.
Ik rijdt nu heerlijk onbezorgd met een gemiddeld verbruik van 5.0 l/100km en ben blij met de souplesse van de motor. Ik kan zelfs met de auto en caravan op vakantie.
Helaas heeft Volvo (Nederland) zelf geen één initiatief genomen of aangerijkt om van mij een blije Volvorijder te maken.
Scheelt gelijk weer de toename in onnodige kosten van een roetfilter en ADM vloeistoffen
12 jaar
Goed om te horen dat je de software hebt laten wegschrijven en de roetfilter eruit hebt gegooid. Een tijdje terug heb ik deze optie hier aangekaard maar men verklaart je hier direct voor gek. Maar sommigen houden van veel geld uitgeven, succes ermee voor ze zou ik zeggen. Ik zou ook de EGR dichtzetten als ik jou was, ik heb dat ook gedaan.
Veel rijplezier!
12 jaar
HOi Mamoli.
Bedankt voor reactie maar wat is de toegevoegde waarde van een dichtgezette EGR in dit geval?
12 jaar
Weet je wat het is Gerard,je auto is 6 jaar oud en uit alle garantie en coulance's,dealer heeft hier helemaal geen zin meer in.
De meeste hebben al na korte tijd een nieuwe motor gekregen en het gros was geleased.
De volvodealer heeft en had hier gewoon geen oplossing voor,soms werd er van alles vervangen,geen resultaat.
Uiteindelijk draaide de motor in elkaar,kregen ze een nieuwe motor en daar reden ze de lease periode mee uit en daarna gingen die auto's de handel in en waren ze er vanaf.
Er is nooit een afdoende oplossing voor geweest.
12 jaar
[quote=Gerard1967]Toen ik de auto later op de dag op haalde werd er gezegd dat niet alle [ADM] onderdelen vervangen waren omdat de rest volgens inzien goed was.[/quote]
Weet je wat misschien er wel vervangen werd ?
[quote]Toen ik de auto goedgekeurd ophaalde kreeg ik nog even een briefje mee waarop stond dat er in al die maanden nog steeds niet uit het ADM reservoir was opgenomen alhoewel de auto haast onafgebroken regenereerd.[/quote]
Dat ga ik ook eens nakijken dan.
Reservoir zou doorschijnend zijn, zodat je met een lamp kan zien hoeveel er nog in zit ?
Aan het tempo dat de mijne regenereert moet die tank al leeg zijn.
[quote]Betekend dus dat de auto niks kreeg en regeneratie nooit voltooit werd. Op het papiertje stond tevens een advies om dan de ADM lijn te vervangen voor slechts xx ex BTW. Nou ja, daar had ik pas geleden nog een opdracht voor gegeven maar is niet geheel uitgevoerd omdat men het niet nodig vond.[/quote]
Toffe garage !
[quote]We hebben het hier over een auto die net 5 jaar is geworden maar al een afschuwelijke historie heeft ...
Het blijkt dat de auto al in 2008, na twee jaar dus, een op hol geslagen motor had en dus is vervangen (waarschijnlijk door volvo met garantie). Ook deze motor is 17 dkm later op hol geslagen zonder de oorzaak te ( willen ) weten. ER is toen weer een andere motor in gekomen die het 30 dkm heeft uitgehouden met veel garagebezoeken maar ook uiteindelijk op hol is geslagen. Toen heb ik de auto gekocht niet wetende dat er problemen mee waren die niks met de motor hadden te maken. Er ligt nu dus een 4de nieuwere motor in.[/quote]
In mijn boek heet dat gewoon fraude en bedrog bij de verkoop ...
[quote]Uiteindelijk heb ik bij een goed erkent Tunebedrijf het regeneratieproces uit de software van de motor laten schrijven. De personen van dit bedrijf wisten precies waar ik het over had .[/quote]
Duidelijk ook niet de eerste keer dat ze dat doen, blijkbaar ...
[quote]Ik heb het roetfilter proffesioneel laten verwijderen en met een grotendeels gratis upgrade het motorvermogen laten toenemen. En ja, met garantie dat de auto er ook mee door de keuring komt.[/quote]
Wat heeft dat ongeveer gekost, en waar kan je dat laten doen ?
Desnoods doe ik dat de dag na de keuring, rij er een jaar mee rond, kijk dan of hij er mee doorkomt, en indien niet gaat hij op het schroot.
12 jaar
Hoi V50D
Leef ontzettend met je mee als je dezelfde problemen hebt. Echt een last om met een tijdbom rond te rijden......
De opdracht aan mijn dealer was om de gehele lijn te vangen wegens het vermoeden dat de vlotter van het ADM reservoir vast zou kunne zitten. Gebeurde nog wel eens werd er gezegd.
Kosten zouden dus rond de xx worden.
uiteindelijk is alleen de software re-load voor de ADM en met de benodigde werkplaatsuren voor controle van roetfilter e.d. zit je zo weer aan de 400 terwijl er feitelijk weinig is gerepareerd.
De inhoud van het reservoir kunne ze volgens mij ook uitlezen maar ook dat kost weer ongeveer 40
Uiteindelijk kun je de gehele ADM lijn wel laten vervangen maar dan heb je nog steeds geen zekerheid dat het verholpen is en sta je binnekort ook weer voor uitgave van het roetfilter en ADM vloeistof.
Het bedrijf dat mij de auto verkocht heeft wist waarschijnlijk ook niet eens dat het regeneratieproces oorzaak van de defecte motor was dus heeft m als schadeautobedrijf ter goeder trouw verkocht.
Het tuningbedrijf had al veer ervaring met dit probleem want het speelt ook bij vrachtauto's en campers. Andere bedrijven doen voornamelijk de 1.6 D maar ik was de eerste die de 2.0D versie had en alles liet doen.
Doe mij maar even een P.M voor de verdere gegevens
12 jaar
[quote=Gerard1967]Hoi V50D
Leef ontzettend met je mee als je dezelfde problemen hebt. Echt een last om met een tijdbom rond te rijden......[/quote]
Ik zie mijn Volvo gelukkig niet als een tijdbom ;)
Als hij toch op hol slaat, stoppen en de slang van de karterontluchting dicht knijpen of er af trekken.
[quote]Doe mij maar even een P.M voor de verdere gegevens.[/quote]
OK, al bedankt bij voorbaat !
12 jaar
[quote=Gerard1967]HOi Mamoli.
Bedankt voor reactie maar wat is de toegevoegde waarde van een dichtgezette EGR in dit geval?[/quote]
Voordeel is dat het inlaattraject niet met roet dichtloopt, daarnaast voorkom je zaken als dat de motor slecht wilt starten of slecht op het gas reageert omdat de EGR-klep niet goed meer functioneert etc etc.
Groetjes
12 jaar
[quote=mamoli][quote=Gerard1967]HOi Mamoli.
Bedankt voor reactie maar wat is de toegevoegde waarde van een dichtgezette EGR in dit geval?[/quote]
Voordeel is dat het inlaattraject niet met roet dichtloopt, daarnaast voorkom je zaken als dat de motor slecht wilt starten of slecht op het gas reageert omdat de EGR-klep niet goed meer functioneert etc etc.
Groetjes[/quote]
Ik heb 2 maanden geleden de auto laten chiptunen en gelijktijdig de EGR klep softwarematig laten uitschakelen. daarna voor alle zekerheid er nog een alu plaatje tussen gezet.
Fantastisch resultaat. geen inwendige vervuiling meer, aanzienlijk meer koppel onderin en uiteraard ook nog zuiniger.
al met al goed voor de portomonee en doordat ik minder brandstof verbruikt ook nog goed voor het milieu.
bijkomstigheid is dat het roetfilter nu ook minder vervuilt en dus minder behoeft te regenereren.
volgende stap is bij het vervangen van het roetfilter om ook deze softwarematig te laten verwijderen en het inwendige van het roetfilter uit te nemen.
met dit laatste heb ik nog geen ervaring voor wat betreft de APK.
wle met de EGR klep. dit heb ik bij mijn vorige auto ook gedaan en levert geen enkel probleem op bij de APK. is immers schoner doordat hij geen uitlaattroep meer recirculeert.
12 jaar
Hallo allemaal,
Wij hebben ook dezelfde problemen!!
Auto is op hol geslagen hoog verbruik en regenereert heel erg vaak.
hij staat nu bij de volvo dealer een te hoog oliepeil kreeg ik te horen.
Ze gaan morgen verder zoeken naar het probleem.
Dat chiptunen om de egr klep uit het programma te schrijven doen ze dat bij alle tuning bedrijven of is er een bedrijf die daar in is gespecialiseerd?
Moet het roetfilter dan ook worden vervangen/verwijderd? of kan ik die laten zitten?
Ik wacht jullie reactie af.
Alvast bedankt.
12 jaar
Wel een triest verhaal dat z'on merk als Volvo dit soort problemen kent..Er moet toch een oorzaak zijn ... er zijn veel van deze auto,s die probleem loos rijden ????
Even nog een paar vragen heb ook een v50 1.6d met het zelfde probleem motor,turbo vervangen (xx euro armer) Als ik id de roetfilter laat verwijderen en het regenereren laar uitzetten en de EGR klep dicht zet. Hoe kan ik nog door een APK keuring komen ?
12 jaar
Het is niet alleen Volvo die hier last van heeft. Er zijn meer merken met dezelfde problemen.
Als de auto van 2006 of later is dan is er geen enkel probleem als het verwijderen vakkundig gedaan wordt.
Als er bij uitlezen geen foutcodes zijn is de auto op uitstoot al goed gekeurd - wat er ook uit de pijp komt.
Voor bouwjaar 2006 wordt een roetmeting gedaaan. Moet geen probleem zijn.
[quote=Kenny78]Hallo allemaal,
Wij hebben ook dezelfde problemen!!
Auto is op hol geslagen hoog verbruik en regenereert heel erg vaak.
hij staat nu bij de volvo dealer een te hoog oliepeil kreeg ik te horen.
Ze gaan morgen verder zoeken naar het probleem.
Dat chiptunen om de egr klep uit het programma te schrijven doen ze dat bij alle tuning bedrijven of is er een bedrijf die daar in is gespecialiseerd?
Moet het roetfilter dan ook worden vervangen/verwijderd? of kan ik die laten zitten?
Ik wacht jullie reactie af.
Alvast bedankt.[/quote]
mijn volvo V50 2.0D trok aanzienlijk slecht. mijn ervaring was dat dit aan de EGR klep was te wijten. bij de dealer hebben zij deze schoon gemaakt.
daarna heb ik het besluit genomen deze direct met het chiptunen softwarematig te laten uitschakelen. ATM in Eemnes heeft hier ervaring mee. je krijgt er een geheel andere auto voor terug zoals meer koppel onderin. Digicar is gespecialiseerd in het verwijderen van het binnenwerk van het roetfilter en het softwarematig laten wegprogrammeren. dit laatste is de oplossing voor jouw probleem. wel zo verstandig om bij deze laatste ook de chiptuning te laten uitvoeren. dit kost namelijk weinig meer daar de Siemens computer er toch uit moet kunnen zij dit gelijktijdig uitvoeren voor weinig meer kosten. of Digicar de EGR klep software matig kan uitschakelen weet ik niet. EGR klep uitschakelen heeft niets met APK keuring te maken. de uitlaatgassen worden schoner als je de EGR klep uitschakeld. EGR is bedoeld om NOX te verminderen. dit wordt niet gemeten tijdens een APK keuring.
12 jaar
Beste blijde rijder
Ik heb je bericht ook gelezen .ik ben erg benieuwd naar de reactie van je dealer .
ik heb nl ook het zelfde probleem en de dealer is ook op zoek naar het probleem.
hij heeft nu de injectoren eruit gehaald voor inspectie...
we kunnen evt samen de ervaringen delen.
Gr Rene
12 jaar
Zonnet bericht gehad van de dealer.
2 injectoren defect ,vandaag gaan ze test rijden
Morgen ophalen ben benieuwd.
hou jullie op de hoogte.
12 jaar
Gisteren bericht gehad van de dealer.
Roetfilter zat bijna dicht!!! Deze hebben ze schoongemaakt en ze gaan nu de verstuivers nog controleren.
Waarschijnlijk is hij maandag klaar.
12 jaar
Lees topic 13 er maar eens op na.
Nu word er gezegd dat er twee verstuivers lekken en vervangen,kost je een bak geld en lost het probleem niet op.
Het heeft te maken met het regenereren,gaat meer inspuiten op dat moment en daardoor stijgt je oliepeil.
En als het regeneratie proces niet goed functioneert blijft tie extra inspuiten,want het regeneratie proces is niet voltooid.
En nu gaan ze je verstuivers vervangen omdat ze denken dat ze lekken.
Het is een peugeot motor die hier in ligt,misschien dat je ook bij een peugeot dealer eens kunt buurten met dit probleem.
Ik zou een goede tuner opzoeken en de boel weg laten schrijven en de EGR dicht plakken.
Nu ze zetten er twee nieuwe verstuivers in,verversen de olie en filter en je krijgt em terug en een maand later ben je weer terug bij af of de boel loopt in elkaar.
12 jaar
Beste primera,
Ik heb dit id al meer gelezen helaas.Ze hebben de verstuivers naar een diesel servies gebracht en ik heb het rapport gezien,Er waren 2 injectoren die diesel bleven lekken.Dus hoop ik nu dat de problemen achter de rug zijn anders ga ik id op zoek naar een tuner
Gr en bedankt voor jullie reacties
12 jaar
Ben net in het bezit van een 2007 V50. Na een ritje van 70km had hij een verbruik van 6,5 liter! Ben vervolgens meteen op deze site gaan kijken en heb het advies van Gerard 1967 opgevolgd. Vanmorgen konstant een verbruik van 8 liter op 100km (op de snelweg), nu een verbruik van 4,5 liter op 100km. Met dank aan Digicar.
Ik heb ,voordat ik naar Digicar belde, met heel veel tuningsbedrijven gebeld en ze zijn allemaal bekend met het probleem. Ook de plaatselijke Volvo Dealer gebeld en gesproken met een monteur. Ook hij was bekend met het probleem. Alleen hij zei natuurlijk niet hard op dat ik voorgenoemde oplossing moest doen maar tussen de regels door kwam het er op neer dat het wel DE oplossing is.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar