Betreft een Volvo S40Een Volvo S40 heeft het volgende probleem.Onder de motorkap onder de zekeringenkast en boven de hoofdremcylinder bevindt zich een electromotor in een behuizing met het model van een conservenblik.Deze motor is via een dikke slang verbonden met de slang die van het gasklephuis naar het luchtfilter loopt.Deze motor draait iedere morgen bij een koude start ca. 1 minuut en stopt dan.Deze motor is kapot en maakt een enorme herrie. Wij zijn bij twee volvodealers geweest en die kende het bestaan van deze motor niet en wisten uiteraard ook niet waar deze voor diende.Mijn vraag is nu: Waar dient deze motor exact voor, is hij beslist noodzakelijk.(Misschien alleen in zweden i.v.m. de lage temperaturen)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
deze motoren weren op de allereerste 40serie modellen toegepast om aan bepaalde emissie eisen te voldoen. na een paar maanden werden ze weer weggelaten. ik weet dat ze behoorlijk lawaai kunnen maken, ik weet alleen niet of de motoren ook zonder kunnen een nieuwe kost geloof ik ong.300 euro.
Dit is de zogenaamde hulpluchtsysteempomp. Deze dient ervoor om bij een koude start (koelwater onder 35 graden) de katalysator op te warmen. Dit om dan de uitstoot van koolwaterstoffen en koolmonoxide te verminderen.Hoezo is deze kapot dan? Als je meer wil weten geef je me dan je e-mail adres dan stuur ik je gegevens over dit systeem en hoe je dit moet testen. Groeten.
22 jaar
Hallo, ik werk bij een volvo dealer en kan vertellen dat dit probleem wel vaker voor komt,Ik zal dit eens nakijken want er is volgens mij een andere oplossing voor.
deze pomp pomt lucht in het uitlaatsysteem om zo naverbranding te veroorzaken zodat de uitlaatgas emissie gunstiger voor het milieu wordt.
dit is een hulplucht pomp als deze erg veel herrie maakt kun je een gebruikte halen bij volvo sloop boy geenacker in nijmegen
22 jaar
De meest simpele oplossing is gewoon het buiten gebruik stellen! Dit kost slechts niets en het bij mijn weten enige gevolg is eventueel een iets vertraagde werking van de lambda sonde. Als de motor regelmatig goed warm gereden wordt lost dit probleem zichzelf ook weer op.
22 jaar
Hoi daar,
Ik lees hier veel onzin in dit topic,die pomp doet niets anders dan lucht door het uitlaatsys.blazen,om uiteindelijk te doen alsof de motor minder uitstoot heeft.(gewoon fukzooi dus)
Je kunt hem trouwens niet ongestraft weglaten want een sensor houdt de luchtstroom in de gaten,geen flow betekent foutcode.. :-((
groetjes
22 jaar
onzin???? lijkt me niet.deze secundaire luchtpomp (stofzuiger)verminderd bij koud start de uitstoot van nox dmv de uitlaatpijp vol te pompen met lucht waardoor de naverbranding in de kat versterkt wordt. en het belangerijkste: het snel opwarmen van de lamdasonde. na mijn idee geen fuckzooi dus. het is reuze belangerijk om die sonde zo snel mogelijk aan de gang te krijgen. dit omdat menig merk anders niet correct gaat regelen in opwarmfase waardoor er div klachten kunnen ontstaan. ik rijdt zelf in een opel vectra die hetzelfde systeem aan boord heeft. omdat ik het stofzuiger geluid vervelend vond bij koud start heb ik de stekker van de pomp losgenomen en het vacuum klepje op het uitlaat spruitstuk (luchtinlaat) afgeplugt.de volgende ochtend was het inhouden en stoten met de vectra. wat gebeurt er nu??de ecu weet dat er bij koude motor met een iets regelende sond een bepaalde lamda waarde in de ecu terecht komt. deze verekend het signaal omdat de ecu weet dat de luchtpomp ook werkt en stuurt daarna een bepaalt mengsel de motor in.maar zonder werkende luchtpomp meet hij dat het luchtpomp relais spanning krijgt en gaat er daarom vanuit dat de luchtpomp draaid. dus ook nu verekend hij de lamda waarde waardoor er een te grote lamda correctie toepast wordt en het mengsel veel te rijk wordt.ik weet het wel dat dit om een opel gaat maar het gaat om het principe, en dit zal vast niet veel anders zijn.
De secundaire luchtpomp zorgt inderdaad voor een naverbranding in de uitlaat.Als je een koude motor hebt,heb je te de maken met een motor die met een rijk mengsel draait.Dit houd in dat je een overschot hebt aan koolwaterstoffen ( HC ).Als je hier lucht (zuurstof) toevoegt krijg je een naverbranding,die er voor zorgt dat de lambda-sonde en de katalysator eerder op temp. komen.Dit heeft als voordeel dat het lambda signaal eerder gebruikt kan worden en dat het systeem in een "gesloten loop" kan gaan draaien.Dit is dus beter voor het milieu.Uitleg over NOx uitstoot:De NOx uitstoot bij auto's wordt veroorzaakt door:Een arm mengsel (overschot aan zuurstof) dat in verbinding gaat met stikstof (N) dat voor 80% in de lucht heerst.Bij hoge verbrandingstemperaturen +/- 900 graden gaat stikstof met zuurstof in verbinding en krijg je NOx. groetjes Alexander
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar