Volvo 440: Waar op te letten, en wie kan mij raad geven

Bouwjaar: 1994

Hallo,

Ik kan een volvo 440 (*18i) kopen uit 94 met 112.000 op teller, zij het wel zonder garantie . Nu heb ik hier in de gereden, en heb ik de volgende vragen.

- Wat zijn typische volvo problemen, cq. waar moet ik op letten ??

- Ik vond dat de motor maar moeilijk liep, vooral toen die koud was. Hij liep zeer onregelmatig, tegen het afslaan aan. De verkoper gaf aan dat dit met de bougikabels te maken kan hebben (ik geloof daar niet zo in). Wat mij wel opviel was dat de carterontluchting aan een nieuwe slang toe was, deze was te ruim (valse lucht) Ik heb nog wel getracht de aansluiting van de carteronluchting op het luchtfilterhuis met de vinger af te dichten. Maar dit bod geen zoelaas.

-Wat mij ook opvalt bij volvo's van dit type dat aan de voorzijde van het blok (koppakking) nogal vaak oliesporen aanwezig zijn. Is dit typisch geval van overmatig zweten ?? of erger ??? (of defecte koppakking).

-Als er mayonaise achtige smurrie in de carterontluchting aanwezig, betekend dit dan een dat er water in de olie zit ?? En welke oorzaak kan dit hebben.


Dus wie helpt me uit de brand ???

essel

Geplaatst door essel (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

flow (0), 19 jaar geleden

HMMM GA EERST MAAR EENS NA OF DE KILOMETER STAND WEL EEN BEETJE KLOPT, WAAR STAAT DIE AUTO.

mike7866 (0), 19 jaar geleden

niet kopen een andere auto zoeken.
gr een ex volvo monteur

Peter Schouten (0), 19 jaar geleden

Oliesporen voorop kunnen veroorzaakt worden door lekkage van de vuldop... heb 'k ook gehad. Gewoon een nieuwe dop gehaald bij de dealer en probleem opgelost. Maar met dat slechte lopen en die smurrie enzo zou ik me nog even achter de oren krabben voordat ik die auto kocht... Mayonaise-olie duidt vaak op water en dus mogelijk op een lekke koppakking...

mvg
Peter

dupl-u-18677-5dd148b9db1cc+Volvo4Life (0), 19 jaar geleden

Hallo Sjoerd,

Er zijn heus wel andere en mooiere 440'ers te krijgen, die en motorisch en "carosserisch" goed in orde zijn, zelfs met meer km dan deze.
Slecht rijden met koude motor (na langdurige stilstand) moet eigenlijk gewoon overgaan tijdens een proefrit.

Het zijn echt fijne auto's, ruim en veilig en normaal in onderhoud, zeker als je handig bent.

MAAK EEN GOEDE PROEFRIT EN BEHOORLIJKE (GECONTROLEERDE) NOODSTOPS EN 180° KEREN.

Aandachtspunten:
- roest bij spatborden achter (randen en chassisbalk !!!)

- controleer:
de dikte van de remschijven: minimaal 10 mm
remblokken moeten ook niet te dun zijn
dit is makkelijk te zien na demontage van 1 wiel, dan kun je meteen meer zien.

- achterwielen: vergt veel meer demontage (hamers e.d. ;-)
remcilinders mogen niet lekken
handremkabel (midden onder de auto, splitst naar achteren)
de behuizing van de kabel mag niet kapot zijn (nieuw binnen APK)

Bij mijn goede 440 uit '93 , was dit (helaas) achterstallig onderhoud en kon ik alles in 1x laten repareren...
Ik rijdt niet veel km per jaar, maar moest het wel vervangen; gaat nu wel heel lang mee.

Succes !!!
V4L

p.s: kijk gerust verder.
Ik had eerst andere merken op het oog, maar heb toen op Volvo 440 gezocht (vorige ook 440) en uiteindelijk 3 geselecteerd voor koop. De eerste de beste was meteen raak :-)

dupl-u-18677-5dd148b9db1cc+Volvo4Life (0), 19 jaar geleden

p.s: Mike Mike heeft gelijk !!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.