Bij een v40 td hebben we waterverlies, ongeveer een halve liter per 100km.
Het expansietankje borrelt niet, er is geen lekkage waar te nemen, ook niet de geur van koelvloeistof.
Geen olie in water of omgekeerd.
Druk gezet op expansietankje, maar dit is okee.
Blikje radiatorstop werkt niet.
Bij koude start iets witte rook, twijfel of dit normaal is, zeker niet overmatig bij dit koude weer, maar als de motor warm is beslist geen rook.
We hebben geen idee waar het lek zit, bij koppaking/kop zou je toch meer symptomen verwachten...
Wie herkend dit probleem? Kan het in de turbokoeling zitten??
Alvast bedankt, Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je echt zeker dat de waterpomp niet lek is?
De (stalen) koppakking heeft nu ook de leeftijd dat ie incontinent kan worden.
Henk, bedankt voor je reactie.
ik zie niets lekken, maar het is ook een lastige hoeveelheid, net te weinig om het goed te zien, en te veel om geen probleem van te hebben...
20 jaar
Turbo wordt gekoeld door olie en niet door water.
Lekkage van dieselmotoren is vaak moeilijk te vinden maar gezien je omschrijving zul je moeten overgaan op een koppaking vervangen en de kop laten afpersen op lekkage.
Waarschijnlijk heb je niets gevonden en is het over.
Weet je zeker dat het thermostaathuis niet lekt?
linksvoor tegen de kop aan zit een zwart kunstof thermostaathuis.
Deze gaan veel lekken en soms niet makkelijk te vinden soms kun je sporen vinden op de versnellingsbak bij afpersen soms maar een klein drupje
Het is waarschijnlijk in de buurt van het thermostaathuis. Ikzelf heb hier ook een lekkage gehad en dit was zeer moeilijk te vinden. Er zitten hier verschillende sensoren die met een "O" ring afgedicht worden en vastgezet worden met een clip, zeer eenvoudige en gevoelige manier voor lekkage. Als je met je vingers aan de onderkant van de slangen voelt meteen na een rit (geen stadsritje) dan zie je waarschijnlijk een beetje koelvloeistof aan je vingers. Het is moeilijk te zien op die plaats.
20 jaar
bedankt voor jullie reactie, ik ben geen volvo kenner.. Wat me wel opviel is dat er naast een olieaanluiting op de turbo ook een wateraansluiting zit, is dit dan geen koeling?
michel
20 jaar
Herkenbaar probleem, dit had ik met mijn vorige 440.
Ook veel verlies aan koelwater, systeem onder druk laten zetten, geen lekkage gevonden, zoeken zoeken en nog eens zoeken, bleek dat er 2 kleine lekkage's in de radiateur zaten. Deze vervangen en probleem was opgelost.
Deze lekkage's kwamen er bij het onder druk zetten van het systeem niet uit, ik kwam er met toeval achter, na een kort ritje, ik stond voor de auto en zag druppeltjes op de radiateur, bingo, probleem opgelost.
De garage vond het wel vreemd dat het niet naar boven was gekomen, ze hadden het systeem een hele nacht onder druk gehad.
20 jaar
Vervang het thermstaathuis compleet,de afdichting tussen cylkop en th.huis is kapot.
Hierbij moet je het gehele thermostaathuis vervangen,sensoren overzetten thermostaat etc.
Denk dat de dealer het wel voorradig heeft het komt vaker voor
Bedankt voor de tip, zal er naar kijken. Probleem was nog niet opgelost omdat ik (nog) niet de kop wilde trekken...
Michel
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar