auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40: Wegvallen vermogen op autobaan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: B41842S, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 90

Heb het volgende probleem aan mijn Volvo V40, 1.8, motor B4184S2, BJ 2002, Benzine, handgeschakeld:

- Tijdens stadsritten geen problemen.
- Als ik de snelweg op ga rijd ik eerst 10-15 minuten 120km/u. Dan komen de problemen. De auto verliest plotseling vermogen. Ik zie eerst de toerenteller teruglopen en merk dat ik langzamer ga. Ik geef gas bij maar de auto reageert niet. Zelfs niet met plankgas.
- Radio, lampjes e.d. blijven aan. Er is geen motormanagementlampje te zien. Ik kan plankgas geven, maar de auto blijft terugzakken. Ik ga naar de vluchtstrook maar vaak krijgt de auto weer vermogen als de toeren onder de 2000 zakken, en ik terugschakel naar de 4. Dan kan ik weer verder rijden zonder problemen.
- Het terugvallen duurt zo’n 30 seconden. Soms valt hij nog een paar keer terug op dezelfde rit. Precies hetzelfde als ervoor. Als ik stil ga staan, loopt de auto mooi stationair.
- Het motormanagement lampje (oranje motorbloklampje) is één keer aangegaan. Heeft een dag en na een nacht aangestaan. Na parkeren was het plotseling weg de volgende dag. Daarna weer talloze keren terugval van motor zonder dat lampje aangaat. Is ook niet meer aan gegaan.

Daarna laten uitlezen bij Volvo Dealer, maar hier kwam ik niet verder mee:

Code ECM-17, Lambdasonde krijgt te arm óf te rijk mengsel in de motor niet terug bijgesteld naar goede waarde, wat motormanagementlampje doet branden.

Mogelijke fouten bij te Rijk mengsel:
- Contact weerstand op stekkers controleren
- Te hoge brandstof druk, controle bij garage
- Lekkende brandstof injectoren
- Verontreinigde olie
- Lambda sonde defect. Voor

Mogelijke fouten bij te Arm mengsel:
- Contact weerstand op stekkers controleren
- Te lage brandstof druk
- Lucht lekkage in het inlaat systeem
- Lekkage in het uitlaat systeem
- Lambda sonde defect

Eigen idee en eigen onderzoek:
- ECM-17 is alleen een code die ontstaat door een ander probleem.
- De gaskleppositiesensor is defect. Maar waarom doet hij het dan wel in stadsverkeer, en alleen terug vermogen op autobaan?
- Luchtmassameter vervuild of defect; is gecheckt maar is goed
- Valse lucht ergens?
- Injectoren lekken: gecheckt maar zie niets bij injectoren, met motor aan en uit niet.
- Waarom alleen wegvallen vermogen als ik op de autobaan zit?
- Noodloop is het niet, gezien de auto helemaal niet meer reageert op gaspedaal, en noodloop wel nog zou moeten reageren tot 50/km per uur.

Mogelijkheden om te testen:
- Met iemand die uitleesapparatuur heeft de autobaan op en realtime uitlezen terwijl de motor terugvalt in vermogen. Weet alleen niet of er codes zullen verschijnen, gezien er ook geen lampje gaat branden.
- Brandstofdruk laten controleren bij garage; kan dat ook tijdens rijden of het voorkomen van probleem?

Graag hulp gewenst.

Geplaatst door

poeskat (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eindelijk heb ik mijn probleem na twee maanden opgelost :-)

Zie mijn bericht voor storingssymptomen.

Kreeg na het checken van LMM, gaskleppositiesensor, valse lucht, toch het idee dat brandstofpomp niet goed was. Deze is echter in 2009 vervangen! Wat blijkt......

Zit de aardedraad niet meer goed vast gesoldeerd. Hierdoor liep de pomp niet regelmatig ( aan-uit), waardoor de brandstofdrukregelaar doorgaf aan de ECM dat de auto in noodloop moest. Dit gebeurde altijd op de autobaan omdat de auto dan langdurig veel vraag heeft, en er volgens mij iets gebeurd met de pomp. Door de brandstofvraag loopt mijn tank volgens mij vacuüm, waardoor de pomp in elkaar gedrukt wordt (op Engels forum gelezen) doordat bodem van tank omhoog komt. De pomp heeft een veersysteem waardoor dit opgevangen wordt. Echter de connector aan de pomp heeft draden die dan flink bewegen.

Zwarte draad goed vast gesoldeerd en rijdt nu sinds een week zonder problemen.

Ben wel trots dat ik toch zelf heb opgelost, zonder van alles te vervangen. Doe er je voordeel mee.

Let op! Een pas vervangen brandstofpomp bij Volvo vanaf 2000 is geen garantie voor geen problemen. Brandstofpomp blijkt gewoon technisch niet zo goed in elkaar te zitten, wat blijkt uit meerdere fora!

poeskat 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.