Beste mensen,
Sinds ongeveer twee weken heeft mijn Volvo V50 2.0D uit 2007 (facelift model) af en toe wat startproblemen wanneer de auto langere tijd heeft stilgestaan. Wat hij tot nu toe heeft vertoond:
- Startmotor moet vaak rond voordat hij aanslaat. Het toerental van de startmotor lijkt dan bij de eerste omwentelingen ook iets lager te zijn.
- Startmotor gaat trager rond, en de motor slaat niet aan. Bij de tweede startpoging gaat de startmotor nog steeds trager rond, maar slaat de motor wel aan.
- Startmotor gaat nog trager rond dan eerder beschreven en de motor slaat "half aan". Daarmee bedoel ik een hoop gepruttel. Toen ik wat gas bij gaf sloeg hij aan, maar ik durf niet te zeggen of het daar ook echt door kwam.
Maar dit gebeurt dus niet altijd. Het gebeurt ook dat hij gewoon wil starten zoals het hoort. Ik heb nog wat kleine testjes uitgevoerd:
- Kort na het starten haperen de elektrische ramen soms een beetje. Het sluiten van de ramen lijkt dan ook wat trager te gaan. 200 meter rijden, en ze werken weer zoals het hoort.
- Multimeter op de accupolen gezet. Motor af: 12,4v / Draaiende motor: 14,7v / Tijdens starten: 9,4v.
Mede door de laatstgenoemde testjes vermoedde ik de accu, dus die heb ik laten testen bij een garagebedrijf. Zij hebben met een klein accutestertje (modelletje multimeter met dunne kabeltjes) 690 van de 700 CCA gemeten en gaven aan dat de accu goed was. Zij vermoedden echter de startmotor op basis van het geluid dat hij maakt. Zelf vind ik hem echter niet vreemd klinken, en zou hij dan niet altijd slecht moeten aanslaan?
Wanneer de motor eenmaal loopt, is er niets aan de hand. Mooie motorloop en al het vermogen beschikbaar. Wat zou dit kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Maurice,
Klinkt als een massa probleem. Controleer/maak schoon alle massa punten die je vinden kunt. Controleer de accu klemmen/polen dat deze goed zijn/schoon. Als mogelijk een stukje inkorten en opnieuw aansluiten.
Succes
Martin
Accu of startmotor , accu belast laten testen , startmotor is vervuild.
Gisteren ben ik voor een second opinion bij een ander garagebedrijf geweest dat in deze regio vrij goed staat aangeschreven. Zij zagen belletjes in de transparante slang van de brandstof toevoer en vermoeden dat hij ergens lucht vandaan haalt. Ze hebben me gevraagd om vóór een koude start naar het slangetje te kijken, en kort na het starten. De lucht in de diesel zou volgens hen verklaren dat de motor die ene keer zo beroerd liep kort na het starten.
Vóór het starten is er een heel klein belletje in de slang te zien. Na het starten zie je echter grotere luchtbellen voorbij komen. Onderstaand filmpje heb ik gemaakt op het moment dat de motor zo'n 15 seconden liep na een koude start:
http://youtu.be/sSQtGBAeM60?hd=1
De vraag is nu alleen; verklaart dit ook waarom de startmotor af en toe zo traag rond gaat, of heb ik twee problemen?
11 jaar
Zitten er meer luchtballon in de slang na het filter dan voor het filter? Zo ja, vraag aan je garagist of hij bosch materialen heeft gebruikt voor het brandstof filter. De pakkingen die hierbij geleverd worden kunnen iets afwijken van origineel volvo pakkingen waardoor je een vacuüm lek krijgt en hiermee dus lucht aanzuigt. Hierdoor kan de brandstof weer terug in de tank stromen en duurt het dus langer voordat je je auto gestart krijgt als deze een tijd heeft stil gestaan.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar