close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: Zagend stationair draaien

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: B5234T3

Ik heb een V70n T5 van 2001 met GearTronic automaat en Vialle LPi installatie.
De moter heeft al langere tijd een probleem met stationair draaien maar alleen als de moter door-en-door warm is. Daarbij varieert het toerental tussen de 700 en 900 tpm en 'rukt' als het ware aan de bak als deze in D of R staat. Zeeer irritant en lastig tijdens file rijden.
Bij koude moter is het stationair goed, het koud/warm starten gaat ook goed. De moter slaat nooit af.
Het maakt daarbij niet uit of de moter draait op B of op LPG, het maakt ook niet uit of de automaat in D, R of N staat. Ook maakt het niks uit of de airco aan of uit staat.

Ik heb al veel pogingen gedaan om het stationair probleem te fixen.
- er zitten nieuwe OEM Volvo bougies in afgesteld op 0,7mm
- de uitlaat nokkenas versteller solenoid klep is nieuw
- de luchtmassameter is vrij nieuw.
- beiden lambda-sensoren zijn recent vervangen.
- ik gebruik 5W30 moterolie
- de electronische gasklep is gemodificeerd (ik heb er een Sacer 300 gasklep positie meter in gebouwd.)
De oude gasklep positie gever was versleten. Mijn omgebouwde doet het prima (kan ik zien aan de test grafieken in VIDA)
De Sacer 300 heeft wel het rijden verbeterd maar het stationair probleem , dat er voordien ook in zat, was er niet mee opgelost.
- ik heb alle het slangwerk aan de inlaatzijde gecheckt op valse lucht, daarbij heb ik een solenoidklep in de tankventilatie leiding moeten vernieuwen, die was kapot. Maar dat heeft het probleem niet opgelost
- ik heb de dynamo vervangen door een zwaardere (gereviseerde) van een D5
- er zit ook een zwaardere 90Ah accu in de auto, ook vrij nieuw.
- De moter geeft geen enkele storingscode en heeft tijdens het rijden een normaal verbruik en goeie power.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken... iemand een verhelderend idee of ervaringen met andere S60's/V70's?

Geplaatst door

jf65 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het ´dansende´stationaire toerental duidt op valse lucht. Wat wel eens voorkomt is, het inlaatspruitstuk- pakking. Controleer dit.
Trekt de auto goed op? Genoeg vermogen? Start goed? Timing in orde?

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Beste Ralf,
De auto trekt goed, heeft goed vermogen, start ook goed
cam timing staat goed, heb ik gecontroleerd.

Ik ga met jou advies aan de gang, dan kan ik meteen ook de carter ventilatie checken.

jf65 0

10 jaar

Hoi Jan, inmiddels klaar met het ´checken´ ?

Ralf_Jensen 0
badge

10 jaar

Is ook de software aangepast toen de gasklep werd gemodificeerd?.
Normaal word de gasklep vervagen en de software aangepast.

primera p11 0

10 jaar

[quote=Ralf_Jensen]Hoi Jan, inmiddels klaar met het ´checken´ ?[/quote]
nee, nog niet aan toe gekomen, heb tegenwoordig een ander speeltje: peugeot 404 '62 ;-)

jf65 0

10 jaar

[quote=primera p11]Is ook de software aangepast toen de gasklep werd gemodificeerd?.
Normaal word de gasklep vervagen en de software aangepast.[/quote]
Nee dat is niet gebeurd, het enige wat ik heb gedaan is de standaard 2 koolstofbaan TPS-en vervangen door een 1 enkele magnetische (Sacer 300).
Denk je dat een software reload noodzakelijk is? is het alleen een software upload of wordt er ook e.e.a. gecalibreerd?

jf65 0

10 jaar

Voor zover ik het weet werd het gasklephuis vervangen en de software ge-update.
Dat was een combi die bij elkaar hoorde.

primera p11 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.