Volvo 440 1994: Zoemend geluid uit motorruimte bij koude motor

Bouwjaar: 1994, Motorcode: B18U, Motorinhoud (cc): 1800

Ik kan het zoemende geluid niet thuisbrengen het lijkt op het slippen van de V-snaar maar dan zachter. De multi V-riem vervangen en verdelerkap + rotor. Geluid nog steeds aanwezig en dit bij koude motor. Het is geen wiellager het treedt ook op bij stilstand en bij intrappen van de koppeling bij het op hetzelfde toerental houden van de motor.

Iemand een idee? Auto gaat zaterdag terug naar eigenaar.
Alvast bedankt, groeten Harold.

Harold4157

Geplaatst door Harold4157 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (355) PRO, 19 jaar geleden

Zit de multiriem wel goed in de groeven ?
In lijn dus en niet scheef?

Harold4157 (0), 19 jaar geleden

Ja, het geluid was aanwezig voor ik de riem heb vervangen en ik dacht dat het misschien de riem zou zijn (vrij glad) maar nieuwe riem zit prima in groeven en recht tevens juiste spanning. Het geluid is net iets zachter dan van een slippende V-snaar.

Hans4040 (355) PRO, 19 jaar geleden

Tja,dat kan van alles zijn ,dynamo,waterpomp,spanrol,stuurbekrachtigingspomp ,airco compressor om er maar een paar te noemen.
Ik bedoel dat het lastig is om te bepalen wat het is als ik er niet bij sta.

Harold4157 (0), 19 jaar geleden

Hoi, ik heb vanmorgen de kap bij distributie losgenomen en auto opnieuw laten draaien. Het geluid komt zeer waarschijnlijk van de spanrol van de distributieriem (hard geluid van drooglopen van lager). De riem is door vorige eigenaar bij 80.000 vervangen echter ik heb de indruk dat looprol en spanrol niet vervangen zijn. Km. stand op dit moment 109.870 km. Ik een set gehaald en ga deze monteren. Weet iemand de riemspanning van deze motor 1.8 B18U? Ik het originele Volvo meetgereedschap voor de riemspanning van een V40. Deze distributie ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit (met uitzondering van de brandstofpomp).

Groeten Harold.

Harold4157 (0), 19 jaar geleden

Hoi, de spanrol en looprol zijn inderdaad niet vervangen geweest. De spanrol zat bijna vast (draait zeer moeilijk rond) en de looprol heeft het geluid veroorzaakt draait te gemakkelijk, speling en voelt aan als uitgelopen lager.

Het meetgereedschap van de V40 past ook op deze motor.

Groeten Harold.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.