Mijn S60 maakt sinds kort een raar schurend/zoemend geluid bij de multieriem vandaan. Het van de een op de andere dag ontstaan en is bij warme en bij koude motor.
Ik heb al één en ander gelezen over vastzittende dynamopoelies en vastzittende spanrollen en stuurbekrachtigingspompen maar ik vermoed dat het in de magneet koppeling van de airco zit. Als de airco inschakelt dan wordt het geluid namelijk merkbaar harder en weer zachter als hij weer uitschakelt. Kan er rommel tussen de koppeling zitten als hij vrijloopt? strooizout? Gaat de pomp herrie maken als het aircosysteem bijna leeg is?
Wie herkent dit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat het je vrijloop poelie is op de dynamo. Als je de airco aan zet moet hij wat harder trekken van daar dat je het dan beter hoort.
Vanmiddag nog eens even goed gekeken en geprobeerd of ik de multiriem eraf kon krijgen om de poeli van de dynamo eens los te kunnen ronddraaien maar kennelijk heb je daar speciaal gereedschap voor nodig. Dus ik denk dat het toch een ritje naar de dealer gaat worden.
Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
14 jaar
Kon het toch niet laten om het zelf te controleren, ik heb de riem eraf gehaald en de poeli van de dynamo draait netjes maar 1 kant op.
Ook de spanrol en de stuurbekrachtigingspomp draaien netjes. Het enige wat echt een beetje een schurend geluid maakt is de poeli van de aircopomp ( ook als deze vrijloopt ).
Wat is wijsheid? nieuwe compressor ( au ) terwijl de airco nog goed werkt of is alleen de poeli ook goed te vervangen?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar