👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo allemaal,
SEAT Leon 1.4 TSI 150 pk (CZEA), 2018, **129.500 km**, **DSG-6** versnellingsbak.
1. Bezoek aan een monteur (lokale garage in Nederland)
- **Distributieketting + waterpomp** vervangen (originele SEAT onderdelen)
- Kosten: **circa. € 1.200**
- Monteur: "Alles is perfect, rijd zonder stress"
2. Symptomen NA HET RIJDEN (na 5-10 km)
- Gebrek aan vermogen (turbo grijpt niet aan)
- Schokken bij starten en schakelen
- Slippende koppeling (toerental loopt op, auto "draait")
- DSG "denkt" - vertraagd schakelen
- Motor kraakt
3. Terug naar de werkplaats (1,5 uur "controle")
- Monteur reed → **"De koppeling slaat af, maar u kunt rustig rijden"**
- OBD aangesloten → **toonde geen fouten**, alleen: "Timing OK"
- **Niets gedemonteerd** - rijtest + OBD
- Hij wuifde de storing weg: "Normale slijtage"
4. Wat heb ik gedaan?
- Ik heb een **diagnoseafspraak gemaakt bij een SEAT-dealer (maandag, Arnhem)** op **19 november om 9:00 uur**
- ANWB sleepwagen op eigen kosten (~€150)
- De monteur **weigert de kosten te dekken**
- Ik heb de **vervangingsnota** – symptomen NA zijn werk
5. Vragen voor u
- Is het de distributieriem, koppeling of DSG?
- Moet ik doorrijden? (motorrisico?)
- Hoe kan ik de monteur dwingen te betalen? (Geschillencommissie?)
- Wat moet ik bij de dealer controleren? (OBD, endoscoop, compressie, DSG-olie?)
De auto staat voor mijn huis geparkeerd – ik wil de motor niet kwijtraken.
Ik kan foto's van de nota uploaden.
Bedankt voor uw hulp!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
Bij punt 2 zullen vast codes in geheugen staan. vandaar uit moet je redeneren...
of dat een gevolg is van punt 1. kunnen we op afstand niet beoordelen. (maar het kan..)
5 uur