Vroeger veel op lpg gereden. Daarna overgestapt naar diesel maar nu de prijzen van diesel zo omhoog gegaan zijn leek het me nuttig weer naar lpg te gaan.
Ik heb in mijn partner tepee 1.2 puretech 2017 een GFI lpg installatie laten leggen.
Maar ben geschrokken van het benzineverbruik tijdens het rijden op lpg.
Ben net terug van een heen en weer trip naar Italie en hier is het verbruik. Doordat ik alleen rij en alleen stop voor sanitair en tanken, gaat hij niet terug naar benzine. Zelfs niet bij het starten.
Afstand 2368 Km vrijwel alleen op LPG.
Verbruik LPG 180L
Verbruik Benzine 38L
(Dit is gemeten verbruik dus begin niet over het automatisch teruglopen van de benzine meter)
Nu schijnen de moderne LPI installaties tijdens het rijden op lpg ook benzine te verbruiken voor het koelen van de injectoren. (welke injectoren en hoeveel is mij niet duidelijk)
Als dit een normaal benzineverbruik is van een dergelijk type installatie dan laat ik liever een oude installatie met vacuüm en verdamper installeren.
Iemand hier dezelfde ervaring?
Of ligt het aan de GFI installatie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit systeem (GFI-SGI-3) start op benzine en schakeld later, afhankelijk van de motortemperatuur, over op LPG.
Dat verklaard het benzineverbruik.
Bron: http://www.autogasinfo.nl/index.php/lpg-...
Ook als hij warm is .
De moderne lpg installaties starten altijd op benzine. Koud of warm. Daarna wordt overgeschakeld naar lpg.
Het benzine systeem blijft daarna op druk gehouden zodat het overschakelen op benzine soepel verloopt.
Wat wel voorkomt is dat er wordt op benzine overgeschakeld ook als heel veel van de motor gevraagd wordt.
Ook wordt overgeschakeld op benzine als er geen lpg meer in tank zit.
Mogelijk gebeurt het ongemerkt voor u en dan rijdt u op benzine in veronderstelling dat u op lpg rijdt.
Vanuitgaande van juist gemeten benzine verbruik, zou ergens een lek in het systeem kunnen zitten.
Wat betreft genoemde injectoren, het zijn benzine injectoren. Afhankelijk van de type motor zijn het drie tot zes(Peugeot).
7 jaar
Ik ben benieuwd naar de reactie van de LPG-inbouwer als je die je vragen stelt.
En of je nu benzine verbruikt omdat je er door wat voor reden op rijdt, dan wel dat het voor koeling van de benzine-injectoren nodig is, vindt ik dat de auto aardig zuipt. Als je de liters bij elkaar optelt kom je niet eens aan de 1 op 11.
Er zijn inderdaad Lpi systemen die tegenwoordig op gas starten (naar zeggen van de fabrikant).
Maar dat zijn systemen die vloeibare LPG onder hoge druk direct via de originele benzine-injectoren in de cylinder inspuiten.
Daar valt dit GFI systeem niet onder, hier worden aparte injectoren in het inlaatspruitstuk gebruikt met een lage druk.
Wat betreft het idee om een "ouder" systeem te gebruiken, dat gaat niet werken.
Zo'n ouder systeem kan niet wijs uit de inspuitsignalen van een hogedruk inspuiting, waar ook de brandstofdruk bepalend is voor de ingespoten hoeveelheid.
Hans4040, Nee, in mijn verhaal heb ik duidelijk gezet dat de stops kort (max 5 min) zijn en dat hij niet terugschakelt naar benzine omdat hij nog warm genoeg is. En zelfs dan nog mag het verbruik niet zo hoog zijn imo.
kaleido 1 en voyager. Misschien die van jullie wel, maar die van mij in ieder geval niet. Zie hierboven.
Vwb veel vragen van de motor. Ik rij op cruisecontrol 120 Km/u, zonder veel remmen en optrekken omdat ik altijd 's nachts rij. Zou mss in Italie en Zwitserland kunnen als het verbruik in Duitsland niet hetzelfde zou zijn.
Oldford, ja de combinatie zou lastiger zijn. Maar een oude verdamper die gewoon op vacuum werkt, zou op een modern systeem ook moeten werken. De inbouwer heeft laatst de sofware geupdate, maar heeft niets geholpen.
Voor alle duidelijkheid, ik ben een elektro-mechanicus, heb al veel aan auto's en motoren gewerkt. Dus ben niet helemaal onkundig.
Btw, GFI proberen te contacteren werkt niet. Niet via de site, email of FB. Beetje jammer van GFI.
7 jaar
Ik zou zeggen, ga eens langs bij de gasinbouwer en laat het systeem controleren (uitlezen).
Weet iemand wat het benzineverbruik mag zijn tijdens het rijden op gas?
Heb geprobeerd het te zoeken maar kom steeds weer het metertjesverhaal tegen en niemand die daar een klaar antwoord op heeft.
Bij de installateur hadden ze het over benzine gebruiken om de injectoren (??) te koelen. Maar dan nog mag het niet zoveel zijn. Zei iets van 1/20 benzine/gas.
7 jaar
Jouw motor heeft hogedruk inspuiting. Dan zitten de benzineinjectoren tot in de verbrandingskamer.
Daar wordt het erg heet. Dus dat verhaal van koeling nodig klinkt logisch.
Als het waar is dan is dat een volgende reden waarom zo'n "oude" installatie niet gaat werken.
Dan zouden die benzineinjectoren ongekoeld blijven en mogelijk defect raken.
Zelfs als je het benzineverbruik "vergeet" mee te nemen in de berekening van het gebruik kom je nog niet verder dan 1 op 13,1 op gas en dat komt niet in de buurt van de genoemde 1 op 20.
Nou is 1 op 20 misschien iets te optimistisch, maar gezien het tijdstip en de rijstijl (cruisecontrol op 120) vindt ik het opgegeven verbuik van je wel heel erg veel.
Heb je toevallig het verbruik kunnen meten op benzine voor de inbouw van het LPG-systeem?
Sorry Oldford, was niet helemaal duidelijk van mij.
De 1/20 zou 1 L benzine op 20 L lpg zijn voor die koeling. Zo had ik het begrepen in ieder geval.
Nee, heb direct gasinstallatie laten inbouwen omdat ik regelmatig naar Italie rij. En eigenlijk dit probleem ook niet verwacht. Nu, een beetje benzine verbruik vind ik geen probleem, maar als ik lees dat mensen maar 1x per jaar benzine tanken, krab ik me toch even achter de oren.
7 jaar
O.K., duidelijk. Het probleem is dat voor deze auto gemiddeld ook (bijna) 1 op 20 (1 op 19,6) wordt opgegeven.
Zie: https://www.autoweek.nl/auto/86921/peuge...
Of: https://www.autowereld.nl/info/peugeot/p...
De opmerkingen over het verbruik blijven dus van kracht.
Bij een verbruik van benzine voor koeling zal het best wel meer zijn als bij auto's met ouderwetse lage druk inspuitsystem die niet gekoeld hoeven te worden. Maar bij jou is het wel heel erg veel - door wat voor oorzaak ook.
Je hebt garantie, dus wat zegt de dealer over het verbruik?
En wat zegt de LPG-inbouwer over het verbruik?
Tja, die opgegeven waardes zijn altijd onder ideale omstandigheden en dan moet je toch wel heel erg bejaard rijden om die ook te halen. Maar het verbruik ligt inderdaad veel te hoog nu.
De inbouwer vind het ook teveel. Maar tot nu toe alleen gekomen met de nieuwe software die geen verschil maakte.
Heb hem nogmaals een mail gestuurd en hoop op snel antwoord.
En dat koelen van de injectoren door er een beetje benzine door te jagen bij zulkse temperaturen heb ik zo mijn bedenkingen bij dat enig nut heeft.
7 jaar
Wat betreft het koelen van de injectoren, weet je hoe warm het wordt in de verbrandingskamer?
Daar zitten we ruim in de 4 cijfers. Dat is genoeg om je injectoren zonder koeling roodgloeiend te maken.
Lijkt mij niet echt goed voor zo'n precisie instrument.
Tja, een beetje rij je als een bejaarde. 120 km/u op de cruise control in Duitsland over lange afstanden is erg rustig rijden. En dat is echt niet beledigend bedoeld.
Ik zou zeggen meet eens het verbruik op benzine. Als je dat in Zwitserland doet kun je daar goekoper tanken als hier.
Ik weet dat het erg warm wordt. Maar vraag me af of een klein beetje benzine af en toe dat dan voldoende koelt. Maar goed, dat is off topic.
Hahahaha ... Duitsland heeft bij elke intersectie een max snelheid van 100, dan hele stukken 120, soms 130, wegwerkzaamheden en dan ook inderdaad de ongelimiteerde stukken. Voor mij het makkelijkste, overal 120 ;)
Ik kan idd eens kijken wat hij alleen op benzine doet.
7 jaar
Ik blijf het toch een ongelofelijk verhaal vinden.
Zou graag een artikel lezen waarin de werking van dit systeem uitgelegt wordt.
Ik heb al gezocht op internet maar kan zo niets vinden...
Ben benieuwd.
Het is al een paar jaren oud en niet van een fabrikant, maar toch is er wel wat te vinden:
Zie: http://www.go-lpg.co.uk/Direct_injection...
Fabrikant Stag licht een tipje van de sluier op:
Zie: http://www.ac.com.pl/prodotti-auto-a-gas...
STAG 400 DPI is safe for the engine as well as petrol injectors which is backed by the long distance road tests conducted by the Testing and Certifi cation Laboratory.
Precise gas dosage in the full RPM range with optimized extra petrol injection.
Als er geen reden voor koeling bestaat en er geen enkel risico is voor de hogedruk injectoren waarom uitdrukkelijk stellen dat het systeem veilig is voor die injectoren?
En waarom extra benzine inspuiten? Met grotere gas-injectoren kun je ook genoeg LPG inspuiten.
Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom een aantal fabrikanten LPG injecteert onder hoge druk via de originele hogedruk-pomp en benzine injectoren. Het ingespoten gas houdt dan de injectoren koel.
Hallo Morbid,
Even terug naar het begin.
De auto start altijd op benzine,hoe warm of hoe koud het ook is.
Het betreft hier nog steeds een verdamper installatie,doorontwikkleing van de aloude AG/Teleflex installatie.
Het verbruik van 1 op 11/12/13 is volkomen normaal voor een verdamper installatie,ondanks inspuiting via injectoren.
Door de verdamper is het meerverbruik nog altijd een procent of 8 t.o.v benzine.
Verbruik van benzine is niet uitgesloten,maar terug schakelen naar benzine levert een geluidssignaal op of bij ongeoorloofd terug schakelen een storingsmelding.
Dus dat moet opgevallen zijn.
Benzine verbruik is wel erg veel,kan verschillende oorzaken hebben.
Daar moet toch de inbouwer zijn licht over laten schijnen.
7 jaar
primera, als ik mijn indicator mag geloven start hij, als hij eenmaal goed warm is, niet meer op benzine. Dus of mijn indicator werkt niet of hij start idd op gas.
Maar zelfs mocht hij dan toch op benzine starten is het benzineverbruik tijdens het rijden veel te hoog.
Het enige wat ik kan melden is dat er er heel zo nu en dan een kleine stotter optreedt tijdens het rijden. Terwijl ik niks merk als hij na het koud starten van benzine naar gas overschakelt.
De inbouwer gaat wederom contact opnemen met GFI, zelf kunnen ze daar weinig aan doen. Zal wel aan de software liggen dan.
Hier de link naar het systeem. Ik heb de EZ SDI 2.0 LPG http://www.gficontrolsystems.eu/products...
7 jaar
Hallo Morbid,
Jij hebt de zwarte ronde button met het GIF logo in het midden.
Onderaan heb je 4 groene LEDS,bovenaan 1 LED met groen/rood.
Daar kun je mee schakelen tussen benzine/LPG.
Schakel de installatie eens handmatig om naar benzine en vice versa?.
Gaat de LED rood branden/knipperen dan loopt de auto op benzine.
Bij handmatig omschakelen naar LPG zul je zien dat bij warme motor de groene LED na een paar seconden gaat branden.
Nu loopt de auto op lpg.
Bij lege LPG tank krijg je een buzzer signaal te horen dat het lpg op is en installatie schakelt over naar benzine.
Ook krijg je dit signaal te horen bij een storing.
Kortom,controleer daadwerkelijk of de auto op lpg loopt door naar de button te kijken welke kleur brand.
Auto start altijd op benzine,ook al is dit heel kort bij warme motor.
Dat schokken wat je onderweg voelt kan betekenen dat de installatie terugschakelt naar benzine,dat betekent dat er een storing inzit,dit gaat altijd gepaard met een buzzer signaal.
Als jedat signaal niet hoort is er wat fout.
Dat kan verklaren waarom je zoveel benzene verbruikt.
Bij een herstart gaat de auto weer over op lpg totdat de storing zich weer voordoet,dan schakelt de installatie weer over op benzine.
Nogmaals,dit gaat gepaard met een buzzer signaal.
7 jaar
Als hij warm is en ik stop een paar minuten voor een sanitaire stop dan het contact opzet, brandt het groene ledje gewoon weer en blijft branden. (niet eens rd/gr zoals bij het overschakelen)
Ook als ik zo'n schokje voel blijft de indicator op gas staan.
Verder heb ik nog geen enkele keer een alarmgeluid gehoord.
Zal er eens beter op letten vanaf nu.
7 jaar
Hallo Morbid,
Dat is idd wel vreemd.
Normaal start de auto op benzine.
Kortom,je zou idd zeggen dat de auto op lpg rijd en ook start in warme toestand op lpg.
Als je de button handmatig omschakelt,gaat het ledje dan ook rood branden?.
Bij handmatig omschakelen moet het ledje continue rood branden en op lpg bij bijv een koude start knippert het lampje rood tot het moment dat de installatie op lpg overschakelt.
Nu is het goed mogelijk dat de moderne installatie bij warme motor op lpg start,maar gebruikelijk is het niet.
Het kan best zijn dat de inbouwer hier invloed op gehad heeft.
Normaliter gaat het op temp over,bij warme motor betekent dat normaal een paar seconden tot een halve minuut op benzine draaien.
En in koude toestand gaat de installatie over op lpg bij een koelvloeistof temp van 40 graden.
38 liter benzine tegelijk wegstoken met lpg moet welhaast leiden tot een mengselstoring zou je zeggen.
Een hikje is vaak al voldoende om een storing te zetten,iets van misfire of iets dergelijks.
Maar het mengsel zou toch veel te rijk moeten worden met extra bijspuiten van zoveel benzine?.
Hij moet toch op een gegeven moment buiten zijn fuel trims gaan lopen?.
Of er zit samenspel tussen beide injectoren,dat er bij hoge belasting extra benzine ingespoten word en minder lpg en dat vice versa.
Dat is ook nog mogelijk,in combi met lange ritten op de snelweg met hoge temperaturen en snelheden en bergop/af rijden.
Maar het principe is master/slave,kortom de benzine inspuiting is de master en het LPG gedelelte volgt hierin,dit is de slave.
Als je de gastank leeg rijd krijg je dan een buzzer signaal?.
7 jaar
Ledje knippert niet. Koude start op benzine, als hij opgewarmd is get hij even rood en groen branden en dan groen. Eenmaal warm blijft hij gewoon groen en start ook op gas.
Laatste rit was pas geleden. Dus koud weer de hele rit. Ook geen overmatige inspanning buiten misschien bergop in Zwitserland. Maar dat kan nooit zoveel zijn. Met mijn oude doblo haalde ik 1/20 over heel Zwitserland.
Hij lijkt ook niet moeilijker te rijden ofzo. Eigenlijk merk ik buiten de kleine hikjes helemaal niets. Vermogen en alles lijkt goed.
De inbouwer zegt geen invloed op het systeem te hebben. Alleen de fabrikant.
Het is idd een master slave systeem dat alleen schakelt tussen benzine of lpg inspuiting. Als er dan meer benzine om wat voor reden dan ook ingespoten zou worden zou dat ook een lager verbruik aan lpg moeten geven. Maar dat is ook niet het geval.
Ook geen lekkage oid.
Heb de gas tank nog nooit leeg gereden maar zal hem nu leeg rijden en kijken of ik het piepje hoor.
7 jaar
Dat starten en rijden op lpg bij warme motor is wel te verklaren.
Auto heeft start/stop systeem.
Dat zal hier wel mee te maken hebben.
Blijft staan,het benzine verbruik op lpg rijden.
Je krijgt geen mengselstoring,dus is het mengsel korrekt,ook de long fuel trims blijkbaar.
Dit bijspuiten van benzine is niet alleen om de injectoren te koelen maar ook de klepzittingen en kleppen te behoeden voor inslaan.
Je moet rekenen dat er geen stelliet zittingen meer in de kop zitten maar waar ze in afsluiten is geanodiseerd aluminium.
Een harde toplaag.
Dit word gedaan om de auto zo snel mogelijk zijn bedrijfstemp te laten halen en daar zit em de kneep.
Door extra benzine in te spuiten word dit gekoeld (vroeger had je zo'n klepsmeersysteem op onderdruk en later kon het erbij geinjekteerd worden).
Dit systeem kon ook het inslaan van kleppen niet voorkomen,wel verminderen en kan niet meer gebruikt worden op moderne motoren.
Dat word nu vervangen door het extra inspuiten van benzine.
Eerlijk gezegd denk ik dat systeem korrekt werkt getuige het feit dat de inbouwer alleen maar een update uitvoert.
En het feit dat het mengsel gewoon korrekt is,immers geen storing hierop.
Bij het niet korrekt functioneren van het systeem had je echt een foutmelding gehad.
Ik denk dat ze een iets te rooskleurig beeld hebben geschetst van het benzine verbruik.
Dit systeem is de manier om de huidige benzine motor nog netjes op lpg te laten lopen.
Dat benzine inspuiten is hard nodig om de boel te koelen want het materiaal is allemaal licht en moet snel opwarmen teneinde de uitstoot te beperken.
38 liter benzine op 2368 km is omgerekend is 1 liter benzine op 62,31 km.
Ik denk dat dit nodig is om de boel heel te houden en lpg rijden mogelijk te maken op de moderne motor.
7 jaar
Ik heb intussen ook gevonden dat dit systeem voor elke auto specifiek aangepast kan/moet worden door het systeem te kalibreren.
Misschien staat het te rijk afgesteld?
Inbouwer even vragen.
primera, dank voor het uitzoeken. Je verhaal klinkt logisch en goed.
Blijft dat lpg en benzine een verbruik geeft van 1/11 wat veel te hoog is voor een moderne auto.
Daar kan Hans een goed punt hebben dat de specifieke autoafhankelijke instelling niet optimaal is.
De installateur gaat er nu mee verder. Dus afwachten voor mij.
Dank iedereen voor het meedenken en de inzichten alvast.
Ik laat weten hoe het afloopt.
7 jaar
Hallo Morbid,
Je kunt idd stellen dat het verbruik aan de hoge kant is.
Een peugeot partner heeft ook niet de stroomlijn mee.
Plus het feit dat het een driecilinder turbomotor is die hard moet werken om prestaties te leveren.
Dit in combi met het normaal al hogere verbruik op lpg is het verbruik van 1 op 11/12/13 niet abnormaal.
je kunt kijken wat het verbruik op benzine is door daar een poosje op te rijden,maar veel beter dan 1 op 13/14/15 zal het niet worden.
En ja,misschien kan de installateur nog wat betekenen,maar ik denk dat als de afstelling te rijk was je geheid motorstoring gehad zou hebben.
Deze motoren zijn helemaal geknepen om aan de milieu eisen te voldoen,elke afwijking hierin zal direkt leiden tot een mengselstoring.
Het master/slave principe zegt feitelijk genoeg,lpg volgt benzine ECU en elke afwijking herin leid tot een storing die gezet word door de benzine ECU.
De auto weet niet beter dan dat er op benzine gereden word.
Maar wie weet.
7 jaar
Echt goede aerodynamische eigenschappen heeft hij natuurlijk niet.
Officieel verbruikt hij 5.1 gemiddeld ... dat ga ik uiteraard nooit halen, maar bijna het dubbele vind ik toch echt teveel, zelfs op gas.
Waar dat aan ligt zal hopelijk nog wel duidelijk worden, want nu wordt de terugverdientijd wel erg lang ... als ik die al ga halen.
7 jaar
GFI antwoord niet op de vraag van de inbouwer over het probleem.
Er is geen verbetering.
Heeft iemand ervaring met het uitlezen en evt aanpassen van variabelen in dit systeem? Het lijkt me een probleem van of verkeerde interpretatie van een sensor of een variabele die niet goed staat.
Kan ik binnen de 2 jaar de inbouwer verantwoordelijk stellen voor de niet naar behoren functionerende installatie?
Ik raad in ieder geval iedereen af een installatie van GFI te nemen .... dat is duidelijk.
6 jaar
Zeker heb je rechten, maar na het eerste half jaar worden die minder.
Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...
Ook al is dit geen complete auto, je hebt een product gekocht en dat voldoet niet (werkt niet goed). De verkoper moet dat (al dan niet met hulp van de fabrikant) oplossen.
Ik zou de verkoper een ultimatum stellen:
Repareren (afdoende en volledig binnen een redelijke termijn) of uitbouwen en geld terug
Even een update.
Dit heb ik de installateur gestuurd:
Goedemorgen Gerrit,
Ik krijg de indruk dat dit nooit meer goed gaat komen en dat GFI niet echt meewerkt.
Wat zijn mijn opties in deze?
Antwoord:
Beste Diederik,
Ik heb niets meer vernomen van GFI. Ik denk inderdaad dat we daar onze conclusie uit kunnen trekken en dat er niet veel aan veranderd. Er is ook niet echt een alternatief merk wat we zouden kunnen proberen.
Dit is uiteraard onacceptabel voor mij.
Denk dat ik me eens ga informeren bij mijn rechtsbijstand.
6 jaar
Deze mail heb ik net verstuurd:
Goedemorgen Gerrit,
Bij de bestelling van de installatie hebben jullie gezegd dat er in een zelfde type auto in Duitsland met succes een installatie was ingebouwd.
Als dit waar is, dan is de "werkende" installatie niet correct ingebouwd. Anders zijn jullie niet correct ingelicht en werkt ook die niet naar behoren en dan ga ik uit van een software fout.
Ik weet niet hoe het werkt tussen jullie en GFI als leverancier, in hoeverre jullie officiele dealer zijn ofzo, maar dit moet voor jullie toch ook een zeer slechte ervaring zijn?
Ik accepteer de werking van deze installatie zoals hij nu werkt niet aangezien hij absoluut niet in de buurt komt van wat je van een LPG installatie mag verwachten.
Ik heb nu lang genoeg gewacht op een oplossing.
En het kan mij niet schelen of die van GFI komt of van jullie.
Hoe zou je zelf reageren in deze situatie.
Ik neem het jullie niet kwalijk want jullie hebben de installatie ook maar te goeder trouw ingebouwd en ik ga uit van een software probleem.
Maar neemt niet weg dat ik recht heb op een goed werkend product.
Misschien moeten jullie toch eens contact opnemen met die installateur in Duitsland om te vragen hoe dat afgelopen is.
Gr Diederik
6 jaar
Deze mail klinkt wel goed met hier en daar wat emotie, maar tip t.a.v. je juridische situatie:
Je moet de installateur die je het systeem heeft verkocht officieel "in gebreke stellen" en hierbij een termijn opgeven die redelijk is maar waarin de leverancier het probleem op kan lossen, of stelt dat de installatie zo werkt. Hier moet de leverancier op reageren met oplossing of ontbinding van de verkoop.
Je kunt hier zelf mee aan de slag, bijv https://www.juridischloket.nl/aankopen-e... of via je rechtsbijstand.
Probleem oplossen of de installatie uitbouwen en geld terug, maar het lastige zit hem in de exacte verwachting t.a.v. LPG en benzine verbruik die je mag hebben van deze installatie in combinatie met auto met turbo motorblok. Dit zal ook juridisch gezien het discussiepunt worden.
Technisch gezien (want daar gaat deze site over) is het overigens wel de vraag hoe de installatie in Duitsland nu werkt. Heb je hier getallen van (gemeten) hoeveel benzine deze auto verbruikt ? Vergis je er niet in dat dit ook tegen zou kunnen vallen.
Dank voor het antwoorden en de goede raad Pieter.
De installateur zei zelf dat een benzineverbruik van 1 op 20 (1L benzine op 20L LPG) normaal was voor de koeling van de injectoren.
Afstand 2368 Km vrijwel alleen op LPG volgens de GFI indicator.
Verbruik LPG 180L
Verbruik Benzine 38L
Het idee dat hij bij over zou schakelen naar benzine als hij veel kracht moet leveren, bv bergop, klopt ook niet aangezien het verbruik in Zwitserland en Italie hetzelfde is als hier op het vlakke land met een rustige rijstijl. Indicator geeft dat schakelen ook niet aan.
Dat ik met lpg meer ga verbruiken dan de opgegeven 5.1 is duidelijk.
1/10 lpg rijden vind ik ook nog geen probleem gezien de prijs.
Maar ook nog zoveel benzine verbruiken?
1/20 benzine/lpg zou 9L mogen zijn en niet 38.
Dus ik denk dat ik wel mag stellen dat de installatie niet naar behoren werkt.
De installateur heeft zelf ook aangegeven dat het benzineverbruik te hoog is.
Ik wacht nu even af wat het antwoord op mijn mail gaat geven.
6 jaar
38 L benzine zit inderdaad rond de 1:5, dat is wel een groot verschil met de opgegeven 1:20.
Wat ze zouden kunnen doen is met uitlees apparatuur aan de LPG computer gaan rijden en controleren of er inderdaad 1:5 benzine ingespoten wordt.
De indicator of de auto op benzine loopt of op LPG/Benzine zal denk ik alleen maar aangeven dat die op benzine loopt als deze _alleen_ op benzine loopt en niet als dit in gecombineerd bedrijf is. Wellicht geeft de handleiding van het systeem hier uitsluitsel over, mogelijk ook meer informatie over benzineverbruik.
Hij start uiteraard op benzine en na een paar honderd meter schakelt hij over op lpg. Als ik naar Italie rij zijn de langste stops om te tanken. Dus dat benzineverbruik is te verwaarlozen. Want de korte wc stops gaat hij, volgens de indicator, niet naar benzine om te starten.
Ik ga er van uit dat de installatie goed is ingebouwd en dat het probleem in de firmware zit. En GFI moet een update verzorgen want die zou er na 1,5 jaar wel mogen zijn denk ik.
6 jaar
Antwoord van de installateur:
Ik heb contact gehad met de Duitse installateur en met GFI. Technisch gezien is het bijna niet mogelijk dit terug te dringen. Ik kan er eigenlijk ook niet veel aan veranderen en weet dan ook niet hoe we dit verder op kunnen lossen.
Ik heb nu contact opgenomen met mijn rechtsbijstand om te kijken hoe ik dit verdver af moet handelen.
Ik raad iedereen ten zeerste af een GFI installatie te nemen.
6 jaar
Heb een nieuwe software update gehad die het probleem zou moeten verhelpen.
Na de eerst volgende lange rit weet ik meer.
6 jaar
Tja, wat is oplossen? EN voor hoelang en ten koste van wat?
Heb je deze topic gelezen? Daar wordt volgens mij minder benzine tijdens het rijden ingespoten.
Maar er zijn al wel 3 benzine-injectoren vernieuwd. Zie: https://www.problemcar.nl/nl/particulier...
Een redelijk verbruik, voor mijn part 1/10 benzine LPG, is voor mij ok.
Aangezien ik in Belgie woon en de LPG daar een stuk goedkoper is dan in NL is het lokaal rijden zelfs in deze toestand goedkoper. Helaas heb ik de LPG aangeschaft voor mijn ritten naar Italie. En door de prijzen in Duitsland, Zwitserland en Italie wordt het dan een heel ander verhaal.
Dat directe injectoren een beetje benzine verbruiken voor de koeling is niet erg.
Hoeveel het verbruik nu gaat zijn is even afwachten. Ik neem niet aan dat ik, zoals ik vaak lees bij LPG dat ik maar eens per jaar benzine hoef te tanken.
Maar ik wil wel verbetering. Een halvering van het benzineverbruik zou voor mij acceptabel zijn.
6 jaar
Morbid,
Dat gaan ze niet realiseren.
Dit is zoals het werkt en dat gaan ze niet aanpassen.dat kost je je injectoren.
Dit is de enige manier om een moderne motor nog op lpg te laten draaien.
Het benzine verbruik halveren kost je je klepzittingen en je benzine injectoren overleven de hogere temperatuur niet.
Die zullen wegsmelten.
Misschien kunnen ze het iets aanpassen,maar verwacht er geen wonderen van.
Ik zou er ook niet teveel aan laten prutsen,het functioneert goed.
Hier op de site staat momenteel ook een Dacia Duster met een probleem met kapotte injectoren door te weinig inspuiting benzine.
6 jaar
De installateur zei dat 1-20 normaal is voor de koeling van de injectoren.
Maar met 1-10 zou ik al gelukkig zijn.
Met de modern motoren die ontworpen zijn om schraal te lopen bij hogere temperature ben ik niet echt bang voor de kleppen.
Maar het is even afwachten wat het verbruik gaat zijn.
Ik heb het Dacia verhaal gelezen en hoop dat mijn motor beter is dan de Renault ;)
6 jaar
Morbid, het is geen kwestie van of de motor beter is of niet, het is een kwestie van of er genoeg benzine geinjecteerd wordt of niet om de benzine-injectoren niet te laten smelten.
Eerst stelde de installateur dat 1 op 20 verhouding normaal zou zijn.
Daarna stelde de fabrikant in augustus nog dat aan een verhouding van 1 op 4,7 technisch niets meer te veranderen was.
Een update zat er dus niet in op dat moment.
Nadat je kontakt gezocht hebt met je rechtsbijstands verzekering is er opeens wel een update beschikbaar.
Dat klinkt mij in de oren alsof ze niet weten wat er wel of niet mogelijjk is en risico's gaan nemen met jouw injectoren, danwel dat ze een update doen om te laten zien aan de verzekering van zie je wel, wel doen er alles aan. En dan hopen dat het probleem een beetje wegebt tot na afloop van de garantie periode.
Morbid,
Oldford schetst precies het verhaal.
Eerst is de installatie niet te wijzigen,nu opeens wel.
Dat betekent idd dat ze aan jouw eis gaan voldoen met grote risico´s voor je kleppen en injectoren.
Ik zou er vanaf blijven,de auto loopt goed,geen rsisco mee nemen.
6 jaar
Ik moet even vermelden dat de installateur niet op de hoogte is van mijn navraag bij rechtsbijstand.
GFI is bij meerdere auto's van mijn type ingebouwd dus ik denk dat ze wel proberen de software goed te krijgen.
Ik heb nog niks kunnen vinden over de hoeveelheid benzine die minimaal gebruikt moet worden voor een voldoende koeling van de injectoren. Alleen van de installateur.
Ik kom hier op terug als ik weet wat het verbruik nu is.
6 jaar
Andere installatie maar geeft wel globaal aan wat de hoeveelheid aan ingespoten benzine dient te zijn voor kleppen en het tweede voor onderhoud benzine injectoren.
Maar ik heb nergens iets kunnen vinden over de noodzaak tot het koelen van de injectoren.
Kleppensmering
Er kan een afzonderlijke kleppensmering gemonteerd worden.
Voor een optimale bescherming van uw kleppen biedt het Bigas SGIS PLUS systeem de mogelijkheid om tijdens het rijden op LPG, en percentage aan benzine in te spuiten. Wij raden dit aan voor de meest klepgevoelige motoren.
Zo worden uw kleppen permanent gesmeerd door de benzine-toevoeging. Wij raden aan om bij een volle benzinetank steeds 50 milliliter Flashlube toe te voegen (hiervoor beschikken wij een speciale verpakking). Daardoor zal uw benzine samen met het Flashlube additief extra uw kleppen optimaal beschermen, ook tijdens het rijden op LPG.
Om onnodig benzineverbruik te vermijden gebeurt de benzinetoevoeging op basis van de belasting van de motor. Bij zware belasting zal er relatief meer benzine ingespoten worden.
Voor een gemiddelde chauffeur moet u rekenen op een benzineverbruik van 2 à 5 procent.
8. Care for your petrol injectors whilst you are not using them........
A few cases of partially blocked petrol injectors in dual - fuel vehicles have encouraged us to investigate further.
The problem seems to occur mostly with larger engined cars that have covered a lot of miles before LPG conversion. Later, after running the car on LPG almost exclusively (as you would!) owners have found that petrol operation has become erratic and in one case the vehicle was practically undrivable on petrol, although it ran perfectly on LPG. Much examination showed that the injectors were blocked to the extent that their spray pattern was seriously affected. A miraculous improvement was afforded by the addition of a good quality injector cleaner to the petrol, followed by a few miles of petrol driving.
It appears that a car that has done a lot of miles (and maybe not had its injectors cleaned as often as it might) will have a 'skin' of carbon deposited on the injector heads. Whilst making no immediate difference when running on petrol (of course, all injectors will eventually become blocked if they are not cleaned) this coating can expand and harden when running the engine on LPG. Leaving your petrol injectors dirty and redundant for long periods is likely to cause problems later.
The problem is by no means sure to occur in any particular type of injector, vehicle or engine and the incidence is quite low (in the order of 1% of converted vehicles) but prevention is always better than cure.
OK, we are lucky enough to have our vehicles converted to run on a much less expensive fuel, but we still rely on petrol as a back - up. We want it to work when we do have to use it. To avoid problems altogether, there is a simple and inexpensive measure you can take right now!
Add an injector cleaner to your next tank of petrol (STP, Wynn's and other good brands are recommended) and your injectors will be cleaned up every time petrol is selected. If you are in the good habit of starting up on petrol and running the engine up to temp. before switching over to LPG, you will be preventing this problem from occurring. If you have an LPG system that will not switch over until a pre-determined temp. has been reached, you won't even have to give it a thought!
Someone suggested that the addition of injector cleaner to petrol is a 'hidden' cost of LPG use, one ignored by the conversion industry........
But injector cleaner is designed for use when running on petrol, LPG conversion or not!
6 jaar
Interessant verhaal over dat Bigas SGIS PLUS systeem, maar helaas niet van toepassing op jouw situatie.
De genoemde hoeveelheid benzine is om de kleppen te smeren en wordt ingespoten via het inlaat spruitstuk.
In jouw geval wordt de benzine ingepoten rechtstreeks in de verbrandingskamer en komt nooit bij de inlaatkleppen.
Het Engelstalige verhaal stelt dat als een systeem bij koude motor automatisch start op benzine het eigenlijk al goed is.
Bij jou wordt er koud en warm benzine geinjecteerd, dus vervuiling is het laatste waar je aan denkt.
Klopt.
Maar is het enige dat ik vinden over het inspuiten van benzine tijdens het rijden.
De koelende werking van de ingespoten benzine, ook direct ingespoten, zou de uitlaatkleppen in ieder geval wat koelen. De inlaatkleppen worden genoeg gekoeld door de instromende lucht neem ik aan.
Ik kan toch niet anders dan afwachten en kijken wat het benzineverbruik nu is.
Met de hoeveelheid die het het nu is gaat mijn terugverdientijd bijna de levensduur van de auto zijn ;)
6 jaar
Ik vond deze beschrijving van het STAG 400 systeem.
Naast de waarschuwing dat rijden op alleen LPG niet mogelijk is vanwege oververhitting van de benzine-injectoren stelt men dat er CONTINUE (kleine hoeveelheden) benzine wordt ingespoten.
Zie: https://gazeo.com/automotive/products/ST...
Morbid,
Het is het aloude fenomeen wat vroeger ook al optrad,dat is vervuiling van de benzine injectoren door het rijden op lpg.
Vroegah probeerden ze dit op te lossen door de auto op benzine te laten starten.
Ze dachten dat dat het benzinesysteem wel operatief zou houden.
Ik heb jaren op lpg gereden,geen enkele installatie kon mijn benzine injectoren schoon houden ondanks starten op benzine.
Wat ik deed om het nog een beetje operationeel te houden was elke keer 25 liter V-power achtige brandstoffen tanken en twee flesjes wynn's erin gooien preventief.
Dat was het enigste wat een beetje hielp en dan nog als ik op benzine reed was het de eerste km's inhouden en bokken en naarmate de auto warmer werd en een aantal km's op benzine had gereden ging het weer.
Overigens alleen de uitlaatkleppen verbranden bij het rijden op lpg,ik heb nog nooit meegemaakt dat de inlaatkleppen verbranden.
Komen ook niet in aanraking met de hete verbrandingsgassen die bij de uitlaatkleppen er wel langs stromen.
Ze gebruiken dus de benzine injectie eigenlijk alleen maar om het flashlube in te spuiten.
Dat is dus de enige reden waarom er benzine ingespoten word,hiermee word tegelijk flashlube mee ingespoten en dat is om de uitlaatkleppen te beschermen.
Want alleen benzine is niet voldoende om de kleppen te koelen en te smeren,immers er zit immers geen lood meer in de benzine.
Lood was vroeger het smeermiddel en had een verkoelende werking op de uitlaatzetels.
Nou begrijp ik ook dat bij hogere belasting er meer benzine ingepoten gaat worden,meer benzine betekent ook meer flashlube.
Eigenlijk moet er alleen flashlube ingespoten worden en daar slaan ze twee vliegen in een klap.
Het benzine system blijft operationeel omdat ze deze gebruiken om het flashlube mee in te spuiten.
Vandaar het bennzine verbruik wat nodig is om het flashlube in te spuiten.
Eigenlijk hoeft er geen benzine ingespoten te worden,alleen flashlube.
6 jaar
Hier een filmpje over hoe het flashlube systeem werkt. Ik heb daar al commentaar op gegeven omdat, zoals het systeem hier voorgesteld wordt alleen de inlaatklep gesmeerd/koelt wordt. Verder wordt de flashlube gewoon verbrandt en dat lijkt me, buiten de ecologische belasting, geen meerwaarde voor de uitlaatklep. Daarbij komt dat lang niet alle systemen flashlube gebruiken. Mijn GFI heeft dat bv niet en de installateur zei dat het ook niet nodig was.
[yt]https://youtu.be/oUYau7leyjM[/yt]
De LPG systemen tegenwoordig blijven, buiten het starten op benzine, ook tijdens het rijden op LPG benzine inspuiten. Aangezien dezelfde pulsen voor het benzine inspuiten gebruikt worden voor het inspuiten van de LPG hoeven de pulsen alleen maar even gewisseld te worden en er wordt benzine ipv LPG gebruikt. Dit hoeft maar heel even en met een bepaalde periodiciteit.
En hier gaat het volgens mij mis bij mijn systeem. Er wordt te vaak en/of te lang benzine ingespoten waardoor mijn benzineverbruik veel te hoog is terwijl hij toch goed loopt wat hij bij een gelijktijdig gebruik van de brandstoffen niet zou doen.
Kwestie van het aanpassen van een variabele in de software zou voldoende moeten zijn.
Met de EZ systemen van GFI is dat een fluitje van een cent voor de installateur omdat het systeem daar op ontworpen is. Je hebt een standaard systeem en de installateur doet de fijn afstelling.
Hier een mooi stukje over het kleppenverhaal.
http://www.go-lpg.co.uk/VSR.html
6 jaar
Morbid, volgens jou wordt er gewisseld tussen LPG inspuiten en Benzine inspuiten. Maar zo werkt dat volgens mij niet.
Er wordt NAAST het inspuiten van LPG OOK een kleine hoeveelheid benzine ingespoten.
Dat klinkt mij ook logisch in de oren, als er maar af en toe een keer benzine ingespoten wordt, dan worden de benzine-injectors tussen die inspuitingen nog steeds heel erg heet. De temperatuur in de verbrandingskamer loopt op tot in de 4 cijfers.
In de beschrijving van het Stag 400 systeem staat dat ook heel duidelijk.
"although petrol is used simultaneously all the time, albeit in very limited amounts. Furthermore, petrol injection ratio is constant regardless of engine load."
Let op de zinsnede "simultaneously all the time" - simultaan gedurende de gehele tijd.
De hoeveelheid verandert ook niet als de belasting verandert, het is dus duidelijk een (kleine) hoeveelheid om te koelen.
Het wisselen van de pulsen leek mij een redelijke oplossing.
Maar het continue inspuiten van benzine met een kortere periode zou even goed of misschien zelfs beter zijn.
Het ontstekingsmoment bij LPG is anders dan bij benzine. Heb vroeger de ontsteking van mijn auto afgesteld op LPG ipv op benzine. Betekende dat hij beter reed op LPG maar slechter op benzine.
Ik neem aan dat ze dit bij de moderne systemen ondervangen hebben. Hoe weet ik niet aangezien LPG voorontsteking nodig heeft.
Dan zou idd de constante inspuiting van een beetje benzine de efficientie verbeteren doordat de benzine de LPG meeneemt bij ontsteking of dat de ideale ontsteking meer in het midden komt te liggen.
Helaas is informatie over de precieze werking van de diverse systemen moeilijk/niet te vinden.
6 jaar
De ontsteking en vervroeging/verlating daarvan wordt door de benzine-computer gedaan en die weet niet wanneer er op LPG gereden wordt bij dit soort systemen. Derhalve is er geen specifieke aanpassing van het ontstekingstijdstip aan LPG.
De enige mogelijkheid die automatisch benut kan worden is de anti-klop regeling.
Als een motor is afgesteld op ron 98 en met de antiklop-regeling wordt terug geregeld naar ron 95 heb je er iets voordeel van.
Ga je naar een mono fuel systeem (1 brandstof) en gebruik je dan LPG dan kun je wel dat ontstekingstijdstip optimaliseren.
Ok, ik ben met de nieuwe software update naar Italie gereden.
Het benzineverbruik lijkt inderdaad gehalveerd te zijn. Met dit verbruik kan ik leven.
Echter, +/- elke 2 uur gaat mijn motor nu in storing en ben ik mijn vermogen kwijt.
Gelukkig rij ik snachts en zijn de gevolgen hiervan niet zo dramatisch, maar wel vervelend. Ik moet dan stoppen en opnieuw starten. Het storingslampje blijft dan branden en tot hij overschakelt naar LPG loopt de motor rottig alsof hij geknepen wordt.
Ook draait de ventilator hard en lang alsof de motor denkt oververhit te zijn. Als ik stop na, zeg maar, 1,5 uur rijden is er niets aan de hand. Ook geen ventilator.
Als ik daarna rijdend overschakel naar benzine lukt dat naadloos. Dus geen probleem met de injectoren.
Eenmaal de storing blijft het GFI lampje ook langer op overgang benzine/LPG staan te zien doordat dan en het rode en het groene ledje branden.
Na nog een of twee keer gestopt te zijn is dan ook het storingslampje op het dashbord uit. Twee keer was de auto zo in war dat hij ook remmen en andere zaken als fout aangaf. Een hele kerstboom aan lichtjes op mijn dashbord.
Nu moet ik erbij vermelden dat het computersysteem van (mijn) Peugeot niet erg stabiel is en wel vaker rare dingen doet zoals achteruitrijcamera die een paar honderd meter blijft werken en soms het wel heel lang neemt om op te starten en normaal te werken.
Ik heb de installateur dit gemeld en wacht nu op antwoord.
6 jaar
Dat is wel een hele slechte upate. Zo snel mogelijk terug naar de vorige stand van de LPG software.
Ik zou de foutcodes laten uitlezen en laten uitprinten. Heb je iets om later op terug te vallen.
Ook al is de storingslamp uit, de foutcodes worden nog zeker 36 motorstarts bewaard.
En anders zijn de foutcodes wel in het logboek terug te vinden.
Op het moment dat het vermogen wegvalt, zal de motorcomputer uit veiligheid de koelvinnen aansturen.
Dus daar hoef je je niet druk over te maken.
Op het moment dat het vermogen wegvalt, brandt of knippert de storingslamp dan?
En welke storingslamp is dat? De oranje met het symbool van een motorblok?
Zo ja, dan zou je voordat je herstart zelf onderweg de codes van de motor kunnen uitlezen met een EOBD/OBD2 scanner.
Het hele verhaal klinkt een beetje alsof er misfires geconstateerd worden en er een cylinder wordt uitgeschakeld.
Als dat zo is, dan kan dat op den duur je dure katalysator om zeep helpen.
N.B.: Wat was je benzine en LPG verbruik in liters nu op hoeveel kilometer?
Ik heb een obd2 wifi connector en zal, als ik tijd heb, die eens proberen.
De boordcomputer piept, dan gaat idd het oranje motorlampje branden en het vermogen valt weg.
2 Keer kwamen dan ook nog eens een rem en traction control fout bij terwijl alles gewoon goed werkte. Dus ik heb zo mijn bedenkingen bij functioneren van de boordcomputer.
Hij loopt op LPG gewoon normaal eenmaal vol op LPG. Ook is er niets te merken aan het vermogen en loopt hij gewoon soepel.
Je zou kunnen zeggen dat om de 2 uur een pauze goed is en dan voorkom ik het probleem mss. Moet ik op de terugweg eens uitproberen. Maar dat komt niet altijd goed uit.
En eens kijken wat de installateur hier van vindt. Zal wel ergens volgende week reageren.
Het verbruik was, benzine niet meegeteld 1/13 op LPG en het benzineverbruik een stuk minder. Het verbruik op LPG was met een verminderde toevoeging van benzine ongeveer hetzelfde. Dus hij lijkt een betere efficientie te hebben nu. Ik schat dat het benzineverbruik ongeveer de helft is van voorheen. Maar omdat ik later stukken op benzine gereden heb om te kijken of dat het probleem zou verminderen of uitstellen is het benzineverbruik nu lastig te bepalen.
6 jaar
Als het verbruik op LPG nu 1 op 13 is, komt dat min of meer overeen met wat je in het begin opgaf. Dat was 1 op 13,15.
Heb je van de totale kilometers gereden wel de stukken gereden op benzine afgetrokken?
Als je het correct uitgerekend hebt, dan wordt het verhaal mooier en mooier (of bedoel ik ongelofelijker?).
Bij vermindering van de ene brandstof moet je een vermeerdering zien van de andere brandstof, tenminste als beide brandstoffen ook daadwerkelijk meehelpen bij de verbranding.
Zoals je het nu verteld (LPG verbruik blijft gelijk) dan kan ik alleen maar concluderen dat ofwel het gemiddelde mengsel voor of na de update geen lambda 1 is of was, danwel dat de benzine niet verbrandt en als HC zijn weg naar de uitlaat vindt.
In het laatste geval is dat wel een heel dure bescherming van je injectoren.
Lees voor de gein de auto nu eens uit. Waarschijnlijk staan de fouten er nog.
Is wel interessant om te weten welke dat is of zijn.
N.B.: Overigens blijf ik bij mijn oude mening. Eerst kon er technisch niets veranderd worden, nu is het benzineverbruik opeens nog de helft. Dus het kan technisch wel (het benzineverbruik was veel en veel te hoog) of het kan nog steeds niet (ze gokken met jouw onderdelen). Het zegt ook wat over de lange duur testen die gedaan zijn (of niet zolas ik dan geloof) voordat het systeem in de verkoop kwam.
En kennelijk is de update niet uitgebreid getest, in ieder geval niet op lange ritten van 2 uur of meer. Dat vindt ik een minpunt.
Ik zal nooit meer een GFI installatie nemen.
Dit gekloot komt idd heel onprofessioneel over.
Ik denk dat de vorige software niet erg efficient was. Want het verbruik lag een heel stuk hoger dan de fabrieksopgave. Nu weet ik ook dat je die normaal nooit gaat halen en dan LPG een lagere calorische waarde heeft, maar het is wel een indicatie.
Nu zijn de BSI's van Peugeot ook niet echt bekend om hun stabiliteit.
Dus kan een samenloop van omstandigheden zijn.
6 jaar
Heb mijn obd2 stekker geprobeerd. Verbindt wel met mijn telefoon maar niet met de BSI. Terwijl de auto wel raar doet en blijkbaar de stekker wel ziet.
Drie app's geprobeerd en moet dit nu verder onderzoeken.
En anders moet ik eens een BSI reset proberen. Misschien dat dat helpt.
6 jaar
BSI kun je niet met EOBD/OBD2 uitlezen. Dat systeem is niet uitlaatgas gerelateerd.
Je moet wel de motor en een eventuele automatische.gerobotiseerde versnellingsbak kunnen uitlezen.
Je app en je stekker moeten dan wel het Can protocol (ISO 15765-4) ondersteunen, anders werkt het niet.
De OBD scanner is defect. Open gesloopt en een ic blijkt doorgebrand.
Heb een nieuwe besteld.
Denk dat ik maar een reset ga doen. kijken of dat helpt.
6 jaar
Waarom die reset? Het heeft als nadeel dat je mogelijk foutcodes kwijt bent, die op dit moment zeer interessant zijn.
En waarom iedere keer de schuld bij de BSI proberen te leggen?
Als je werkelijk denkt dat die defect is, dan moet je dat bij de dealer neerleggen en een nieuwe onder garantie claimen.
Ik persoonlijk heb nog geen argument gehoord dat de BSI defect is.
Als er een motordefect is (en dat lang genoeg duurt) wordt het ESP of de Traction Control wel vaker uitgeschakeld.
Dat is niet alleen bij Peugeot zo, maar bij praktisch ieder merk.
Misschien moet je de auto eens uitlezen met geschikte apparatuur, in plaats van een telefoon met een app....
Als ik terug thuis ben moet hij toch voor een beurt. Dan laat ik ze wel uitlezen.
De vorige keer toen het wegvallen me overkwam, ben ik naar een lokale alle merken garage gegaan omdat de enige was die open was op zondag in Italie. Daar hebben ze een professioneel apparaat gebruikt om hem uit te lezen, maar dat lukte hen niet om wat voor reden dan ook. Daarna reed hij weer gewoon zonder problemen en zonder foutmelding.
@oldford Ik weet niet of de BSI werkt zoals hij hoort te werken. Soms duurt het heel lang voor hij opgestart is zonder enige reden, soms laat hij honderden meters de achteruitrijcamera zien en het SMEG multimedia gebeuren is ook een drama.
De extra fouten zoals traction control en remmen kwamen toen ik hem opnieuw startte.
@Hans Wifi en bluetooth OBD uitlezers zijn heel normaal. Dat kan dan net zo goed met telefoon of laptop. Moet mss dan alleen de typische peugeot foutcodes opzoeken.
6 jaar
Met zo'n OBD2 dongel kan je alleen de ECU uitlezen en de opgeslagen storingen resetten, BSI kom je niet bij. Tot nu toe is ie bij mij vooral handig gebleken bij het debuggen van fouten met bobines.
Houd er verder rekening mee dat er bij LPG inbouw nogal eens wat geknutseld wordt aan de kabelboom van je auto. Bij mijn 207SW met Teleflex GFI installatie is er ook "vakkundig" gesnoeid aan kabels in de zekeringbox en in de accubak bij de ECU bungelt een losse stekker en een relais op een blokje die nergens in technische documentatie staat beschreven. Als door dat geknutsel storingen optreden kan je BSI daardoor gewoon ontregeld raken en kan je de gekste storingen verwachten.
6 jaar
JGC,
Ik dacht precies hetzelfde.
Er word aan kabelbomen gezeten en die worden gewoon open gemaakt en daar word gewoon vanaf getapt.
Ik weet niet hoever canbus gevorderd is in deze Peugeot maar het langzame opstarten en zaken die niet goed afgesloten worden of opgestart worden duiden op interferentie van niet herkende systemen.
Ik denk zelfs dat als je met deze klacht naar de dealer gaat en deze ziet dat er gesleuteld is aan kabelbomen dat de gasinstallatie gelijk verdacht is en dat die deze storingen veroorzaakt.
En dan begint het "kastje muur verhaal".
Gasinbouwer zegt ligt aan de BSI en de dealer zegt ligt aan de gasinstallatie.
Maar goed,eerst maar eens storingen aflezen.
Ik ben toch bang dat nu het benzine verbruik naar de helft is er toch andere problemen gaan ontstaan.
Dat dat juist door het hoge benzine verbruik juist werd voorkomen.
En dan zijn we eigenlijk weer bij het begin,dat deze motoren best op lpg kunnen lopen,maar niet zonder kunstgrepen.
En die kunstgrepen beinvloeden de terug verdien tijd zo nadelig dat het niet meer aantrekkelijk is om op lpg te rijden.
Heb je nooit de gedachte gehad om gewoon een hybride te kopen. voordat je tot deze keuze overging?.
Die realiseren met normaal rijden een verbruik van rond de 1 op 19/20 en zijn zeer bedrijfszeker.
6 jaar
Er achter komen wat de auto ziet als fout zou wel handig zijn.
De inbouw van de installatie is gebeurd door de officiele verdeler van GFI in Nederland en is, voor zover ik kan zien, netjes gedaan.
De losse stekker bij de ecu is in mijn geval de communicatie stekker met de ecu van GFI.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar