Hallo,
Onder verschillende omstandigheden, krijg ik de melding: Motor management storing, ga naar alfa dealer. Meestal krijg ik deze storing als ik de wagen zwaar belast (volle turbodruk doortrekken). Auto is uitgelezen, hier kwam uit.... turbodruk storing.
Dealer heeft MAP (turbodruk) sensor vervangen. Hierdoor is het probleem even weggeweest (10000 km). Nu is de storing weer terug. Ik heb de sensor voorzichtig schoongemaakt, weer is het probleem even weg. Het lijkt erop dat de sensor vervuild. Ik heb het volgende gecontroleerd/vervangen:
1. thermostaat, hierdoor blijft de wagen netjes op bedrijfstemperatuur;
2. in de turboslang ligt geen olie (hieruit concludeer ik dat de turbo geen olie lekt, heeft trouwens ook geen olieverbruik);
3. EGR afgesloten
Wat kan de oorzaak zijn dat telkens de sensor vervuild, waardoor ik telkens een "turbodruk" storing krijg.
Alvast bedankt voor jullie hulp..... zo'n 1.9 JTD 16V is best een snelle diesel, wel jammer dat de wagen na storing in noodloop gaat en niet meer vooruit te schoppen is.
Groet,
Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien de regeling van de variabele turbo die vast zit waardoor de turbodruk ofwel te hoog, ofwel te laag is. Je kan dit controleren door te kijken of het stangetje aan het vacuumpotje op de turbo volledig in en uit kan schuiven. Is dit niet zo, dan turbo vervangen.
Dit is soms een gevolg van vaak korte afstanden te doen of een zeer rustig rijgedrag.
Hallo Jeroen,
Bedankt voor je reactie. Dit was mijn vrees in het begin, dus voordat de map sensor werd vervangen hebben ik het vacuum stelsel gecontroleerd. Als ik het slangetje lostrek en daarna weer aansluit zie je het stangetje van de "waste-gate" bewegen.
Met de auto wordt niet rustig gereden, als blok warm is wordt deze goed doorgetrokken.
Toen ik de wagen naar de dealer had gebracht voor deze storing, hebben ze ook de EGR schoongemaakt. Toen zeiden ze ook dat het inlaatspruitstuk sterk was vervuild. Na verder onderzoek hebben ze toen de map sensor vervangen.
Toen ik laatst de sensor schoonmaakte, zat er wat olieachtige rotzooi op. Kan er iets met de kleptiming zijn.... riem moet binnen 20k vervangen worden.
Groet,
Rob
17 jaar
Helaas je moet de egr klep niet dichtmaken van een jtd 16v anders krijgt je een fout melding,bij de gewoon jtd 8v niet.
Als je verkeerde tijpe LMM plaats of kapot is krijg je ook een motor management storing.
Softwarematig is de EGR wel dicht te krijgen,dat is bij mij wel het geval.
Of is de motor verkeerd gechipt zie link.
17 jaar
Hallo Johnoo,
Ik heb de egr mechanisch afgesloten (plaatje ertussen).... ik heb deze afgesloten om vervuiling tegen te gaan .... dit heb ik gelijk met het vervangen van de map sensor gedaan, dit alles heeft het 10000 zonder problemen volgehouden. Als ik de sensor nu schoongemaakt, gaat het 5000 km goed en daarna komt de storing steeds frequenter terug.
17 jaar
Had het ook met een plaatje afgesloten en daarna kwam steeds een Engine failure storing.Heb daar na het plaatje weg gehaald en na paar dagen was de storing weg.
Navraag en auto laten chippen bij squadra zij Stephan als je de egr dicht maakt van de jtd 16v dat je een Engine failure storing krijgt.
En is de auto niet gechipt!!!
17 jaar
weet jij wat voor storing dit was, puur EGR storing of turbodruk?
Auto is niet getuned, hiervoor had ik een 156 1.9 JTD 8v.... van 105pk naar 135pk.... wagen ging als een raket... mar, heb 4 nieuwe koppelingen moeten steken en op laatst was de hogedrukpomp stuk. Toen maar besloten een een standaard 140 pk te kopen.
Wat ik nu wil doen is het inlaatspruitstuk demonteren en schoonmaken, zal ik gelijk de egr weer in orde maken (plaatje verwijderen).
Het punt is, maak ik de sensor schoon is het probleem zo'n 5000 a 8000 km weg. Wat me ook opvalt is dat je ook minimaal 100 km moet rijden wil de storing erin sluipen (motorolie goed op bedrijfstemperatuur).
17 jaar
is turbo druk te hoog of te laag. bij te hoog bijna zeker turbo die te laat terug regeld is te probeeren om het stanggetje wat de regeling bedient iets langer te maaken zit een stelboutje op. als je dit doet heb je wel iets minder vermogen maar dat kun je met een nieuwe turbo ook hebben want de turbo regeld te laat terug bij een te hooge turbo druk. als de fout een te laage druk is of in de regeling overboost onder of boven .... grens is het een ander probleem bv vacuum klep
[quote=jeroen pinda]is turbo druk te hoog of te laag. bij te hoog bijna zeker turbo die te laat terug regeld is te probeeren om het stanggetje wat de regeling bedient iets langer te maaken zit een stelboutje op. als je dit doet heb je wel iets minder vermogen maar dat kun je met een nieuwe turbo ook hebben want de turbo regeld te laat terug bij een te hooge turbo druk. als de fout een te laage druk is of in de regeling overboost onder of boven .... grens is het een ander probleem bv vacuum klep[/quote]
Het armpje dat dat stangetje bedient kan vast zitten (of de variabele schoepen in turbo). Dan kan afhankelijk van de positie waarin het vast zit hierdoor de turbodruk te hoog OF te laag zijn.
Hallo Jeroen, bedankt voor het advies. Inderdaad, het schoonmaken van de sensor kan een symtoom bestrijding zijn. Nu zeiden ze bij de garage dat de turbodruk te laag zou zijn (in iedergeval de meeting van de sensor). In het geval dat de druk te laag is moet ik dit dan niet merken als ik de auto vollop doortrekt. Ik heb ook al een paar keer gehad bij vol dooraccelereren, dat je helemaal niets merkt. Alleen zien je in een keer op je dashboard, "motormanagement storing" en nadien gaat de motor in "noodloop".
Ik zal de turbo en het vacuum systeem is nauwkeurig onderzoeken.
17 jaar
Ik heb dezelfde 16V jtd en dezelfde storing. Bij het uitlezen geeft ie aan dat de Turbodruk sensor een te hoog signaal kijgt. De sensor schoonmaken helpt maar heel even.
De laatste weken is het erger geworden (geen meldingen) maar kan horen aan de Turbo dat ie teveel druk levert. (ook in de lage belastingen, soms gaat ie net over de grens en heb ik een melding)
De oplossing zit hem waarschijnlijk in de regelklep van de VTG (variabele turbo).
Deze klep zit met een steuntje boven de radiateur, kan niet missen als je onder de kap kijkt.
Het lijkt op een ruitensproeierpompje, 2 vacuumslangetjes en 1 stekker.
Van een alfa expert heb ik vernomen dat er verschillende nummer wijzigingen voor dat ding zijn geweest omdat het voor veel storingen zorgt. Deze klep kost 62 euro, eventueel heb ik het bestelnummer van de laatste variant.
Gisteren heb ik bij mij de klep vervangen (10 minuten werk), niet veel gereden maar het klinkt wel goed dus ik heb er wel vertrouwen in.
Btw, Heb je wel eens de EGR klep en behuizing in de inlaat schoon gemaakt?
Afdoppen van de EGR werkt bij de euro 3 motoren niet, krijg je melding dat er teweinig EGR flow is.
17 jaar
Hallo Peter,
Dit was het allereerste waar ik aan dacht... en bij de dealer zeiden ze "dat komt nooit voor, dat is de MAP sensor". Maar inderdaad, je kunt horen dat de turbo snel en veel druk levert. De EGR is schoongemaakt, maar heb ik afgesloten middels een plaatje. Ik zal deze verwijderen, een vraagje: hoe wordt de EGR flow gemeten?
Als ik inderdaad de sensor schoonmaak gaat het een tijdje goed. Ik wilde het inlaatspruit schoonmaken, maar nog geen tijd voor gehad. Was dit bij jou ook sterk vervuild?
Ik wil graag het nummer van dit klepje, zou fantastisch zijn als dit de oplossing is !
Bedankt!
17 jaar
Of de oplossing in de klep zit weet ik natuurlijk nog niet zeker, volgende week weet ik meer.
De EGR heb ik 2 maanden geleden schoongemaakt evenals de venturi/mixer van het inlaat spruitstuk. Dit kun je goed doen als je de gasklep van het spuitstuk demonteerd.
De tussen ruimte zat dus helemaal dicht geroet. De eerste 300 km daarna viel mij op dat de auto beduidend zuiniger was. (op de boord computer) en heb een maand geen last gehad van die storing.
2 weken geleden heb ik de sensor weer eens schoon gemaakt en ook een plaatje tussen de EGR geplaatst (1 plaatje voor de klep) 3 van de 4 koude starts leverde dat dus die fout melding op. De simpele universele tester die ik heb heeft het dan over de flow maar ik heb geen idee waar dat dit meet. De EGR zoals iemand hiervoor al aangaf kun je softwarematig uitzetten.
Het verbruik valt mij ook wel tegen, ik rij wel hoofdzakelijk B wegen en met een rustige rijstijl haal ik met moeite 1:14,5 met voor mij een normale rijstijl meestal 1:13,5.
De boordcomputer staat meestal 2 km zuiniger als werkelijkheid.
Nu heb ik vrijdag mijn wintervelgen gemonteerd 195/60 15 ipv mijn 215/45 17 en het lijkt erop of dat ook heel veel gaat schelen. (haal bijna 1:18 op de computer)
Wat is jou verbruik?
Het nummer van de klep is 55203202. Vanavond weet ik miss iets meer over hoe de turbo zich nu gedraagt met nieuwe klep.
Btw, veel info over de 156 is te vinden op www.alfaromeo156club.nl er rijden alleen niet zoveel Jtd 16v's
17 jaar
Ik heb de egr nu zo'n maandje of 3 afgesloten en heb nog nooit een melding gehad bij koude start.... ik heb wel het idee, dat wanneer ik deze storing krijg de motor goed warm is. Maar inderdaad, EGR afsluiten is niet goed heb ik nu veel keer gehoord dus deze zal ik terug in z'n orginele staat brengen.
Goed te weten dat je er goed bij de ventury kunt komen als je de gasklep is demonteerd, ik zag er een beetje tegenop om het inlaatspruit te demonteren (9 op 10 kun je daar slecht bij).
Die van mij is een SW met sportpakket, en ik rij met de orginele wielen (205/55-16)... bij pittig rijden, rijd ik 900 km op een tank (60liter verbruikt).... rij ik rustig is dit zo'n de 1000 km. De computer geeft dan aan dat ik gemiddeld 1:18 heb gereden, klopt dus ook niet helemaal.
Laat even weten of het vervangen van het klepje nut heeft gehad.
17 jaar
Ik bedenk net nog even iets
Ik heb het nieuwe model (11-2003) ook met sportpakket met de daarbij behorende 17 inch Gt wielen. Mijn motorcode (even uit het hoofd) is 192A dat is de 103kw (140pk) versie. Er bestaat ook een 16v met minder pk's en de latere modelen hebben 150pk. Ik vermoed dat het voor deze klep geen verschil mag maken maar zou het toch even laten controleren of dat nummer ook voor jou motor is.
Wat de EGR betreft, deze heeft ook invloed op de regeling van de VTG. Als de EGR max open staat gaat er minder uitlaatgas door de Turbo dus zal de VTG zich daar op moeten aanpassen. Andersom dus ook, dicht je de EGR af dan zal de Turbo meer uitlaatgas krijgen en dus sneller zijn max toerental behalen.
Ook een aandachtspunt is een eventuele lekkage van inlaatlucht na de Turbo. Als er een lekkage is van lucht zal de druksensor in het inlaatspruitstuk een lagere druk waarnemen en zal de ECU de VTG aansturen om meer druk te leveren. Het gevolg zal zijn dat de VTG in zijn max toerental zal bereiken en begrenst zal worden.
Even buiten Alfa om heb ik onlangs een paar testen gedaan bij grote dieselmotoren.
Op vollast van deze motoren (max turbodruk en geopende EGR klep) de EGR klep aangestuurd zodat deze dicht viel.(buiten de beveiliging om) De drukken die dan op het uitlaat gedeelte komen in de Turbo zijn enorm, zo erg dat het op een gegeven moment je turbo kan kosten.
17 jaar
Mijn auto is van maart 2003, deze heeft wel het nieuwe interieur, maar de oude neus. Motorcode is 192A5.000, motor heeft 103kw, is de 140PK (136) versie.
Heb jij een goed tip om de "luchtdichtheid" te testen van de intercooler en de slangen ? Ik heb trouwens in het verleden een keer een kapotte turboslang gehad, was gescheurd.
Aha, nu ga ik zeker de egr opengooien.... ik wil geen turbo gaan beschadigen.
Bedank voor de tips, dit is goede informatie. Ga vanavond egr terug in orginele staat brengen + venturi/mixer schoonmaken.
17 jaar
De EGR zal geen schade aan de turbo veroorzaken als je hem afdicht. De testen die ik heb gedaan was om drukken te bepalen als de EGR klep andere dingen zou doen als dat de ECU zou willen. (en dan onder vollasten) Je hoeft niet bang te zijn dat dit gebeurt bij jou auto, er zitten genoeg beveiligingen op.
Tis wel sterk, vandaag na 30 km is bij mij de turboslang naar de interkoeler gescheurd.
Verder loopt de auto beter dan dat ie ooit heeft gedaan, haal zelfs 1:18 tot 1:19 op de boordcomputer.
Morgen dus even een nieuwe slang bestellen en de oude maar even proberen te dichten.
Sja een manier om af te persen van de inlaat? Heb hier ook al een tijdje aan zitten denken. Ten eerste zou je een drukregelventiel moeten hebben waarmee je 1 a 2 bar kan regelen zodat je verder geen schade toebrengt.
Een mogelijkheid die je hebt is om 2 afdichtingen te maken, 1 op de slang van het luchtfilter naar de turbo en 1 op de slang naar de inlaat. Op 1 van de afdichtingen maak je een persdrukaansluiting.
17 jaar
gisteravond heb ik de egr terug in orginele staat gebracht. Ik heb ook even de smoorklep gedemonteerd, toen zag ik dat het inlaatspruitstuk sterk vervuild is. Maarja even dit spruitstuk demonteren is er niet bij. Sensor ook weer schoongemaakt, dit weekend dan weer de ultieme test.... gaan even op en neer naar de ardennen. Meestal bij dit soort ritjes komt de storing bovendrijven.
Ik ben benieuwd op het vervangen van het klepje resutaat heeft!
17 jaar
Zo zag het er achter mijn gasklep uit, tussen de 2 bussen zat een hele laag roet.
Dit heb ik met een schroevendraaiertje weg gekrabt.
17 jaar
M'n maatje heeft tijdelijk een andere leasewagen, een 156 SW 1.9JTD 16V van 2003 (met nieuw neusje). Ik dacht hoera, we kunnen onderdelen uitwisselen. Maar nu weet ik het echt niet meer, ik heb het volgende gedaan:
1. map sensor uitgewisseld, mijn auto probleem, lease auto niet (MAP sensor lease auto was heel erg vervuild, geeft bij lease auto geen storing);
2. klepje (bij radiateur) die turbo bediend uitgewisseld (dat lijkt op ruitenwisserpompje), geen verschil. Mijn auto problem, lease auto niet;
3. vacuum systeem kortgesloten, vacuum rechtstreeks van vacuum pomp naar klepje (bij radiateur), probleem nog steeds daar;
4. LMM uitgewisseld, probleem nog steeds daar;
5. EGR weer terug in oorspronkelijke staat.
In mijn ogen heb ik nu uitgesloten:
1. map sensor
2. klepje dat turbo bediend (bij radiateur)
3. vacuum systeem;
4. LMM;
5. EGR.
Het enige waar ik nog aan kan denken is: schoepen variable turbo vast / grote weerstand (al zie ik het asje die deze schoepen bediend netje bewegen)
17 jaar
nog even een update. Net lang gesprek gehad met chef werkplaats van een bekende alfa dealer .... EGR kan worden "afgeplugd" wanneer het een euro3 motor is.... EGR afpluggen voor de genoemde wagens hier geeft geen problemen, en is alleen maar goed!
17 jaar
Dat is een vreemd advies, zelf had ik wel managment storingen met afdichten en volgens een alfa specialist (ook chef werkplaats bij een alfa dealer) kon dat alleen softwarematig.
Bij mij lijkt het nu goed te zijn, auto trekt beter als ooit tevoren en het verbruik is echt stukken beter geworden. Het zou wel kunnnen dat bij mij een combinatie probleem is geweest, klein gaatje in de turboslang en slecht werkende klep.
Na het monteren van de regelklep de druk toch hoger is geworden en is de slang verder gescheurd. (zat nu een scheur in van ongeveer 1 cm)
Bij het rijdend uitlezen (met de Alfa uitlees app) was bij mij te zien dat de ECU 1.9bar turbo druk vroeg maar de turbo 2,6bar leverde. (en dan geen foutmelding gaf)
17 jaar
volgens de chef werkplaats, is dit alleen bij de nieuwe motoren (euro 4).... deze heeft een terugkoppeling. Hij bevestigde dat dit bij mijn wagen niet het geval is (maart 2003)....
Ook het direct vacuum op het klepje zetten is niet goed (te veel druk schommelingen)..... advies was nu om het vacuum systeem te controleren met een vacuum pompje.
17 jaar
Op mijn (belgische) autopapieren staat dat ik een Euro 3 heb.
Ook zag ik dat er een EGR koeler op de EGR buis zit, weet dus niet of er miss toch veranderingen in systemen is bij nieuw en oud type.
Bij mij werkte het afdichten in iedergeval niet. Miss komt het ook omdat ik de EGR buis maar aan 1 kant heb afgedicht zo komt er toch uitlaatgas(druk) in de EGR buis.
Dus als ik hem meteen boven de turbo afdicht zou het kunnen zijn dat er geen foutmelding komt.
17 jaar
he Peter...
zou het geen verschil kunnen maken tussen de 110 pk Fase 3 en de 115 Fase 3 versie ?
wellicht is die van Rob een Fase 3 met 110 pk ipv de veronderstelde 115 pk ??
( zo meer even een ideetje ;-) )
Roger
Hee Roger, dacht je wel een keer tegen te komen hier :)
Rob heeft ook een 16v 103kw, kijk maar naar zijn eerste post. Alleen hij heeft de oude neus nog maar de motorcode komt overeen met de mijne.
Kleine update van mijn probleem, is nog steeds aanwezig dus.
Vanavond op weg naar huis weer storing, turbodruk sensor een te hoog signaal.
Meteen mijn uitlees ding aangesloten en turbodruk gemeten, deze blijft net voor de 260 kpa.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat af en toe de turbo verstelling blijft hangen.
Het vreemde is dat ik net voor ik de storing krijg de motor met gas loslaten een keer hikt.
Met de kerst heb ik mijn auto 2 weken niet echt nodig dus mooi de tijd om de turbo er eens af te schroeven en kijken wat ik daar tegen kom.
Morgen ga ik de nieuwe interkoelerslang monteren en ga meteen maar eens zoeken naar andere mogelijke oorzaken zoals lucht lekkage's.
17 jaar
Hallo Peter,
Wat jij nu beschrijft heeft mijn auto ook. Ik heb met een tuner gesproken, "rode" gebied van turbo begint bij (2.5 bar (1+1.5) en wagen gaat in noodloop als turbo druk boven 3 bar komt (1 buiten lucht + 2 turbo).
Ik heb een "turbo clean set" gebruikt, om de variable geometrie los te krijgen.... turbo heb ik hiervoor gedemonteerd (relatief eenvoudig). Clean set heeft niet geholpen. Bij mij gaat het stangetje perfect op en neer, waarschijnlijk zitten de schoepje in de turbo vast of blijven haken door slijtage.
Bij mij is de conclusie, nieuwe turbo. Ik heb contact gehad met turbo world, deze repareren de turbo. Afhankelijk wat er stuk is varieert de prijs van 200 to 500 euro. Ik ga dit nu doen, nog even de tijd vinden. Zodra ik dit heb gedaan en resultaat heb laat ik het het weten.
Binnenkort naar Duitsland, dus die turbo moet echt z'n best gaan doen :-)
17 jaar
Hallo Rob,
Ook even een update van mijn kant, na het vervangen van de turboslang heb ik geen foutmeldingen meer gehad. Gevoelsmatig zit de druk regelmatig tegen de grens dus verdenk ook de variabelle schoepjes die soms blijven hangen of telaat terug regelen.
over 2 weken ga ik de turbo ook eens demonteren en inspecteren, nu zag ik wel dat ik de actuator aan de turbo kan stellen.
Ik wil eens gaan proberen of dit nog iets kan uitmaken door deze gewoon terug te stellen, misschien heeft de vorige eigenaar de druk wel iets willen opschroeven.
Inmiddels toch 1000km verder zonder fout meldingen maar wel een druk van 259 kpa.
17 jaar
ja, dat klopt. Als je de turbo hebt gedemonteerd, zie je ook een "aanslag schroefje". Inderdaad, hiermee kun je de druk opschroeven of terugschroeven.
Wat ik ook geprobeerd heb is rijden zonder vacuum op de actuator (turbo gaat dus niet naar maximale turbodruk). Onder de 3000 RPM reageert de motor traag (weinig turbodruk), maar boven de 3000 toeren komt de turbo erbij..... ook dan krijg ik een storing. In mijn ogen zou de turbo niet zijn maximale turbodruk moeten kunnen halen. Nu dit wel gebeurt verdenkt ik de schoepjes. Ik ga bij mij eerst kijken wat nu precies de turbodruk is.
17 jaar
Ik heb een aantal maanden terug de vacuüm slang gescheurd gehad van de actuator.
Het klopt, de motor trekt dan alleen boven de 3000 rpm, ik had daarbij geen foutmelding.
17 jaar
Ik dus wel, nu blijft zelfs permanent de foutcode op mijn dashboard :-( ..... Hieruit kan ik concluderen dat het de turbo moet zijn.
Wil jij zelf de turbo uit elkaar halen ?
Hoeveel km heeft jouw auto gereden, mijn heeft 220k op de klok
17 jaar
Ik wil idd zelf de turbo uit elkaar halen, ga dat in ieder geval proberen.
Volgens mij kun je de turbine schelp er zo afpakken als je de torx boutjes los draait.
Mijn auto staat nu op 187dkm en heb hem gekocht bij 164dkm.
De foutmelding heb ik 1 maand na aanschaf gekregen, en komt gemiddeld 1x op de 1000km terug.
17 jaar
Het uit elkaar halen van de turbo schijnt inderdaad niet moeilijk te zijn. Nu hoor ik van de turbo specialisten dat wanneer je dit zelf doet je erg voorzichtig moet zijn met het terug monteren van deze schelp. Mocht dit niet perfect in lijn zijn, is turbo uit onbelans met alle gevolgen van dien. Maarja, dit kan ook een commercieel verhaal zijn.
Vanmiddag ga ik nog een "road" test doen, om te kijken hoe hoog de turbodruk bij mijn auto precies is. Is deze te hoog, wil ik vanavond de turbo demonteren en aabieden bij Turbo World..... als het een beetje meezit, kan ik voor het weekend laten weten wat het resultaat is.
17 jaar
Ik ben benieuwd of ze iets aan de turbo kunnen zien!
Idd kun je de schelpen makkelijk demonteren maar je moet ze goed aantekenen hoe ze t.o.v. het midden deel zitten.
Dit soort turbo's heb ik nooit open gemaakt maar denk dat het weinig zal verschillen met de grotere broertjes waar ik dagelijks mee werk.
17 jaar
Hallo Peter, volgens Turbo World gaan de schoepjes zwaar en haken ze.... turbo is gerepareerd voor 465 euro inclusief BTW (slik).... nieuwe schoepjes + nieuwe lagers. Zo zagen ze eruit:
17 jaar
Oei Rob dat is aardig wat geld maar het ziet er wel naar uit dat het nodig was.
Het lijkt er op of vervuiling van roet toch de boosdoener is!
Ik heb nog 1 en ander navraag gedaan wat betreft de EGR afdichten.
De euro 3 8v motoren schijnen probleemloos afgedicht te worden, 16V was niet echt zekerheid over volgens een Alfa specialist.
Vervolgens heb ik met wat motoren specialisten (engineers) en software ontwikkelaars gesproken over het afdichten.
Hun mening is dat het gevaarlijk is om zomaar een EGR af te dichten bij een variabele turbo omdat je niet precies kan weten hoeveel marge er is wat regeling betreft en hoe de software exact regelt.
Ik denk dat als je de EGR wil afdichten beter eerst contact kan zoeken met een tuner die ook de EGR software matig uit kan zetten.
Eigenlijk onderschrijven de specialisten wat ik eerder al schreef m.b.t. de EGR en VTG turbo.
De Flowfout melding die ik krijg bij het afdichten komt dus voort uit een berekening van de ECU die als sensoren de MAP en MAF sensor gebruikt. De ECU berekent dus ook de stand van de schoepen van de turbo en dat werkt toch iets anders dan een turbo met mechanische wast gate. Als je niet zeker weet wat de EGR precies voor gevolgen heeft dan kan je die dus beter open laten.
Gr Peter
17 jaar
Inderdaad, ben er eigenlijk nog niet goed van :-) .... maarja, als je wagen weer probleemloos rijdt ben ik dat weer snel vergeten. Inderdaad bij het uitlezen, kreeg ik ook een "flow" fout.... bij het verwijderen van de fout kwam er deze inderdaad er gelijk weer in. Om m'n nieuw turbootje maar te sparen zal ik het plaatje maar verwijderen.
Het probleem is tot nu toe weg. Nu moet ik wel toegeven dat ik de wagen nog niet volledig belast heb. Eerst de turbo maar eens aan z'n nieuwe omgeving laten wennen. Maar blok voelt goed aan. Ik kan nu wel zeggen .... problem solved .
Bedankt voor je hulp!
17 jaar
Ach de pijn van 465 is snel vergeten als je auto weer goed en foutloos rijd.
Suc6 in ieder geval. Hoe dan ook we zijn weer en stuk wijzer geworden.
Ik vrees dat ik ook toe ben aan een nieuwe turbo blijkbaar is 2 ton toch een beetje de levensduur van zo'n ding.
Misschien ook nog een tip, iets wat ik de laatste maanden ook al doe! Na een flinke rit de laatste km's rustig rijden en motor 20 sec stationair laten draaien voor het afzetten.
Bij testen die ik doe loopt de temperatuur in de turbo op tot 700 graden bij vollasten. Zou je de motor direct uitzetten na zo'n rit dan brandt de achterblijvende olie vast op de as en schoepen. Daarom de laatste 5 min rustiger rijden en evt even stationair laten lopen om de temp te laten zakken naar 200 graden. Zo hou je de turbo langer heel.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar