Ik heb sinds gisteren een vreemd probleem met mijn 156 1.9 JTD 8v SW uit 2002
Bij koude motor start de auto niet,
Draait goed rond etc.
Geen foutmeldingen van de check control,
Gloeilampje brand, gaat niet knipperen, ook code lamje gaat gewoon uit.
Accu is ok, ook met hulp accu slaat hij niet aan.
Als je de luchtinlaatslang loshaalt en er een pufje remmenreiniger inspuit slaat hij direct aan.
Wanneer hij even gelopen hebt, je hem uitzet en weer start slaat de motor ook gewoon aan..|
Ook op bedrijfstemperatuur start die goed, enkel dus bij steenkoude start.
Tijdens rijden geen problemen, valt niet uit, houd niet in en geeft geen storingen.
Uitlezen gaf wel 1 melding, maar geen code..
Wat kan dit zijn, waar moet ik zoeken ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"Uitlezen gaf wel 1 melding, maar geen code.."
Wat was die melding?
Die was erg algemeen, fout onder het kopje van de motor... geen nummer of code...
Die kan veroorzaakt zijn doordat ik daarvoor heb geprobeerd te starten zonder temp sensor zodat hij langer voor zou gloeien, vermoede eerst de gloeipluggen namelijk.
Elders word de optie genoemd dat de egr wellicht vast zit.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn, of zou die dan ook niet moeten starten met remmen reiniger ?
11 jaar
Ok net de auto uit laten lezen ....
Geen fouten of codes, accu ook ok, brandstof inspuiting ook ok, hogedruk pomp ook.
Behalve de temp sensor, maar die is door mezelf veroorzaakt doordat ik de stekker los heb gehad om te testen.
11 jaar
Blijkbaar is mij niet de juiste temperatuur sensor geleverd.... Of 1 a 2 graden minder vorst maakte het verschil.
Gisteren de oude temp sensor uit de oude thermostaat gehaald en in de nieuwe gedraaid,
nachtje laten staan en de auto starte zojuist weer gewoon.
11 jaar
ik denk dat dit gewoon puur geluk was. Je klachten komen wel heel erg overeen met slechte gloeistiften of een versleten verstuiver...
Helaas.... gisteren starte de auto weer niet.
Inmiddels zelf ook uitgelezen om waardes te kunnen zien.
Gloeistiften/systeem - ok
Dieseldruk - net boven de 300 bar
Start toerental - ok
Gaf wel een EGR fout bij uitlezen met enkel contact aan.
Daarna gewist, en bij lopende motor geen fout.
Nu weer uitgelezen en wederom EGR fout...
Kan het niet willen starten veroorzaakt worden door de EGR die open blijft staan door vervuiling oid ?
Zodra de auto 1 minuut heeft gelopen, en je zet hem uit, 2,5 uur later start die dan nog gewoon.
Gisteren smiddags naar Amersfoort gereden, 5 uur lang vol in de wind gestaan, temperatuur buiten was -4 maar hij starte wel gewoon..
11 jaar
Dit probleem komt geheel overeen met o.a. Berlingo's 2.0 HDi rond dezelfde bouwjaren.
Daar is de oorzaak een eigenlijk te lichte startmotor, die bij vorst iets te langzaam draait om de diesel-injectiepomp voldoende druk te laten opleveren.
Zoek maar eens op met de zoekfunctie !
Ik los het op met een pufje startpilot door een gaatje in de rubberslang nà de luchtfilter. Dan NIET te veel en NIET voorgloeien, anders kan het te heftig gaan.
Succes ermee!
Wisizu
11 jaar
Yes, zo krijg ik hem nu ook aan de praat inderdaad....
Maar dan zou die toch wel aan moeten slaan met een volle accu EN start hulp ?
Dan draait die ook iets sneller lijkt me.
maargoed,
EGR heb ik zojuist buiten gesloten, zonder resultaat.
Ik heb de verstuivers getest dmv te bekijken hoeveel er uit de retourslang komt, die zijn allen vrijwel gelijk, scheelt hooguit 2ml tussen de hoogste en de laagste waarde.
Ben nu op zoek naar een adres waar ik de auto een nachtje binnen kan zetten bij + 2 a 5 graden ofzo,
Dan weet ik 100% zeker of het kou gerelateerd is.
11 jaar
Wat bedoel je precies met start hulp?
Meerdere jaren geleden, toen de HDi nog in de lease zat, heeft de garage alles geprobeerd: auto in de vriescel, computer idem, tank er onderuit ivm water ? diesel-inspuitpomp, gloeiers, sproeiers: alles OK , maar toch niet aanslaan onder nul.
Uiteindelijke oplossing:
Probleem is dat er vanaf de fabriek een te lichte startmotor gemonteerd is. Deze is juist voldoende bij temp. boven nul, maar draait te langzaam bij vorst.
Met extra accu-hulp start ie wel altijd ! en verder de hele dag door gewoon !
Ik heb voor mijn HDi de oplossingen op een rijtje gezet - na overleg met een helpende wegenwachter -
in aflopende kosten volgorde:
- zwaardere startmotor.
- nieuwe zwaardere dan standaard accu. En als je huidige accu nog jong en goed is ? Goeie accu wegdoen ?
- oude startmotor demonteren, reinigen en smeren; kan juist voldoende zijn .
- gaatje in luchtfilterslang maken ( met sluitdopje / tape) en startpilot kopen.
Hoe vaak vroor het de laatste jaren eigen? Hoe vaak had ik er dus last van ? Ja, nu dus toch.
Daarom heb ik voor de laatste oplossing gekozen.
Succes ermee !
Wisizu
11 jaar
Hallo,
Ik heb dus ook dit probleem. Rij nu elke dag ff een rondje van +/- 10 km op en neer om de motor warm te krijgen zodat hij wel elke dag start. Maar laat ik hem 1 dag stil staan bij vorst dan start hij gelijk niet de eerste keer, pas bij de 4e keer start hij een keer. Accu heeft 75 amp, is slechts 2 jaar oud. Dus daar kan het ook niet aan liggen lijkt mij. Wat te doen? Accu 's nachts los koppelen??
11 jaar
Start hulp als in zo'n start pack, maar ook met een 2de auto slaat ie niet aan.
Pufje start pilot en hij loopt.
Morgen heb ik de apparatuur om uitgebreide diagnose te doen..... hopen dat daar iets uitkomt
11 jaar
Diesel specialist raadplegen.
Moet toch op te lossen zijn.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar