auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 166: Alfa 166 motorsturing

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2l

hey allemaal, heb pas een 166 aangeschaft met een distribuitieriem die overgevlogen was, de meeste kleppen waren krom, maar heb de cullasse gedemonteerd en binnengebracht, deze is volledig terug in orde en gemonteerd, heb probleem dat zich voordoet is dat de motorsturinglampje blijft blanden en het toerental niet hoger gaat dan 3000toeren, ook als de motor warm is draait hij niet meer zo mooi dan dat als hij koud is, wie kan mij helpen

Geplaatst door

Danny322 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Eerst maar laten uitlezen, dat scheelt een hoop gissen en zoeken.

oldford 0
badge

14 jaar

Weet je zeker dat de fasesensor (zit op de uitlaatnokkenas) goed is? Als deze niet goed is, of niet juist gemonteerd is, zal de ECU in noodloop blijven en krijg je dit soort symptomen. Verder kan er iets mis zijn met je bobineaansluitingen of de koelvloeistofsensor. Dat zijn de sensoren die in de buurt zitten. Uiteraard kan je het beste even uitlezen, dan zal de ECU met wat geluk melden welke sensoren of units niet goed aangesloten zijn of defect zijn geraakt tijdens het herstel.

Heb je wel de juiste blokkeergereedschappen gebruikt om de distributie exact op tijd te zetten?

Bij distributieschade aan de 16V twinspark *altijd* de drijfstanglagers vervangen! Deze raken beschadigd en bij een behoorlijk aantal motoren loopt de krukas stuk binnen 20.000 km als deze niet vervangen worden.

WhizzMan 0

14 jaar

mijn baas heeft de distri. riem erop gelegd zonder het juiste gereedschap, hij draait wel mooi maar toch twijfel ik er een beetje aan of hij 100% juist ligt, ik heb van dat speciale gereedschap al gehoord maar weet niet juist hoe het werkt, het zou de nokkenassen juist zetten maar er is één polie die je kunt verzetten omdat er geen cal (gelijk wij da noemen) in zit aan inlaat, hoe werkt dit dan? bedankt voor de raad van de drijfstanglagers, ga deze zeker vervangen

Danny322 0

14 jaar

Je kan beide goed zetten. Van de uitlaatnokkenas kan je de bout los draaien. De poulie draait dan vrij over de as. Op de inlaat zitten er keurig 3 boutjes en een stel sleuven in de poulie. Als de motor mooi draait, zou ik niet weten of verkeerde timing de oorzaak is van de noodloop. Bij de eerste versie van de aanstuurcomputer maakte dat niet uit, maar bij die van 2003 zou het kunnen dat de computer vervelend doet. De laatste versie is veel kritischer over de timing van de uitlaatnokkenas. De sensor op de poulie van die nokkenas wordt ook meerdere keren per omwenteling getriggered, bij de oudere versies was dat maar een keer.

Ik denk dat je de computer moet uitlezen, die zal ongetwijfeld een melding geven. Als je alleen P codes hebt is dat niet erg, daar is wel een lijstje voor. Uitlezen kan als het goed is gewoon met een OBD2 uitlezer. Als je die niet hebt, kan je met een eenvoudige KKL kabel (eBay) en gratis software ook uitlezen.

WhizzMan 0

14 jaar

ik heb vandaag nog iets opgemerkt, vandaag stak ik de sleutel in en hij starte ook beter, het lampje van motorsturing ging meteen uit en de auto reed perfect, maar na een tiental kilometer ging het lampje weer aan, maar ik ga zo snel mogelijk naar de alfa garage en het eens laten uitlezen, hopelijk vinden ze daar iets, hou je zeker op de hoogte

Danny322 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.