Probleemomschrijving:
Bij het optrekken in zn eerste en tweede versnelling is er niks aan de hand. Als ik doorschakel naar zn derde versnelling en vol blijf door accelereren gaat er boven de 3000 tpm het injectoren lampje branden. Bij het volgas houden houdt de auto in als het lampje brand en accelereert verder als het lampje gedoofd is.
Nu weet ik bijna zeker wat het probleem is, maar ik zou wel graag een bevestiging willen hebben.
De slang vanaf de intercooler naar de inlaat zat een klein scheurtje in, deze heb ik op dit moment afgeplakt met tape.
Bij het uitlezen van de ECU, komen de volgende meldingen tevoorschijn:
P0101 Mass air flow (2).
P0235 Boost Pressure (1).
De reden waarvoor ik dit allemaal zeker wil weten, is dat de auto niet van mezelf is, maar van een bekende en die heeft op dit moment niet zoveel financiële middelen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb het zelfde probleem gehad bij mijn 156,als het injector lampje blijft branden gaat de motor op een soort noodprogramma lopen,dit om schade te voorkomen.je hebt inderdaad dan weinig vermogen.In mijn geval was er een stekker/kabel van een injector beschadigd.alle injector stekkers toen nagelopen en daarna was het probleem opgelost.zodra het lampje na het starten uitgaat ,is ook het noodprogramma opgeheven en rijdt de auto weer super.
mass air flow is de LMM ( Luchtmassa meter ),
bij de 2.4 JTD's gaat vaak de Turbo rond de 200.000 km naar zijn grootje, bij de fase 3 motoren is dit probleem minder. mogelijk zitten de schoepen van de turbo vast, deze zijn zo ver ik weet variabel.
wellicht dat je met het reinigen van de Turbo het probleem kunt oplossen.
succes
o ja, de LMM zou je eens los kunnen koppelen bij de (1,9) JTD's kun je dan controleren of deze defect / slecht is.
gaat de JTD na het loskoppelen beter lopen, dan is de LMM waarschijnlijk defect.
motor gaat dan in de noodloop, neemt de beste instellingen en loopt dan best goed.
volgens mij kan dat bij de eerste 2.4 JTD's ook !
Ik zou eerst die lekke slang repareren en dan kijken of het probleem opgelost is. De LMM storing kan ook komen doordat er lucht weglekt en de computer geen kaas kan maken van het verschil in wat hij meet bij de LMM en hoeveel brandstof er bij gemengd moet worden. Eerst het lek fiksen en dan dus kijken of de LMM nog steeds problemen oplevert. Reset wel even de storingen in de ECU nadat je het lek fikst, dan weet je zeker dat een eventuele storing die je na proefrijden ziet geen oude is die je al hebt opgelost.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar