Alfa Romeo 166: Gaspedaal Alfa 166

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2500 V6

Mijn Alfa heeft een jaar stil gestaan (opgeschorte belasting). Ik heb de auto nog wel regelmatig gestart en even op temperatuur laten komen(om de 14 dagen). De laatste keer lukte het niet meer. Ik kan de auto wel starten. De auto loopt dan stationair maar kan geen gas geven (reageert niet op het gaspedaal). Toerental loopt iets op (een streepje) en de motor geeft een geluid alsof niet alle cilinders meedoen.

Is er iemand die kan vertellen wat er aan de hand is en hoe het euvel te verhelpen is.

Telco

Geplaatst door Telco (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 166? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Begin eens met de bougies schoon te maken of te vernieuwen.

Telco (0), 13 jaar geleden

Is al gebeurd, nieuwe gemonteerd. Er zit een electronisch gaspedaal in. Starten doet ie wel en loopt ook normaal stationair. Alleen als je gas geeft reageerd het gaspedaal niet. Het kan tot op de bodem ingetrapt worden, het toerental loopt iets op (500 tpm) en dan lijkt het of de motor een aantal cil. mist.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Cylinders missen heeft niets met het gaspedaal (elektronisch of niet) te maken.
Kennelijk wordt de boel drastisch beperkt door de motor-elektronika.
Dat wordt uitlezen en signalen van de sensoren goed bekijken.

Telco (0), 13 jaar geleden

Dat heb ik inmiddels ook begrepen. Helaas moet de auto hiervoor naar de Dealer. Een probleem, ik mag hem niet verplaatsen. Althans niet over de weg. Ik ben dus op zoek naar een soort 1e storingsoplossing. Wat kan ik doen zodat ik zeker weet dat ik onderdelen uit kan sluiten en kom tot het onderdeel welke het probleem veroorzaakt. Het gaspedaal is voor zover mij nu bekend half electronisch half kabel. Er bestaat een mogelijkheid dat het electronische gedeelte niet meer reageert op het kabelgedeelte. Ook zit er een sensor in die de luchthoeveelheid/samenstelling meet. Ik weet echter niet waar ik die kan vinden.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Luchthoeveelheid wordt gemeten door de luchtmassa-meter. Die zit voor de gasklep en na het luchtfilter.

Lucht-samenstelling wordt niet gemeten. Wel uitlaatgas samenstelling of liever hoeveel zuurstof daar nog in zit.
Bij een V6 heb je 2 lambda-sondes voor de katalysator(en), 1 voor elke kant.
Maar deze werken niet bij de koude start en kort daarna.
Pas als de motor een beetje warm wordt en de lambda-sensoren volledig warm zijn worden die gebruikt.

Modeljaar 2000 is een wisseljaar. Heeft deze auto ook 1 of 2 lambda-sondes NA de kat?
Dan kun je ook uitlezen met een simpeler EOBD/OBD2 scanner en dat kan dan ter plekke.
Wat is de motorcode? Staat op het plaatje onder de motorkap.

Telco (0), 13 jaar geleden

Motorcode is AR 34201. Het wel of niet functioneren van het gaspedaal maakt geen verschil of de motor warm of koud is. Het lijkt of de motor na gestart te zijn niet door een bepaald punt heenkomt.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ecu kan ME2.1 zijn of ME3.1 met EOBD.
Heb je een Lambda-sonde na de kat?

Telco (0), 13 jaar geleden

Dit wordt mij nu te technisch. De lamdda-sonde kan ik nog bekijken en kom er volgende week dan op terug. De afkortingen zeggen mij nu nog niets.
Wat is Ecu en ME2.1 of ME3.1 met EOBD. Het uitlezen moet dat door de Dealer gebeuren of heeft een Alfa specialist geen Dealer zijnde ook de mogelikheid.

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

stappenmotor eens schoonmaken ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

ecu = electronic control unit = motor-computer. ME is een afkorting van Bosch en staat voor Motronic.
2.1 en 3.1 zijn versie nummers waarbij 3.1 nieuwer is. EOBD is een standaard manier om uit te lezen waar je de dealer niet per se voor nodig hebt.
Gewoon even onder de auto kijken en tellen hoeveel lambda-sondes je hebt voor en na de kat.
Alleen sondes voor de kat - dan is het een Bosch ME2.1 en heb je dealer-apparatur of gelijkwaardig nodig.
Ook sondes na de kat - dan is het een Bosch ME3.1 (met EOBD) en kun je een algemene scanner gebruiken - zelfs Vag-com kan het dan.

Telco (0), 13 jaar geleden

Ok. Ik ben op dit moment een stuk wijzer geworden. Heb ook op Internet rond gekeken. Heb hier ook gezien dat evt. uitleesapparatuur nog wel voor een redelijke prijs is aan te schaffen. De vraag is nu welke stekkeraansluiting ik op de auto bezit en welke ME versie 2.1 of 2.3 aanwezig is. Ik kan pas in de loop van volgende week hierna kijken en kom dan terug op dit onderwerp.
Op voorhand bedank ik alvast voor de ondersteuning.

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Telco]Ok. Ik ben op dit moment een stuk wijzer geworden. Heb ook op Internet rond gekeken. Heb hier ook gezien dat evt. uitleesapparatuur nog wel voor een redelijke prijs is aan te schaffen. De vraag is nu welke stekkeraansluiting ik op de auto bezit en welke ME versie 2.1 of 2.3 aanwezig is. Ik kan pas in de loop van volgende week hierna kijken en kom dan terug op dit onderwerp.
Op voorhand bedank ik alvast voor de ondersteuning.[/quote]
(E)OBD2 aansluiting, in de zekering kast.
maar let op met die "universele" uitlees aparaten, deze zijn niet altijd geschikt.
als je een laptop hebt, een OBD kabel aanschaffen en Alfadiag aanschaffen.
evt. zou Unidiag ook nog werken, deze laatste is gratis te downloaden.
Alfadiag kost, dacht ik, €65,- voor de licentie.

Telco (0), 13 jaar geleden

Zaterdag toch nog tijd gevonden om het e.e.a. te bekijken. Het inlaatgedeelte losgenomen tot en met de gasklep. Alle onderdelen gereinigd incl de gasklep. Het luchtfilter is schoon. De sonde hierboven is schoon (geen aanslag of vette delen). Bij de aansluiting carterafzuiging minimale olieafzet en rubbers zijn heel en dichten goed af. Aanwezige olie verwijderd. Gasklep gereinigd was bij de doorlaadopeningen licht aangeslagen. Gasklep zit niet vast of loop zwaar en nauwelijks bevuild. Kast aan de gasklep opengemaakt en sleepcontacten schoon gemaakt. Hier zat een aangeslagen film op waar door ik de indruk had dat de slepers geen goed contact meer maakten. Alles weer in elkaar gezet. De electrische bedrading niet aangesloten van de sensor en de gasklep. Ik start met behulp van hulpaccu. Na alle codes weer ingevoerd te hebben de motor geprobeerd te starten dit ging echter niet. Het lampje code systeem en het lampje injectiesysteem blijven branden. Sleutelinstellingen herhaald waarna beide lampjes uit zijn. De motor start nog steeds niet. De sonde bij het filter aangesloten de gasklep niet. De motor start weer en loopt stationair. Gasgeven geeft het zelfde effect als voordien. Gasklepelectro aangesloten en motor opnieuw gestart. Geen effect op het lopen, alleen stationair en gaspedaal geen reactie. Sensor luchtfilterelectra verwijderd, motor start niet meer. na alles weer in de orginele toestant te hebben terug gebracht motor opnieuw gestart. Geen verschil met uitgangssituatie, motor loopt stationair maar kan geen gasgeven. Er is nu een verschil, het lampje van het brandstof inspuitsysteem brandt nu constant en het lampje van het code systeem is uit.

Enig idee wat ik hieruit op moet / kan maken?
De brandstofbuizen hebben brandstofdruk. Met de injectoren is niets gebeurd. Ergens anders nog een sensor of is er iets met de elctronische gasklep.
Er zit overigens een Bosch ME2.1 in. Heb nog naar de stappenmotor gezocht maar weet niet zeker waar deze te vinden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.