Hallo allemaal,
Mijn 155 (1.7ts uit '94) sloeg vandaag af en sindsdien start hij niet meer.
Toen ik vandaag naar huis reed wilde gaf ik halverwege de rit flink wat gas bij (in z'n 2e versnelling) waarna de auto ineens van 5000 naar 2000 zakte, toen ik vervolgens naar z'n 3 ging was er niets aan de hand en deed ie weer normaal.
Nadat ik thuis was besloot ik nog een boodschap te doen, maar toen ik weer naar huis wilde sloeg de auto na ongeveer 100 meter weer af.
Ik heb toen nog een paar keer geprobeerd te starten, de startmotor draait wel, en als ik even wacht en vervolgens weer start doet ie het heel even, maar zakt dan weer na 2 seconden onder de 1000 toeren. Ook raar is nadat hij dan weer afslaat, dat de toerenteller heen en weer schommelt.
Ik denk zelf dat de motor geen benzine krijgt, maar ik heb er zelf niet veel verstand van.
groeten Joris,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schommelde alleen de toerenteller of ging de motor in toeren met dit schommelen mee?
Indien de motor niet mee ging dan lijkt het op een defecte BDP-gever (krukaspositie- of toerental-sensor).
Als je nu start heb je dan een vonk?
Testbougie op een bougiekabel en schroefdraad op iets metaal dat massa maakt.
Beide kanten van de onsteking proberen, liefst op meer dan 1 cylinder.
Heb je een motor controle lampje?
Gaat dat aan als je het contact aan zet?
Hoor je dan de benzinepomp lopen in de tank?
De motor ging toen mee met het aantal toeren, t'is dat ik mijn riem om had anders klapte ik tegen de vooruit.
Maar als ik hem nu probeer te starten en gas bij geef dan springt de teller van 0 naar 2000, 4000, 6000 heen en weer de motor doet niets.
Er branden verder geen lampjes in het dashboard.
Ik heb vandaag alle relais en zekeringen gecontroleerd, en deze zijn in orde. Ik ga morgen nog kijken naar de bougies, maar het is toch niet zo dat de bougies er tegelijk mee uitscheiden?
Maandag gaat ie in ieder geval naar de garage maar mocht er iemand nog meer ideeën hebben hoor ik dat wel.
14 jaar
BDP-gever - ook wel genoemd krukaspositie- of toerental-sensor.
Die kans is vrij groot. Wat het bij de 155 ook vaak is, zijn de relais/zekeringen die onder de motorkap, tussen de accubak en het schutbord in zitten. Die hebben last van slecht kontakt en dan krijg je dit soort symptomen ook. Heb je die ook al gecontroleerd?
Er zit een crash-schakelaar onder je bestuurdersstoel. Die wil soms ook wel eens spontaan losspringen en dan krijg je geen stroom meer naar je benzinepomp.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 155 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar