auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 159: Bandenspanning

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Hallo,

Inmiddels rij ik sinds gisteren voor het eerst op mijn zomerbanden.

Ik heb in november een 159 gekocht waar ik de zomerbanden bijkreeg, deze heb ik er dus vandaag opgelegd.

In de zomerbanden zit nu 2,5 en 2,5 bar, aangezien ik geen flauw benul heb hoe het nu precies met bandenspanning zit zet ik mijn probleem hier neer.

De auto is momenteel heel erg stug te noemen, kleine oneffenheden voel je al vrij snel in de cabine.

Gaat om continentaalbanden 225-50/R17.

Wat zouden jullie adviseren om dit te verminderen? bij minder spanning lijkt het juist erger te zijn?

Mvg
Tobias

Geplaatst door

alfa159rijder88 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de maat van de winterbanden en die van de zomerbanden ?
In de deur of deurstijl zit een sticker waarop staat welke bandenspanning er gevoerd moet worden bij welke maat en belasting.

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Ik hou meestal de bandenspanning aan die aangegeven staat op de band zelf, dit vooral i.c.m aftermarket banden/velgen ;)

Maikel Voets 0
badge

10 jaar

Is dat niet de max toegestane spanning van de band maikel , dus voor normaal gebruik veel te hard ?

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Ja sorry om misverstanden te voorkomen. Ik blijf dus altijd ruim voor die maximale spanning die op de banden aangegeven staat. Het ging er mij meer om dat wat in de deur staat niet altijd op gaat wat betreft spanning in de banden ;)

Maikel Voets 0
badge

10 jaar

de winterbanden waren comfortabeler door het zachte rubber, nu de zomerbanden er om liggen wordt het omschakelen even duidelijk , wil je toch comfortabel rijden weet de bandenspecialist er wel raad op, wat wel enorm meespeelt is de hoogte van de band maar ook de breedte, als je de spanning aan houdt wat in de deur staat zit je over het algemeen goed, bij hoge belasting warm weer en snelheid neemt de spanning toe, stel dat je spanning veel te laag is neemt de temperatuur van de band teveel toe wat ook weer niet gewenst is , banden hebben veel te leiden vooral aan de zijkanten zijn ze kwetsbaar

vrg Thorpe

thorpe 0
badge

10 jaar

Tobias Kaleido vroeg ook om de maat van de winterbanden ?

thorpe 0
badge

10 jaar

volgens velgmaat :
R16; voor en achter 2.3, bij vollast voor en achter 2.6.
R17; voor en achter 2.4, bij vollast voor en achter 2.7.
R18; voor 2.5, achter 2.3, bij vollast voor 2.8, achter 2.6.
Eenheid Bar, volgens bandentabel goodyear.
groeten Phil

phil4226 0

10 jaar

Bedankt voor het meedenken.

Inmiddels al gereden op 2,4 en 2,4 --> 2,5 en 2,5 --> 2,6 --> 2,6.

Allemaal zonder verschil moet ik zeggen.

Denk toch dat het probleem ergens anders zal zitten.

Zelf denk ik dat de vering het probleem is, al geeft de standaard test van alle hoeken induwen geen uitsluitsel. Auto rijd op oneffen wegen heel erg stuiterend, verder lijkt het bij elke dumpel in de weg net of je van een stoeprand af bent gereden.

Iemand enig idee of dat dit door een garage makkelijk en snel te controleren is? Ook een indicatie van het vervangen van een schokbreker zou welkom zijn.

Mvg
Tobias.

maat winterbanden van 205/55/R16 Bij deze had hij dit gedrag ook wel een beetje, maar denk dat deze zachte banden dit goed hebben kunnen maskeren. (Winterbanden zijn op dus omleggen heeft geen zin)

Th.omas1988 0

10 jaar

225-50-17 zomer of 205-55-16 winter is toch een totaal verschillende band , door de geringere hoogte en grotere breedte , is de band zowiezo een stuk stugger .

kaleido 1 7425
badge vip badge

10 jaar

Als dit weggedrag gekomen is met de montage van je zomerbanden moet je niet verder zoeken. Er moet een verband zijn. De buitentemperaturen zijn nog niet hoog genoeg om de banden hun normale veerkracht en soeplesse te geven. Verder is het mogelijk dat bij het opkrikken van de auto en het doorhangen van de wielen een (verduurde) ophanggingsrubber gescheurd of gebroken is. Bij mij was laatst deze rubber gescheurd, zie foto.

[url=http://postimg.org/image/soz03c23t/][img]http://s28.postimg.org/soz03c23t/DSCN141...[/img][/url]

phil4226 0

10 jaar

Moet zeggen dat ik er een beetje gek van wordt.
Bij drempels en oneffenheden in de weg voel je dat tot in de stoel terug.
Inmiddels wat met de bandenspanning gespeeld, maar dat heeft geen enkel effect.

Het kan naar mijn mening niet zijn dat een auto zo hard geveerd is..

Ben van plan om hem zaterdag bij een garage te laten bekijken..

Jullie nog ideeën wat het nog meer kan zijn?

- Balanceren?
- Rubbers?

Alle tips zijn welkom!!

Mvg
Tobias

Ook eens checken op "grootmoeders" wijze of de vering/schokdempers werken. Duw het koetswerk naar beneden ter hoogte van elk voorwiel en stel vast hoe hard je moet duwen en hoe diep je kunt gaan . Je kunt er voorzichtig druk op uitoefenen met je achterwerk. Je moet de auto gemakkelijk een paar centimeter kunnen doen zakken, en hij moet soepel terugveren. Mijn zoon heeft jarenlang met een Alfa 159 gereden en de vering was veel zachter dan mijn PT Cruiser.

phil4226 0

10 jaar

[quote=phil4226]Ook eens checken op "grootmoeders" wijze of de vering/schokdempers werken. Duw het koetswerk naar beneden ter hoogte van elk voorwiel en stel vast hoe hard je moet duwen en hoe diep je kunt gaan . Je kunt er voorzichtig druk op uitoefenen met je achterwerk. Je moet de auto gemakkelijk een paar centimeter kunnen doen zakken, en hij moet soepel terugveren. Mijn zoon heeft jarenlang met een Alfa 159 gereden en de vering was veel zachter dan mijn PT Cruiser.[/quote]
Bedankt voor de tip.

Ik heb dit laatst al een gedaan en hij veerde dan altijd in elke hoek in een keer omhoog. Na deinen doet hij niet.

Denk zelf dat het in mijn ophanging zit.

Situatie is gewoon dat wanneer ik op een beetje minder wegdek rijdt, de auto gewoon elke ribbel, hobbel of markering opvangt en doorstuurt.
Verder hoor ik wel geen rare geluiden of niets.

Kan dit ook aan de balanceren liggen of is dat te ver gezocht?

Mvg
Tobias

[quote=alfa159rijder88]Kan dit ook aan de balanceren liggen of is dat te ver gezocht?[/quote]
Het evt uit balans zijn van de wielen heeft hier niets mee vandoen.
Is de auto soms voorzien van een verlaagd onderstel ?? In zo'n geval is het e.a wel verklaarbaar.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Aan het balanceren kan dit zeker niet liggen. Ikzelf heb 2 weken geleden mijn zomerbanden teruggeplaatst en de auto rijdt nu als een boerenkar, maar ik weet dat eens de buitentemperatuur hoger ligt het wel goed komt. Als het aan stugheid van de banden ligt, zouden ze eenmaal opgewarmd door de rit, normaal moeten reageren. Nog een mogelijkheid, je zomerbanden zijn stokoud.

phil4226 0

10 jaar

Als ik ze warm gereden heb lijkt het juist erger te worden.

Banden zijn continental sportrac 3's met een km of 15.000 onder de riem.

Ik heb gebeld met een bevriende monteur, die gaat eens even naar mijn onderstel kijken of er niets mis is.

Ikzelf vind het heel erg raar allemaal.

Meen nergens gelezen te hebben dat 159's stugge auto's zijn......

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.