Bestaat er zoiets als een distributieriem-beveiliging? Ik reed nl ongeveer 180 (op Autobahn) en moest afremmen voor de grens, op dat moment is riem gesprongen maar heb geen ernstige schade opgelopen (blok nog niet geopend dus moet nog checken). Van een Collega hoorde ik dat Fiat een aantal types heeft waar zoiets op zit... Of is dat bull-crap?
Geplaatst door Willow (0) , lid sinds 16 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 166? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 Reacties
Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden
Beveiliging?
Dat niet maar sommige motoren zijn zo geconstrueerd dat de kleppen de zuigers niet raken in geval van riembreuk.
Echter........volgens Autodata is jou motor een zogenaamde "interference engine" wat zoveel betekend als :
hoogst waarschijnlijk motorschade in geval van riembreuk, helaas.
Distributie op tijd zetten, nieuwe riem erop en compressie meten is de enige optie.(of de cylinderkop eraf halen en kijken)
mvg,
Hans.
erka (0) PRO, 16 jaar geleden
[quote=Willow]Bestaat er zoiets als een distributieriem-beveiliging? Ik reed nl ongeveer 180 (op Autobahn) en moest afremmen voor de grens, op dat moment is riem gesprongen maar heb geen ernstige schade opgelopen (blok nog niet geopend dus moet nog checken). Van een Collega hoorde ik dat Fiat een aantal types heeft waar zoiets op zit... Of is dat bull-crap?[/quote]
Fiat heeft inderdaad ( bv in de Cinquecentie ) een soort "beveiliging" als de riem knapt raken de zuigers de kleppen niet...
alles even "op tijd zetten" riempje erom en verder.....zo zeggen ze ...
succes, bij de alfa heb je echt wel een paar kleppen krom, zeer hoogstwaarschijnlijk.
Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden
dat zeg ik...............
Willow (0), 16 jaar geleden
Bedankt voor de info!
Willem
dieseltje67 (0), 16 jaar geleden
Bij de 1.9 16v diesels is ook een beveiliging ingebouwd, de zuiger raakt wel de kleppen maar de tuimelaars breken eerder als dat de kleppen krom gaan.
De 1.6 diesels van opel hadden dit ook al in 1980.
Maar bij een V6 gaan haast zeker de kleppen krom.