close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Alfa Romeo 166: drijfstanglagers alfa 166, overmaat?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.o

Wie weet hoe het zit: ik wil de drijfstanglagers van mijn alfa vervangen en heb hiervoor nieuwe besteld. Deze blijken te veel speling te hebben; ze zijn duidelijk dunner dan de oude. De oude lagers die erin zitten hebben het nummer: 4350 CP-010 en FM12/02. Betekend dit een overmaat van 0.10 mm? Wie heeft raad en weet iemand waar ik die kan bestellen?
Groeten, frans.

Geplaatst door

frans f (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat lijkt inderdaad op een overmaat.....
Maar waarom wil je ze vervangen??

Alfamenke 0
badge

15 jaar

Bij zuigers spreekt men van overmaten en bij krukassen ( na het slijpen ) van ondermaten.
Als na montage ruimte aanwezig is,terwijl je al een ondermaat hebt,zou de krukas al eerder geslepen moeten zijn,of hij is zo ver ingesleten.
Normaal zouden ondermaat lagers op een standaard-maat krukas vastlopen.
Kortom,een raar verhaal.
Overigens is het zeer onverstandig om nieuwe lagers te monteren als de astappen niet zuiver meer zijn.
De nieuwe lagers dragen dan alleen op de hoogste punten.
Die druk kunnen ze niet verdragen,waardoor ze de vernieling ingaan.
Daarom moet een krukas meestal eerst geslepen worden alvorens de lagers te vervangen.
Na het slijpen wordt dan uiteraard de juiste ondermaat lagers besteld.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Ik vervang de lagers preventief, tezamen met o.a. de complete distributie, koppeling, motorkeerringen en alle vloeistoffen, zoals ik al 35 jaar doe bij aanschaf van een auto; zeker bij drijfstanglagers ga ik niet wachten tot ze zelf melden dat ze versleten zijn...en ondanks dat ik veel kms rijdt, nog nooit problemen gehad, dus de motor waardeerd het tenzeerste.......
Maar heb nog geen antwoord op mijn vraag gehad....weet iemand waar die FM lagers te bestellen zijn?

frans f 0

15 jaar

www.arparts.nl
www.tuynder.nl

Of bij Sam van Lingen Utrecht

Sandrona 0
badge

15 jaar

Ik heb gewerkt als revisie-monteur,dus denk niet,dat ik zomaar wat roep.
Uit ervaring weet ik,dat als de drijfstanglagers WERKELIJK aan vervanging toe zijn, de rest vande motor in de regel ook revisie-rijp is.
Nogmaals, als nieuwe lagers op een oude krukas heel blijven,is dat meer geluk dan wijsheid,tenzij de astappen er als nieuw uitzien.
Maar ook in dat geval zijn nieuwe lagers nutteloos, omdat die dan ook nog als nieuw zijn.
Een motor die revisie-rijp is,meldt zichzelf heus wel ,geloof me.
Tot dat moment moet je m.i. niet onnodig dingen lostrekken.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

tuynder weet van niets; daar komen de standaard lagers vandaan...arparts ga ik benaderen; bedankt Sandroma!
En Tjaard: ik werk ruim 35 jaar als totaal restaurateur van Lancia klassiekers...in de hobby sfeer. Bij alle motoren heb ik lagers vervangen, de twincams van de beta's waren zeer gevoelig voor lagerspeling; ook al gaven ze de bekende tik; gewoon nieuwe erin als er geen groeven zichtbaar waren. Zonder ook maar 1 keer problemen te hebben gehad. Ik heb het niet over een versleten motor, ik heb het over preventief vervangen van deze gevoelige lagers!
In iedergeval, bedankt voor de reacties! Groeten, frans.

frans f 0

15 jaar

De technische automaterialen handel of een revisiebedrijf kan je snel aan alle afwijkende maten helpen.

Alfamenke 0
badge

15 jaar

Je hebt ook niet aangegeven hoeveel km deze motor getippeld heeft.
Als je gaat bestellen, eerst de astappen meten, zodat de leverancier weet, welke maat je moet hebben, maar zo slim ben je wel neem ik aan.
Verder heb ik aan mijn verhaal niets toe te voegen en moet je uiteraard zelf weten wat je doet.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Al eens eerder gebeurd: ik geef zelf maar de antwoorden op mijn vragen: Alfa werkt met 6 kleuren voor de standaard en overmaten; deze kleur is aangegeven op de drijfstangen. Zitten er, net als bij mij, FM lagers in, zijn deze er via een krukas revisie ingekomen en hebben dus niets meer met Alfa te maken, kunnen ook niet bij een Alfa bedrijf besteld worden. Wel bij een motorrevisie bedrijf. Ik heb ze via Mascotte Eindhoven gekocht, een andere leverancier is b.v. : Wim koetsier.
Case closed...!

frans f 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.