Ok had eens een vraag betreffende deze auto
Met Autocom krijg ik deze code
P1173
Self adaptation parameters FRA
Above Maximum Limit
Probleem is :
CO stationaire prima echter bij verhoogt toerental helemaal pet
De foutcode P1173 kan ik zo resetten en bij stationaire draaien komt hij ook niet terug
maar geef ik 1 keer gas dan zit de fout er meteen in
Lambda en Kat zijn reeds vervangen !
Blijft over de LMM echter deze heb ik gemeten en daar krijg ik de volgende waardes
Intake air temperature sensor ( deze zit in de LMM )
20°C 2,208 - 2,720 kohm <----- Hier meet ik echter 1045Kohm bij 20°C Blaas ik nu koude lucht erbij dan zakt deze alleen maar ipv te steigen
Wat moet ik hier nou van denken de LMM defect of is er nog iets wat ik over het hoofd zie ??
ps deze wagen heeft een open-air filter erop van K&N weet niet of dat veel uitmaakt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ok Update
hebben vandaag een nieuwe ( 2de hands ) luchtfilter unit compleet met LMM ingebouwd ( komt uit een alfa 145 1.6 !! zou niks uit mogen maken volgens de alfa dealer )
Komt het mooiste
Auto loopt nu beroerd en hapert als de ziekte
Tevens 1 foutcode erbij gekomen
P0170 lambda regulation Above upper Limit
Dus aan de Co tester
Stationaire prima 0.3% CO
verhoogt 2500 rpm dan gaat het mis 4.3% CO
Lekker dan
Dus maar eens aan de kast gehangen
Motor op temp 94 graden en kijken wat de Lambda doet .....nou niks dus
deze blijft mooi op 0.114Mv hangen ook bij gas geven komt hij iets om hoog tot 0.213Mv ( arm mengsel )
Je ziet hem alleen 1 keer tussen de 0.1Mv en 0.9Mv als je het gas weer los laat of ineens geeft
kleine note :
Cilinder 2 en 3 in de bougie kanalen stond het vol met motor olie !!
Gereinigd en droog gemaakt . Helaas ook dit maakte niks uit
De motor krijgt nu nog minder benzine als met de oude LMM, dat denkt de ecu in ieder geval.
De katalysator werkt ook niet echt goed meer, getuige de 0,3% CO bij stationair.
Wat zijn de rest van de waardes van de 4-gas test? Dus CO2, O2, HC en lambda getal.
Nogelijke oorzaken: valse lucht (zowel inlaat- als uitlaat-spruitstuk), lage brandstofdruk, verouderde LMM, defecte lambdasonde.
@Oldford
bedankt alvast voor het meedenken
Helaas andere waardes heb ik niet van deze wagen ( printer was defect daar )
Ben vandaag wel weer iets verder gekomen
Lambda wat er nu inzat was dus gewoon defect ! ( getest met spanningsmeter en brander 0.00v )
Dus een andere erin gezet
Alle foutcodes zijn eruit maar nou liep het blok dus te dansen tussen 500 en 1200 rpm
Ook ging nu afentoe de injector lamp branden MAAR geen foutcodes !
Nu komt het
Haal ik de LMM uit de buis en leg hem gewoon los ernaast dan draait het blok perfect 880 rpm
Blaas je nu er tegen heel zacht begint het blok meteen weer te zoeken
Nu heb ik hem eens in tegengestelde richting in de buis gezet dus met de pijl tegen de luchtstroom in en warempel hij blijft gewoon lopen
Nu heeft deze ( 1.4 twinspark 16V ) een luchtbuis met luchtfilterhuis compleet van een 1.6 gekregen hiervan is de slang in diameter veel breder
De LMM heeft exact de zelfde code erop staan als die van een 1.4
Zou het daar dan wat mee te maken hebben ( te veel lucht stroom )
10 jaar
Update
Ok zat dus idd in de LMM en de doorvoerbuis hiervan !
Juiste maat er nu op en meteen alle storingen weg en verholpen
Wagen meteen gekeurd en alles ok
Bedankt
10 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 145 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar