auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 156: Inhouden tijdens rijden wordt steeds erger.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9jtd

Ik heb last van dat de motor inhoud op onregelmatige intervallen. Eerst een paar keer per week tijdens gewoon rijden, nu inmiddels tot afslaan aan toe.
Het lijkt op alsof de komplete diesel toevoer afgesloten wordt voor een heel even (halve seconde).
Als je gewoon rijdt dan vliegt ie weer vooruit. Als je langzaam rijdt, laag toerental/lage versnelling, dan slaat ie af.
Tijdens zo'n hik (de langere hick-ups van een halve seconde) gaat de injectorsensor op het dashboard branden, maar volgens mij is dat meer een gevolg dan oorzaak.
Deze storing heb ik nog nooit gehad en geen idee waar ik het zoeken moet nu.
Verleden al het nodige vervangen, van brandstofpomp, injectoren, stuurarmen, bdp, eigenlijk in die 12 jaar alles al.
Maar dit is een zoekplaatje voor me.
Hopelijk weet iemand hier de oplossing, ben geen monteur, maar weet zo'n beetje wel alles te vinden. En probeer idd alles zelf te doen.

vrgr Hans Dijkstra

Geplaatst door

hans-jfd (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hans,

trek de LMM eens los, als de motor daarna beter loopt, is het de LMM die de geest gegeven heeft
* LMM = Lucht Massa Meter * ding zit bij de JTD boven de pot van het luchtfilter.

het rijden zonder LMM is verder geen ramp, waarschijnlijk rijden hele volksstammen rond met een onbewust losgekoppelde LMM.. bij de JTD is dat namelijk niet echt merkbaar als je normaal rijdt.

erka 0
badge

13 jaar

Erka,
Vermoeden had ik al, na alle berichten hier gelezen te hebben. Wilde hem al laten meten, maar was bang dat ik halverwege stil zou komen te staan.
Inmiddels uiteraard gekeken (contactjes los en vast en schoon gemaakt) en loopt prima stationair (continue op 1000, 2000 en 3500 toeren) en geen problemen op mijn oprit (50 meter) dus beetje kunnen testen (snel optrekken en stoppen). Geen onregelmatigheden en/of lampjes die branden en/of horten en stoten.
Zal eens zien of ik die LMM vinden kan. Zie wel luchtfilter, zit rechtsvoor onderin (als je ervoor staat). Maar nog geen draadjes, die ik los zou kunnen trekken, hoe ziet dat LMM er precies uit. Als ik google zie ik een vierkant blok, en dat zie ik wel achter het blok tegen het schot aan. Is dat hem?
In ieder geval bedankt voor de reactie en laa thet weten of alles weer "back to business" is. Eerst paar dagen cursus, dus tijd is gelimiteerd helaas.

vrgr Hans Dijkstra

hans-jfd 0

13 jaar

Hans

de LMM zit in de Luchtbuis die naar het inlaatspruitstuk gaat
DIREKT boven het luchtfilterhuis.
er zit een stekker aan de zijkant van de buis, waarschijnlijk aan de
binnenkant van de motorruimte, die je direkt zitten.

ben op mijn werk, heb even niet de tijd om een plaatje te zoeken...maar zal even kijken ;-)
als je die los trekt zou de motor weer zonder inhouden moeten rijden.
Motor gaat dan in zgn noodloop, de ECU kiest dan de meest gunstigste waarden, waardoor men
het niet eens merkt dat de motor in noodloop loopt.

[img]http://www.mijnautoonderdelen.nl/image.p...[/img]
dit is de lucht massa meter

is dan wel niet van een 156 8V JTD...
maar voor het idee :

[img]http://i6.photobucket.com/albums/y221/ro...[/img]

precies zo zou de LMM moeten zitten bij de JTD :

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9G...

erka 0
badge

13 jaar

Erka,

Duidelijker dan dat kan niet, ga gelijk kijken en testen.
Hardstikke bedankt voor alle moeite zover.
Laat wel even weten of alles succesvol verlopen is.

Hans Dijkstra

hans-jfd 0

13 jaar

Erka,
LMM gevonden, die zit bij mij direct op het luchtfilter, stekker eraf getrokken (4 pins).
Even rustig ritje genaakt naar tankstation (2km) op lage toeren, ging prima.
Bandjes gecheckt, (eigenlijk even laten warm draaien) en daarna als een gek gereden als test.
Hoge toeren, lage toeren, noodstop, fel doortrekken tot 4500 toeren.
Geen centje pijn meer lijkt het. Oftewel in 1 woord geweldig.
Hardstikke bedankt.
Dan rest me alleen nog te vragen, wat denk je wat het risico is zo'n LMM bij een sloop vandaan te halen.
Of toch maar liever eentje bij de dealer bestellen?.

Hans

hans-jfd 0

13 jaar

Hans,

sloop is een optie, maar ook daar weet je niet wat je koopt...
dealer is een optie, via via ( surf even naar www.alfa156club.nl voor meer info betreffende de aanbieder) kun je
ook bestellen, er is een italiaanse aanbieder die ORIGINELE Bosch LMM verkoopt tegen
uiterst goede prijzen.

koop GEEN imitatie, daar zijn de ervaringen binnen de 156 club niet echt positief over.
Je kunt mazzel hebben, maar de kans op een miskleun is groot.

Voorlopig gewoon lekker zo blijven karren...
en op je gemakkie een originele bestellen uit Italie !

have fun...

erka 0
badge

13 jaar

Erka,

Klopt dat heb ik al hier gelezen dat imitatie een groot risico inhoud, dan liever origineel.
Dus ik zal hem wel bestellen en erin sleutelen, heb ik gelijk de tijd om de motor eens grondig rondom te reinigen.
Da's wel eens nodig. Maar nogmaals bedankt voor deze tip, scheelt een hoop garage kosten.
En idd hoop nog vele kilometers te maken met deze 156JTD want het is en blijft een super-car.
Zoals gezegd reeds 435000 erop en kan zeker nog vele kilomters mee. :-)

Bedankt Hans

hans-jfd 0

13 jaar

wow Hans, mooie KM stand....
zou toch even naar de 156 club gaan, even op het forum aanmelden...;-)

grt
Roger

ook een leuk forum : http://www.scuderia-alfa.nl/

erka 0
badge

13 jaar

Erka,

Jaja, Volgend jaar hopelijk zonder problemen naar de 500.000 km.
Was wel de intentie, gaat ook wel lukken hoor.
Tot nu toe weinig echte problemen/storingen gehad, beetje onderhoud uiteraard en sommige onderdelen gewoonweg op.
Reeds gezegd wat plaatwerk maar ja daar hebben we een familielid voor. :-)
Rest qua onderdelen standaard voor alfa, zoals lagers (om de 3 jaar), remmen (blokken om de 3 jaar) en schijven (net vernieuwd) en een totaal verrotte radiateur (vorig jaar), bandjes (om de 2 jaar). Maar blijft een geweldige auto.
Deze storing is de eerste die echt een zoekplaatje is/was. Vooruit de BDP, maar die was wel duidelijk, tenslotte doet dan niks meer het. :-)
Zal wel even duren voor ik de auto weer vertrouw na zo'n storing , maar dat komt wel goed.
Rij tenslotte 35-45000km/jaar.

Hans

hans-jfd 0

13 jaar

BDP sensor, is ook weer zo'n "standaard" ding bij een 156.
komt ook om de haverklap voor, ding valt stil...niet meer te starten, hulptroepen komen, ding start...
rijdt weer even en valt weer uit....

daarom, het 156 clubje, veel kennis en veel info over dergelijke storingen ;-)
Heel veel succes met het 5 ton op de klok zetten, zover ik weet is nog maar één jtd binnen de club
deze grens overschreden..( in zoverre als bekend..)

grt
Roger

erka 0
badge

13 jaar

hehe,
Als het lukt (5ton) kom ik persoonlijk die ander dan de hand schudden :-)
Gelukkig was mijn BDP storing binnen 1 dag verholpen en verder geen last meer van gehad. Effe afkloppen.
Ben idd blij dat ik dit forum "gevonden" heb. Erg handig. Had ik wel eerder kunnen gebruiken.

Hans

hans-jfd 0

13 jaar

hoi

ik heb dit probleem nu met men spider 2l ts van 1995 . auto heeft zo van die schokjes en dan gaat injectielampje branden
als op lage toeren de auto uitvalt dan kan ik meetstal wel starten en doet ie het weer maar soms duurt het wel even min of 2 a 3 .
dit probleem is alleen maar erger aan het worden . heb een ractie geplaatst maar niemand die iets weet .

soms heeft die dagen dat hij niets doet en soms nu redelijk veel dat hij min 3 keer op 10 km inhoud en lampje aan gaat .

zou diet het zelfde kunnen betekenen ? of zouden het sensoren zijn

gigi 916 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.