close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Alfa Romeo 146: Inlaat spruitstuk geploft Alfa Romeo 1.4 TS

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V TS

Goededag,

vorige week een alfa opgehaald, deze liep heel slecht stationair toen maar dit lag aan een gescheurt inlaatspruitstuk.
deze vervangen door een nieuwe alles aan gesloten en gasklep direcht gereinigt. Toen liep de motor weer als nieuw.
Zowel op Benzine als op LPG geen problemen afgelopen week nog een paar keer gestart zonder problemen.

Maar toen we hem starten een flinke knal uit de motor ruimte. wat bleek weer het complete inlaatspruitstuk gescheurd.
gebeurden direct toen ik de sleutel omdraaide, ik starte gewoon op benzine.
nu is mijn vraag hoe kan dit. kan eigenlijk maar een ding bedenken en dat is dat hij een ontsteking 180 graden versprongen
is maar hoe is dit mogelijk als hij daarvoor gewoon rijdend is weg gezet?

het is een vialle g3 lpi systeem met ringtank. auto heeft iets meer als 2 ton gedraaid. distibutie is +- 50000 km terug vervangen.

gr, chris

Geplaatst door

McCampbell (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Antwoord is heel eenvoudig. Auto heeft waarschijnlijk wasted spark onsteking - dus een bobineblok met 4 kabels erop en geen verdeler?
Dan krijg je ook een vonk tijdens de uitlaatslag vlak voor de inlaatslag. Inlaatklep staat al een fractie open en de vonk laat het mengsel dat in de inlaatbuis aanwezig is exploderen. Dat mengsel kan er alleen maar zijn als de LPG-installatie gas lekt.

oldford 0
badge

14 jaar

Het twinsparkblok heeft 4 bobines die allemaal 2 kabels hebben.
maar als de LPG-instalatie lekt dan had dit toch al eerder deze week gebeurt moeten zijn en toen was er niets aan de hand tijdens starten.

McCampbell 0

14 jaar

Tja, dat kan ik ook niet verklaren. Maar 2 spruitstukken achter elkaar? En dat met een G3 installatie die op benzine start. Moet een gas-lekkage zijn.
Enige verklaring kan zijn dat je de keren daarvoor het laatste stukje op benzine hebt gereden, dan is het gas al weg gelekt en opgebruikt.

En je hebt gelijk, het is een twinspark, dus dan is alles dubbel uitgevoerd, maar het is wasted spark - dus elke 180 graden een vonk.

oldford 0
badge

14 jaar

dus als ik het goed begrijp. eerst gas lekkage opsporen. dit verhelpen en dan ook nog opzoek gaan naar het probleem van die wasted spark. toevallig een idee waar die vandaan kan komene ECU of BDP of zo? er zit ook nog een electronische vervroegingssensor bij het inlaat traject kan deze hier iets mee te maken hebben of stuurt deze alleen de brandstof aan.

maar ik zal morgen eerst op zoek gaan naar de gas lekkage. want wat je zegt over het over het laatste stukje op benzine is heel goed mogelijk. er is namelijk de afgelopen week alleen even gekeken of de motor goed wilde starten en stationair bleef lopen netjes en daarna uitgezet maar dan loopt hij nog niet op gas natuurlijk. en hij heeft vandaag wel iets langer gedraait dus dit is goed te verklaren.

alvast bedankt

McCampbell 0

14 jaar

Wasted spark is GEEN, herhaal GEEN probleem. Zo is het ontworpen en zo moet het werken en bijna elk automerk gebruikt dat al vele jaren.

Er is nog een uitleg en dat is dat 1 cylinder iets gevoeliger voor dit probleem is dan de andere. Misschien omdat hier meer gas-lekkage is of misschien is 1 van de inlaatkleppen iets slechter is (iets lek). Bij het starten van de motor heb je 50% kans dat de eerste slag een inlaatslag is (motor zuigt het gas op zoals bedoeld) en dan gebeurt er niks. Bij de andere 50% krijg je een vonk terwijl er nog gas aanwezig is in de inlaatbuis en dus boem.

oldford 0
badge

14 jaar

ok helemaal duidelijk nu dank je, ga hier mee aan de slag en de uitkomt zal ik hier nog even posten

McCampbell 0

14 jaar

Even compressie meten, heb dit ook een keer met een 145 gehad en dat kwam door een iets lekke klep. Merkte je echter nauwelijks aan het lopen.... Veel backfires.......

paulmichiel 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 146 of stel zelf een nieuwe vraag.