Alfa Romeo 156: katalysator storing

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

hallo


heb het volgende probleem
van de week ben ik bij de garage geweest om me motorlampje laten solderen
vervolgens alles weer in elkaar gezet en het motorlampje blijft branden
heb hem uitlaten lezen kwam een storing uit van een katalysator
heb hem laten wissen en twee dagen later branden het lampje weer
de foutcode weet ik niet meer
garage zei dat de katalysator onregelmatig werkte en dat de inspuiting op verkeerde moment kwam
en wat ik wel weet dat in de computer stond van mengsel bank 1 en 2
eobd ook laten uitlezen en die meting was niet goed
wat ik weet is dat 1 van de bougiekabels vocht of roest aan de contactpunten heeft kon ermee te maken hebben
dus wat zou het kunnen wezen graag tips

barichello

Geplaatst door barichello (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan je de waarden van lambda 1 en 2 posten, die verklaren al veel.
Dirk

barichello (0), 11 jaar geleden

nee ik heb van de rest niet naar de storing gekeken de garage zei van de katalysator werkt onregelmatig en dat ie een verkeerde inspuiting heeft
maar van de rest heb ik daar geen verstand hun zeiden van ja dat kan van alles wezen van onsteking naar je katalysator en je lambasonde

barichello (0), 11 jaar geleden

kan hem wel weer uitlezen maar het is niet gratis

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij elke uitlezing dien je een verslag te krijgen of te vragen, zo heb je een bewijs van uitlezing met resultaat en de foutcodes erop.
We willen hier zeker helpen maar een is een minimum van info die we nodig hebben
Dirk

barichello (0), 11 jaar geleden

mmm ok
ja dan zit er niks anders op dan nog een keer uitlaten lezen wat ie ook welles heeft dat ie inhoud

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

De katalisator werkt mechanisch. Het uitlaatgas wordt daarin extra verbrand.(hier is soms extra zuurstof voor nodig.

Met de storing van een katalisator zul je waarschijnlijk bedoelen een storing aan de lambda-sonde...

De lambda sonde zit voor de katalisator en meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas..
Die meting wordt voortdurend doorgegeven aan de motronic (ECU)
De ECU probeert, door meer of minder brandstof in te laten spuiten. er voor te zorgen te zorgen dat de lambda sonde volgens een vast patroon pendelt. (te rijk-te arm)
Als dat niet lukt, geeft de ECU de foutmelding..En het lampje gaat branden...

De oorzaak ervan hoeft niet de lambda sonde zelf of een electrische verbinding ervan te zijn.
Het kan ook zijn dat de verwarming van de lambda sonde niet werkt.
Een lek in een of meerdere injecteurs, of het ontbreken van ontsteking zal ook in een foutmelding resulteren.

De werking van electrische bediening van de injecteurs en van de ontsteking wordt afzonderlijk gecontroleerd.

Met uitzondering van het hoogspanningsgedeelte.. (bougies,kabels en hoogspanningsdeel van de bobines.

Als daar iets mee mis is (zie eerder) fout lambda

Roest op een aansluiting van een bobine of kabel ?? duidt op vocht.. De hoogspanning geeft er niets om.. Maar het vocht kan voor een (tijdelijk) lek tussen twee hoogspanningskabels zorgen. Ook kan er een lek naar de massa zijn. Bij de twin spark is dat meestal niet zo erg omdat de andere bougie dan nog wel zal vonken..
Een lek tussen twee kabels resulteert in het niet vonken van de nodige bougie (merk je niet bij een twin spark), en het onnodig vonken van een andere bougie (merk je meestal wel)

Een foutmelding zorgt er vaak voor dat de ecu in een (vaak tijdelijk) nood programma terecht komt..

Als de garage in staat is het ontstekingstijdstip vast te stellen?? dan nlijft het in ieder geval de vraag hoe zij kunnen vaststellen dat dit tijdstip onjuist is.. Ook het ontstekingsmoment wordt steeds opnieuw door de ecu berekend aan de hand van o.a. toerental, belasting, inspuitduur en verloop lambda waarde

barichello (0), 11 jaar geleden

mmm ok maar je heb niet een tip die ik kan proberen waardoor het misschien kan oplossen
bvb die bougiekabel te vervangen

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

het makkelijkste is de BG te vervangen
Dirk

barichello (0), 11 jaar geleden

ik zit welles aan te denken om zelf een uitlees apparaat te kopen die alleen de foutcodes geeft waar kan ik die eventueel halen
dan kan ik de foutcode zo geven

barichello (0), 11 jaar geleden

maar dat is niet zeker nartuurlijk als ik die kabel vervang dat ie storing is verdwenen

D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden

OBD lezer, is enkel geschikt voor motormanagement, maar uw wagen moet al lukken
Dirk

barichello (0), 11 jaar geleden

ok nou ja dan laat ik de garage wel uitzoeken wat het kan wezen
in iedergeval bedankt voor de hulp

barichello (0), 11 jaar geleden

jullie kunnen me momenteel niet helpen zonder waarders van de lamba of zonder foutcode dus ik ga naar de garage en laat het wel ff uitzoeken

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Bougie kabels:

Als een bougiekabel (plaatselijk) stug is geworden is de isolatie op die plek minder.

Vuil in combinatie met vocht is veel de oorzaak van doorslaan.

Langdurig doorslaan verbrandt de isolatie (koolvorming en dus geleidend)

Voldoende afstand tussen twee kabels en een juiste afstelling van de bougies verlengt de levensduur..

Goedkoop is duurkoop.. Beter een goede oude kabel dan een slechte nieuwe..


Een defecte verwarming van de lambda sonde wordt niet direct door de ecu gecobtroleerd evenals een hapering van de benzinepomp

barichello (0), 11 jaar geleden

ok
nou ja in iedergeval bedankt dan zal ik hem vervangen want die kabel zit aan allebei de kanten vocht of roest en hopelijk is die storing weg
het motorlampje brand continu ik zal het ff laten weten of het heeft geholpen als die kabel is vervangen

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Met de storing van een katalisator zul je waarschijnlijk bedoelen een storing aan de lambda-sonde...[/quote]
Cor, tegenwoordig zit er OOK een lambdasonde NA de katalysator - dat is zelfs wettelijk verplicht.
Die laatste sonde zit daar om de werking van de katalysator te controleren.
De foutmelding die je dan krijgt is "katalysator werking onvoldoende". In het geheel niet uit te sluiten hier.

barichello (0), 11 jaar geleden

hallo

update heb net ff gekeken naar de bougiekabels maar ze zijn alle 4 zien ze er groen uit bij de contact punten kan dat misschien de storing veroorzaken
moet ik ze vervangen of nog laten zitten auto loopt van de rest goed alleen heb het gevoel dat ie soms wat inhoudt bougies zijn al vervangen

barichello (0), 11 jaar geleden

en waarmee kan ik de contact punten eventueel mee schoonmaken van de bobine

barichello (0), 11 jaar geleden

kan ze voor 83 euro ex btw krijgen

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik meld elke keer ik ben er al 10 jaar uit. inmiddels moet ik zeggen 13 jaar. In mijn tijd waren er ook al auto,s met een sonde na de katalisator.. Maar ik was van mening dat de 156 in 2000 er nog geen 2e had...

Heb ik het goed als ik vermoed dat de 2e sonde geen invloed uitoefent op het motor managment?? maar alleen in een foutmelding resulteert???




[quote=oldford][quote=cor van jaarsveld]Met de storing van een katalisator zul je waarschijnlijk bedoelen een storing aan de lambda-sonde...[/quote]
Cor, tegenwoordig zit er OOK een lambdasonde NA de katalysator - dat is zelfs wettelijk verplicht.
Die laatste sonde zit daar om de werking van de katalysator te controleren.
De foutmelding die je dan krijgt is "katalysator werking onvoldoende". In het geheel niet uit te sluiten hier.[/quote]

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=cor van jaarsveld]Heb ik het goed als ik vermoed dat de 2e sonde geen invloed uitoefent op het motor managment?? maar alleen in een foutmelding resulteert???[/quote]
Ja en Nee.

In het begin was de sonde er alleen voor controle op de werking van de kat. Dat is de originele eis in OBD2 van 20 jaar geleden en die is dan overgenomen in EOBD.
Sommige merken regelen echter al langer met de achterste sonde in een aantal gevallen.
VW doet dat o.a. bij storingen aan de voorste.
Gezien de ontwerpspec wordt er zonder meer geregeld als de achterste sonde een NOX-sensor is.

Onder OBD2 in Amerika is het vanaf 2010 verplicht om met de achterste sonde (bij) te regelen.
Het idee is dat sondes verouderen en het signaal verschuift.
Die verschuiving moet met de achterste sonde opgevangen worden.
Het idee is prachtig, maar wat nu als de achterste sonde net zo oud is en ook een verschuiving heeft?
Ik heb nog niet gezien dat het in Europa onder EOBD ook verplicht is, maar we zullen het wel gaan tegen komen.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Vroeger droomden we van alles wat er ooit mogelijk zou zijn. met hulp van de electronica. Ik heb altijd gesmuld van elke nieuwe toepassing in onze branche. Mijn leeftijd dwingt mij te constateren dat ik achterop raak. Jammer...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.