De laatste tijd komt het regelmatig voor dat de motor nadat hij gestart is na een of enkele seconden weer afslaat. Er brandt dan geen enkel waarschuwingslampje maar de toerenteller blijft een paar seconden wat open neer schommelen rond de 1000 toeren. Bij de tweede keer starten lukt het doorgaans wel. Tot nog toe is hij een keer tijdens het rijden afgeslagen, na 15 min ongeveer met dezelfde symptomen. De ecu geeft bij uitlezen geen storingsmeldingen.
Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Krukas/bdp sensor is een verdachte.
kan ook!
maar probeer eerst het relais rechts achterin de kofferbak maar weer eens! (brandstof relais)
deze is 9 van de 10 keer de (GOEDKOPERE) oplossing
Wanneer het dit relais zou zijn hoe verklaar je dan dat de toerenteller nog een paar seconden lang zo rond de 1000 toeren op en neer schommelt?
12 jaar
de brandstof druk valt weg en daardoor schommelt het toeren tal een beetje...
het ralais werkt goed, of blijft beetje knippere... of werkt totaal nie!
ik heb dat echt vaker meegemaakt!
ja ik sta en nie naast dus ik hoor/zie nie exact wat de auto doet!
maar proberen kan geen kwaad!
toch?
trouwens wanneer het een toerental sensor is...
indien de nokkenas sensor: dan moet je langer doorstarten, maar de motor loopt verder prima (dan gebruikt het regelapparaat de krukas sensor)
dus of het is het relais of de BDP-sensor!
relais is vele malen goedkoper en makelijker te wissele!
wat ook nog kan...
branstof opvoerpomp (in de tank)
of indien aanwezig de brandstof filter!
mischien heb je de mogelijk heid de brandstof druk te meten??? hij moet rond de 4 bar blijven (voor de hoge druk pomp)
de hogedrukpomp kan natuurlijk ook de brandstof uit de tank pompen... maar ik heb echt vaker de brandstof relais gehad!
Nou, relais tankbrandstofpomp vervangen, zit niet achterin ergens maar onder de paravan. Geen resultaat. Krukassensor vervangen, ook geen resultaat. Zit overigens op een onmogelijke plaats. Vanavond brandstofdrukken controleren.
12 jaar
Druk op retourleiding kleiner dan 1 bar binnen 30 sec, conform voorschrift. Druk in aanvoerleiding naar hogedrukpomp groter dan 1,8 bar binnen 30 sec, ook binnen voorschrift. Iemand met suggesties?
Bij voorbaat dank:
Paul
12 jaar
Ik heb het relais wat volgens het boekje voor de brandstofpomp is vervangen door een nieuw en ziedaar, probleem weg. Relais is niet alleen voor de brandstofpomp, er hangt veel meer achter, wanneer je het relais trekt brandt het lampje van voorgloeien, cruise control en inspuiting niet meer na het op contact zetten.
Vreemd is wel dat bij de eerste keer vervangen er geen resultaat was, ik heb het toen omgewisseld met een ander, misschien was dat ook niet goed? Nou ja, sinds drie dagen doet hij het foutloos. Relais bevind zich overigens niet achterinmaar bet bevindt zich onder de paravan onder twee kunststof afdekkappen, zie het boekje. Anthoon, je zat er dicht bij, bedankt!
Groeten Paul
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar