Alfa Romeo Spider: motor storing 2L TS

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2L TS

hoi allemaal


sinds kort doet de spider raar tijdens het rijden houd ze in en dan zakt het toerenal weg .
als ze stil staat dan valt de auto plots uit . soms start ze terug soms duurt het even( min of 3) vooralleer ze terug start.
bij dit gebeuren rijdend of stil brand er een lampje van de injectoren . bij herstarten valt het lampje weg

zelf denk ik aan toerental sensor ( krukas sensor) ...
waar kan ik deze vinden? en eventuele prijs ?

iemand die dit herkent in een 2 l ?

verder geen problemen snelheid en optrekken als een racepaard :d .
enkel dit domme voorval .

alvast bedankt

gigi
[url=http://postimage.org/image/itlxw3crl/][img]http://s8.postimage.org/itlxw3crl/SDC156...[/img][/url]

gigi 916

Geplaatst door gigi 916 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo Spider? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

bdp sensor op de zijkant van het blok ter hoogte van de 4e krukas wang. Eerst de ecu uitlezen

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

sensor naast de starter met de bruinse stekker die vast hangt op de inlaat collector ?
kostprijs ? eenig idee ?

heb de wagen overlaatst nog eens laten uitlezen voor een probleem in de garage van de garages heel de dag naar gekeken en uitgelezen voor een probleem dat niet gevonden werd . dit heevt me wel 540 euro gekost
dus ben ik niet zo garage gezind . uiteindelijk was het de carterventilatieklep die vast zat :s

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

540 euro om uit te lezen is veel te veel. Als ze niet weten wat ze met de foutcode aanmoeten is het zoeken altijd te duur. Was het de Dealer??? dan kun je verhaal halen bij de Importeur. Alfa kent ook vastgestelde tijden voor vastgestelde werkzaamheden. er moet dan wel resultaat zijn. Overigens. Je kunt ook uit laten lezen en met de fotmeldingen weer deze site op gaan.

Overigens een Fiat dealer kan de ecu ook uitlezen. Vooraf prijs opvragen heeft zin denk ik. anders blijft het gissen.

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja auto gaat uitgelezen worden . elke sensor vervangen en dan het probleem niet zijn . en idd die dealer ziet mij niet terug . antwoord was breng hem eens terug dan kijken we nog eens een dag .

wat me opgevallen is als ik echt op lage toeren schakel dan hikt de auto niet en kan ik een rit van 15 km rijden . maar denk dat de auto niet warm heeft dan of sensoren niet gaan flippen door die warmte :s hou jullie op de hoogte

hoop dat dit allemaal goed meevalt en snel opgelost is . wil genieten van men spider waar men liefde ook zo groot is :d

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

fout kan net zo goed elders in het circuit van de genoemde sensor liggen. Vervangen van de sensor heeft dan geen zin. Dus eerst diagnose stellen. Alleen voor de bdp sensor maak ik een uitzondering. Was heel gevoelig, en ging vaak stuk.

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

ja ben even langs vriend geweest die elke italiaan werkt . en bdp sensor is niet aanwezig bij de spider van het jaar 95 enkel krukas sensor ( toerentalsensor) , nokkenas sensor en een klopsensor .
probleem was kon de spider niet uitlezen omdat die zijn pc stuk was ( was 1 van de eerste versie van spider dus andere software enz )
ben dus maar naar de garage gegaan waar ik meetstal ging en die kwamen met een ander verhaal aan .

ze raakte niet in de ecu waarschijnlijk door een kabelbreuk . maar ze gingen de toerental sensor vervangen en dan zien als ze binnen raakte in de ecu .
volgens mij zijn ze aan het gokken .
denk dat de spider geen fout gemaakt heeft maar aangezien de kernmerken van het probleem ze daarop gokken .
gevolg dat de spider niet in zijn vertouwde racestal staat :) maar daar in de garage en morge zouden ze verder nakijken met die sensor :s

iemand een mening ?

grts

garage van horne3459 (0) PRO, 12 jaar geleden

BDP sensor=toerentalsensor=Krukassensor, even voor de duidelijkheid. 3x een andere naam voor de zelfde sensor.

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

wel dat heb ik de verkeerde schooling gehad aangezien ik geleerd had dat er wel een verschil in zat .

maar ga er niet over in discutie gaan ik hoop dat je gelijk hebt maar wat de garage nu doet is ook maar gokken . dat kon ik ook doen

weet enkel nog niet wat deze grap me nu zou kosten . hmmmm....

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb het even opgezocht.. In de originele vertaling in de beschrijving van de Alfa Romeo Spider/ GTV 2 liter - Bosch Motronic M2.10.3 schrijft men;'"Toerental - / BDP sensor (gecombineerd)" Bruine stekker aan de voorzijde van het inlaatspruitatuk. 3 polig (2 X signaal en 1 massa) Het is een electro magnetische pulsgever. de luchtspleet is 0,5 - 1,5 mm De weerstand moet liggen yussen 486 en 594 Ohm

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

idd moet echt wel mijn excuzes aanbieden :d
op men factuur staat ook toerental bdp sensor .

auto gaan halen in de garage testrit was ok na vervangen van bdp sensor . zeggen ze mij dat men dak niet open en of dicht gaat :s ik test even dat ding en hop alles werkt naar behoren :s dus jah denk ik dat die persoon er geen verstand van had .

vertrek aan de garage richting benzinestation en start de wagen terug even een kleine hapering maar schokte niet ofzo . rij naar huis +\- 60 km doet ze het perfect maar de schrik van mij zit er nog in :) ga zien wat de volgende dagen brengen en hopelijk is dit opgelost ...
heb voor dit ding wel 279,96 euro betaald :s die kerel heeft daar 2h en 15 min aan gewerkt :s jah moest ik dit doen op het werk ( bij opel ) lag ik buiten :s

ik dank jullie voor jullie nuttige informatie en hoop dat ik deze topic kan sluiten :d zoniet horen jullie nog van mij :d

nogmaals bedankt

grts gigi

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

gigi, weet je waarom alle Alfa Romeo Dealers in de hemel komen??????

Ze hebben de hel op aarde gehad...

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

idd ...

werk er anders wel met plezier aan veel liever dan een frans merk .
morge een fijne versnellingsbak van een opel zafira 1.9
fijne fiat dus en eenige nadeel ze moet snel in orde zijn :s

BTW auto doet het voor de moment prima

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

en hopla nu dat ik dacht dat het opgelost zou zijn heb ik het weer voor .

bdp sensor vervangen en auto reed goed enkel af en toe zo eens lampje aangaan als ik vertrok ergens totaal 3 keer geweest en sinds toen niks meer .

vandaag vertrek ik op de parking had al enkele km gereden en toen viel ze stil aan het kruispunt . starte metteen weer maar viel 5 sec er na terug uit . en toen deed ze niets meer wel starten meer niet aanslaan . lampje van de injectie flikkerde en op een gegeven moment als ik de sleutel omdraai naar contact stand dan was het lapje van injectie en code weg . normaal branden die toch een seconde of 3 en het lampje van de injectie gaat uit als de motor gestart is ?

heb zo even 300 euro neegeteld voor die bdp sensor en nu dit weer :s hmmmm ben ten einde raad :s



iemand idee

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Het volgende hen ik letterlijk overgenomen van de in 1995 door FAN aan de dealers verstrekte informatie over de Spider 2.0 - Motronic M2.10,3.

-- Zelfdiagnose --

De regeleenheid beschikt over een zelfdiagnose, die voortdurend de signalen van de sensoren op betrouwbaarheid controleert door ze onder andere te vergelijken met de in het geheugen opgeslagen limieten, Als er tijdens een zelfdiagnose een storing wordt gevonden, dan gaat het waarschuwingslampje op het instrumentenpaneel branden. Het waarschuwingslampje gaat branden zodra de contactsleutel in de stand MAR wordt gedraaid om aan te geven dat het systeem zichzelf (gedurende circa 4 seconden) controleert. Als er geen storingen worden gevonden, dan gaat het lampje vervolgens uit.
Bij storingen blijft het lampje branden.
Bij storingen kan de regeleenheid bij een aantal parameters afwijkende waarden vervangen, zodat de motor blijft draaien en een werkplaats kan worden bereikt.
Deze vervangende waarden heten "recovery" of "noodloop"-waarden en zijn afgeleid van andere parameters die wel betrouwbaar zijn. De vervangende waarden kunnen door de reeleenheid worden aangepast op basis van de bedrijfsomstandigheden. Dankzij de zelfdiagnose kunnen storingen snel worden opgespoord door de ALFA-Tester aan te sluiten. De Alfa-Tester kan alle storingen die in het geheugen van de Motronic-regeleenheid zijn opgeslagen zichtbaar maken. Bovendien kan de ALFA-tester een aantal motorparameters zichtbaar maken en een aantal actuatoren afzonderlijk bedienen om de werking te controleren.

Ik meen me te herinneren dat de Fasesensor, tijdens een noodloop de functie van de bdp sensor overneemt. Dus de motor zou niet mogen stoppen bij een defect in het circuit van de bdp sensor...

Jammer dat je nog niet gemeld hebt welke foutcodes in het geheugen van de ecu zijn opgeslagen geweest....

Ik heb nog een 2 tips welke het controleren waard zijn...

Op de Spider/GTV is het electrische circuit van de brandstofpomp een traagheids-schakelaar (links onder dashbord) gemonteerd, die bij een ongeval de voeding van de brandstofpomp uitschakelt... Dit is niet meer dan een kogel welke de electrische verbinding in stand houdt, maar bij een botsing van zijn plaats rolt.. Deze kogel kan wel eens de oorzaak zijn van het stoppen van de motor, omdat hij los ligt en soms slecht (of geen) contact maakt.

Ik weet het niet zeker, maar de kans dat het lampje zelf ook deel uitmaakt van de diagnose is aanwezig.. En als het lampje stuk is?? kan de ECU geen controle doen en gaat de mist in.. Het lampje kan ook een los gloeidraadje gevatten zodat het de ene keer wel en de andere keer niet kan branden.

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

beste cor

het lampje van de injectie deed gisteren normaal als je contact op zet gaat alles branden het code lichtje gaat uit en als je start gaat het injectie en het oliedruk en batterijlampje uit ...

juist de auto gestart en gewoon lateten draaien ga een kop koffie drinkenn en kom terug en is ze stilgevallen start terug normaal geen probleem iets later weer uit en lamje van de batterij en oliedruk branden de rest niet . code lampje licht zo in halve seconde op wat normaal langer tijd nodig heeft .het hikken tijdens het rijden en toerental wegzakken heb ik niets meer van ondervonden . valt enkel stil als de wagen laag toerental heeft of stoppen aan rondpunt kruispunten rodelichten enz ?

dat noodstop knopje ja heb ik ook al aan getwijfeld . maar als ik de stekker ga uit trekken van dat ding zal de wagen helaas ook niet meer gaan vrees is ? kan eens kijken om dit te vervangen .

ja foutcodes . die topgarage :s waar ik ben geweest die konden de ecu niet uitlezen ze raakte er niet is zeiden ze :s dus heb ik geen foutcodes waar ik me op kan vertrouwen
wil dit zeggen dat ze geen moeite gedaan hebben of is het dat er een kabelbreuk is of een slechte massa verbinding ?

btw zelf heb ik ondervonden dat de retourleiding zeer hard staat gezwollen tegen over de aanvoer van de benzine ge deze eens bekijken en eventueel eens doorblazen met perslucht .
ga nu ook de auto eens een uurtje of 2 laten afkoelen en dan eens zien te starten .

vind het zelf birzar dat de auto 5 dagen niets gedaan heeft en heb er mee doorgereden kalm gereden niks op aan te merken :s en nu dit snap er niet veel meer van ....

ga dat noodstopje eens controleren en ik laat je dan wat weten :d

grts gigi

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

nog wat vergeten had gedacht aan de sleutel code? moet deze enkel gebruikt worden bij het starten of word deze ook gecontroleerd tijdens het rijden ?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Zoals je nu vertelt is het gedoe met de lampjes normaal. Als de motor stilovalt laadt de dinamo niet en er is geen oliedruk, dus branden die lampjes.

DE ALfa code (code sleutel) werkt naar mijn idee als volgt. In de sleutel is een code opgeslagen. achter (rondom) het contactslot zit een antenne welke de code van de sleutel leest en hem doorgeeft aan de ECU (regeleenheid/motronic) op het moment dat het contact aangezet wordt (MAR) De ecu vergelijkt de code en geeft het contact vrij aan het deel waar de injectie en de ontsteking geregeld zal gaan worden. (dit is te lezen op de ALFA-tester. Hoe het zit met het controlelampje ervan staat niet in mijn gegevens, maar waarschijnlijk in het instructieboekje. Als er draadbreuk of slecht contact is in het contactslot?? zal de ecu denken dat het contact wordt afgezet.
Eenmaal vrijgegeven zal de ECU dienst blijven doen,denk ik. Als op het moment dat de motor spontaan stopt door een tijdelijke storing (welke direct erna of later weer wordt opgeheven) zijn er 2 mogelijkheden, het contact (1) wordt volgens de ecu afgezet, of (2)een andere storing.
(1) De controlelampjes op het dashbord gedragen zich normaal (zoals bij het contact aanzetten)
(2) het lampje van de Alfa-Code en/of van de Injectie gedragen zich anders...

Dit geldt alleen als de motor gestopt is.. Als de storing zich tijdens het rijden voordoet en herstelt voor je stilstaat gedragen de lampjes zich altijd anders.

En dan nog dit. Als je op de benzine toevoerleiding een T-stuk plaatst en op de T een manometer tot 8 bar aansluit welke je onder de motorkap vandaan voor de voorruit plaatst kun je tijdens het rijden de brandstofdruk aflezen. Tijdens Stationair draaien moet de druk 2,6 +/- 0,1 bar zijn. Vol gas zal de druk 3 bar worden.

Die druk wordt geregeld door door de (A) brandstofdruk regelaar. Via de retourleiding gaat er steeds meer of minder brandstof terug naar de tank. Als de retour leiding verstopt is zal de druk oplopen en ver voorbij de 3 bar gaan. Als de toevoerleiding/filter is verstopt zal de druk veel te laag zijn (worden) Hetzelfde geldt voor een defecte benzine pomp of gebrekkige (of geen) stroomvoorziening van de pomp.

(A) de druk is steeds 2,25 bar hoger dan die in het inlaatspruitsuk, waarin de injectoren zijn geplaatst. Bij meer onderdruk wordt er extra gezogen aan de injecteurs.

Ik hoor het wel weer,

PS goede slangen en klemmen gebruiken voor het T-stuk en de meter. Lekkage kan gevaar voor brand opleveren.

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

probleempje gevonden ,

na even zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat de klemmen op de pluspool ( benzinepomp enz ) van de accu geoxideerd waren ook de zekering achter de accu voor de ontsteking was corrosie op dus even allemaal fijn mooi gemaakt en hopla auto gaat nu als een trein :d

maar als ik me niet vergis is de zekering toch 40 amp ik heb er nu eentje van 30 instaan opzich geen erg maar klemmen in de zekeringhouder zijn kleiner :d .

allemaal bedankt

gigi

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik vrees.....Maar niet getreurd....Uiteindelijk komt het goed

gigi 916 (0) PRO, 12 jaar geleden

na een week verder te zijn lijkt het probleem opgelost te zijn auto op elke manier getest

lage toeren hoge toeren topsnelheid alles ok
dus gaat dit domme voorval met die corrosie het geval geweest zijn . ben blij dat ik het probleem toevallig gevonden had door eerst de zekeringen te controleren en dan verder te gaan anders had ik dit niet zo snel gevonden .

spider is klaar voor SPA ITALIA 28 en 29 april ... jullie zijn ook allemaal welkom op het circuit van spa francoschamps mits in het bezit zijn van een italiaanse bella :d
ga toch zeker dit forum vernoemen met men mede alfisten

allemaal bedankt

grts gigi

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Spider of stel zelf een nieuwe vraag.