auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo Spider: Motor vast

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16 V Twin Spark

De motor van de Spider van de buurman zit vast. Wat opvalt is dat bij het starten de startmotor de motor niet rondkrijgt, maar het lijkt te proberen en dan vervolgens vrijdraait.
Zou het kunnen dat het rondsel gebroken is en het vliegwiel blokkeert?
Of gaat de startmotor vrijlopen als de motor niet ronddraait als een soort beveiliging?

Alvast bedankt.

H. Sens

Geplaatst door

sens (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eerst eens controleren of de motor werkelijk vastzit door de motor handmatig rond te draaien via een sleutel op de kop van de bout van de krukaspoelie. Gaat makkelijker als je even de bougies er uit haalt. In de versnelling en duwen kan natuurlijk ook.


vr.gr. Theo

In de 4e versnelling kun je de auto zo'n 10 cm heen en weer duwen, meer niet. Dan draait de snaar een beetje en ook de nokkenas draait een mm rond, meer niet. Het lijkt dat het geen echte (muur-)vastloper is, maar hij blokkeert wel ergens serieus.

Vr. Groet,

H. Sens

sens 0

12 jaar

Wat is de voorgeschiedenis , dat dit nu aan de hand is.
Heeft de auto lang stil gestaan , rijdend ermee gestopt, enz.

kaleido 1 7420
badge vip badge

12 jaar

De auto werd regelmatig gebruikt. Heeft 210.000 gereden.
Na de laatste keer starten een ratelend geluid. Toen is er ca. 1 km mee gereden, geluid onder de motorkap. Keer afgeslagen. Weer afgeslagen, opnieuw gestart, ratel geluid, afgeslagen en toen startte de motor niet meer.

Het lijkt erop, dat er iets los is of afgebroken en dat dit het ronddraaien van de motor blokkeert.
Enig idee?


Vriendelijke groeten,

H. Sens

sens 0

12 jaar

Zoals Theo al zei; met een passende sleutel proberen de krukas rond te draaien. Liefst zonder de bougies.*
Dan ben ik benieuwd of dit mogelijk is. ( 2x rond draaien, proberen).

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Als ik de auto duw in de 4e versnelling dan beweegt de getande riem 3 cm heen en weer. Vervolgens blokkeert deze. Bij lang duwen zou ik hem door de compressie heen kunnen duwen, maar het voelt als een mechanische blokkade. Ik hoor dan ook een metaalachtig geluid.

Ik ben bang dat het googelen wordt naar een ander blok of andere Alfa...

Groet,

sens 0

12 jaar

Het kan vanalles zijn wat er blokkeert ! Haal bij grote twijfel het carter onder de motor weg. Is verder de auto het nog waard om eventueel er een ander blok te monteren. ? Heeft zo'n blok al een dubbel vliegwiel? Zo ja ,die verliezen wel eens stukken veer, die blokkeren dan de motor.
Succes.

Punt 65
badge

12 jaar

U slaat de spijker op de kop.
Een gebruikt blok kost zo'n 1000 E. Inbouwen zelf kost niets, maar laten doen ook zo' 750 E schat ik.
Dus 1750,= met risico dat het andere blok niet goed is. Vanaf 2000 E staan de auto's op marktplaats.

Ik heb de buren hier al psychisch op voorbereid...

Ik weet niet of er een dubbel vliegwiel in zit; de auto is van 1995 met een 2.0 16V Twin Spark.

Dank voor het meedenken!

sens 0

12 jaar

Ik ben eruit.
Bougies verwijderd en met een ijzerdraadje de hoogte van de zuigers gecontroleerd.
De zuiger aan de zijde van de riemen stond duidelijk op de verkeerde hoogte en bewoog niet mee als de auto in zijn 4e versnelling heen en weer bewogen werd. De overige zuigers wel.
Gebroken drijfstang dus...

Wordt een loop of sloop gevalletje.

Bedankt voor de reacties!

sens 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Spider of stel zelf een nieuwe vraag.