Alfa Romeo Spider: moter opgeblazen of koppakking eruit/

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 twinspark

Gisteren kwam ik laat vanaf amsterdam terug naar huis toe. Blok was goed op bedrijfstemperatuur en aangezien de weg leeg was even het gaspedaal gevloert. rond de 5500 toeren ronde 180 gereden .. dit moet zo een 2 liter blok wel kunnen hebben.
net voor de afrit hield de alfa ineens in... en liep ineens heel slecht.
Maar geen enkel lampje brandde (dat zegt bij alfa natuurlijk ook niet alles':-)


Bij thuiskomst (nacht) kon ik natuurlijk niets zien.

Vanochtend onder kap gekeken.


Kenmerken.
- gisteren tijdens het rijden liep de temperatuur heel iets .. maar ik kwam natuurlijk wel net van de snelweg af)
- Olie zat onder de motorkap.
- Oliepijl was wel iets lager dan normaal maar niet schrikbarend.
- pijlstok was iets omhooggekomen. (maar binnen in de auto bleven weer alle allarmbellen uit)
- na start eventjes witte rook uit de motor maar zeer onregelmatig lopen.
- koelvloeistof niveau is nog normaal.
- Geen bruine smurrie onder de olie dop.

Kortom... Is het blok opgeblazen? of is het toch een koppakking?
(of nog erger versprongen distributie?)

jos944

Geplaatst door jos944 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo Spider? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Hier begint het onderzoeken.
Hoeveel kennis is er in huis ?
Witte rook uit de motor , of uit de uitlaat ?
Pijlstok eruit duidt op te hoge carterdruk.
Distributie timing controleren .
De motor blijft beroerd lopen , als deze langer draaidt ?
Borrelt het exspansietankje als de motor loopt ?
Trek met een geisoleerde tang 1 voor 1 de bougiedoppen eraf , dan weet je of er een cilinder niet mee doet.

jos944 (0), 11 jaar geleden

heb wel wat kennis met sleutelen maar kan geen hele blokken in of uitbouwen of zo.


Net wat olie bijgevult.
koelvloestof niveau is niet gestegen of gezakt.

Na wat moeizame start loopt de motor onregelmatig op 1100 toeren (3 poten) maar het motormanagement lampje blijft uit.
Ik heb geen oliedruk sensor in dat ding:-(

Koelvloestof borrelt niet en er komt ook geen witte of zwarte rook uit de uitlaat.
ook is de koelvloestof niet vettig of zo en lijkt gewoon helder te zijn.

wel ruik ik lichte benzinedamp net na de start.

oliedruklamp, katalysatorlamp en storingbrandstof systeem blijven uit.
Als iets gas geef 1500 / 2000 toeren begint het blok aardig te schudden (en dus ook de auto).

Als ik gas loslaat loopt de toerental terug naar ongeveer 1000 / 1100 en moter blijft onregelmatig lopen.

Kan het zijn er olie door de zuigerveren is geperst door te hoge olie druk.
en dat deze olie een of meerere bougies heeft vervuilt? Kan dit duiden op een verbrande bougie? of zelfs verbrande kleppen terwijl ik geen kleppen of zo hoor ratelen.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Oke , dan zou ik zeggen trek de bougies er eens uit , en wie weet ?

jos944 (0), 11 jaar geleden

zat ik ook aan te denken.. bougies er uit en dan kijken of die er slecht uit zien (zitten er pas 20.000 in dus zouden nog met gemak 80 moeten meegaan).

Ben benieuwd alleen wat de oliedruk piek heeft veroorzaakt. Denk dat ik ook maar een oliefiltertje haal want mogelijk zit er een vuiltje in ..

hoop niet dat er een verbrande kllep ergen s zit

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

100.000 met een setje bougies ?
Hoezo oliedruk piek , omdat je peilstok eruit lag ?
Oliedruk veroorzaakt dit niet , maar carterdruk , dus veel teveel verbrandingsgassen in je carter.
Zuiger /veren defect , verstopte carterventilatie waardoor de druk ook niet weg kan , meer van dat soort redenen.

jos944 (0), 11 jaar geleden

http://www.alfastrada.nl/artikel.php?id=... Ja 100.000 per set bougies.

Ok dus te hoge carterdruk waar.. Is dit schadelijk (ja natuurlijk).

Als de bougies vervangen zijn en hij loopt weer goed is er dan toch nog interne schade die je niet ziet?

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Dat zal de tijd uitwijzen , als je geen verder onderzoek gaat doen , zoals compressie meten en een lektest als de compressie dat vereist.
Eerst maar eens er achter zien te komen , waarom hij nu niet goed meer loopt.

jos944 (0), 11 jaar geleden

Ik zal dinsdag eventjes zetje nieuwe bougies halen en deze vervangen. zal meteen de compressie meten (ja heb toevallig een compressie meter in huis) geen digitale maar zo een ouderwetse met meter.
Dus dat gaat goed komen...Bedankt tot zover

jos944 (0), 11 jaar geleden

ik heb de bougies beken en er zat veel olie op de bougies van cilinder 1 en 4.


Na schoonmaken en weer terugplaatsen blijft de auto niet lekker lopen. Natuurlijk eerst blauwe rook.. Maar dat was vrij snel weg. Dus geen blauwe rook meer uit. Dus dat ziet er goed uil.

Ik snap alleen niet waarom het blok blijft schudden en hoe meer toeren hoe meer die schudt.

Kan het toch zijn dat 1 bougies niet goed vonkt of bobine van 1 bougies die niet goed is

Ik durf het blok niet wam te laten worden dus durf de moter niet te lang te laten draaien

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Dat ziet er niet goed uit.
Zou compressie meten en de eventuele noodzakelijke lektest uitvoeren , lijkt op een kapotte zuiger of klep/geleider.

jos944 (0), 11 jaar geleden

Kan het toch zijn dat 1 bougies niet goed vonkt.Dat had ik met mijn Porsche ook bij een koud blok.

Ik kom er met mijn eigen compressie meter niet goed bij. Verders ruikt de olie- de uitlaatgassen en de koelvloeistof niet echt afwijkend. Dus het blijft een beetje vreemd.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Dan is het een questie van bougie eruit , in de dop los op het blok en starten , kijken of hij vonkt.
Kijk uit met eventuele dampen , die kunnen ontbranden.

jos944 (0), 11 jaar geleden

dat gaat helaas niet bij en 916. Deze heeft voor 4 bougies een eigen bobine... En deze kun je beter niet losmaken want deze zijn vaak niet los te krijgen. )tenminste dat hebben ze mijn verteld.

Denk dat ik morgen even 2 nieuwe bougies haal (haal en deze steeds van de enne cilinder naar de andere verplaats en dan weer start. en kijken of er wat veranderd.)
( stuks is een pittig geintje voor zo een 916) ongeveer 18 euro het stuk en dat maal 8 is toch weer wat centjes om het zomaar te zeggen

jos944 (0), 11 jaar geleden

Het verhaal wordt nog gekker.

Vandaag 2 nieuwe bougies (kleine en grote) nieuw gehaald. Deze geplaatst in de cylinder waar ik het probleeem verwachten.. en ja hoor hij liep weer heel stabiel.

Ik ga een kort stukje rijden en ja.. de srtaat zelf gaat goed. .. maar ik draai de bocht om.. en het is weer bal...



Dus even nog wat gezocht en zou het de luchtmassa meter of de bobine van 1 van de 4 bougies kunnen zijn.

Kortom ik wordt er langzaam gek van.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Het wordt niet zo gauw steeds gekker.
De nieuwe bougies zijn weer vet , en de storing is weer hetzelfde ?
Als dat zo is , is dat logies als er in deze cilinder een storing zit , de nieuwe bougies waren schoon dus functioneerden , totdat ze weer vet sloegen.

jos944 (0), 11 jaar geleden

Klopt... Ik heb een tip gekregen van een alfa specilist dat dit mogelijk aan de lucht massa met kon liggen.
Maar ik ga nu eerst weer de bougies schoonmaken en dan even verder kijken

D&K Partners (0), 11 jaar geleden

ik denk dat Kaleido helemaal gelijk heeft. weet eigenlijk bijna zeker dat je een probleem hebt bij je zuiger/veren/cilinderwand.....
sterkte ermee.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Jos alles is mogelijk , maar waarom dan specifiek deze cilinder ?
En de pijlstok die eruit gedrukt was.
Een defecte lmm veroorzaakt geen hoge carterdruk , lijkt me.

jos944 (0), 11 jaar geleden

Ik snap er ook helemaal niets van.. Net alle bougies eruit gehad.. Geen enkel was vet gelagen.

Hij loopt gewoon totaal niet lekker. de LMM losgekoppeld (dan gaat die op noodprogramma.) maar ook dan loopt die net lekker.

Geen olie of witte rook.... .. Kortom ik denk dat ik compressie maar laat meten.
motor loopt nu stabieel en ook bij hogere toeren is het gewoon een stabiele motor. Maar het geluid klinkt niet lekker en er is totaal geen vermogen.

Hij klinkt een beetje net als mijn andere auto toen ik de spruitstukkpakking er uit geblazen had.

jos944 (0), 11 jaar geleden

Kop er afgetrokken. Bleek er 1 verbrande zuiger te zijn Oorzaak onbekend.
Kortom. Motor overleden.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Gezien de soort van de klacht kijk ik daar dus niet vreemd van op , was ook reeds mijn vermoeden .
Jammer , ander motortje der in of is hij economisch totalos ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Spider of stel zelf een nieuwe vraag.