Heren,
Ik heb hier een probleem met een alfa 156,
De motor tikt, het tikkend geluid gaat sneller naargelang het toerental (loopt gezamenlijk omhoog). Ik zou het geluid omschrijven als een tikkende verstuiver.
Ook schokt de motor soms als je eenzelfde toerental aanhoud.
Reeds gecontroleerd:
- Verstuivers (afgekoppeld en een losse eraan gehangen, even laten lopen op 3 cilinders met een verstuiver afgekoppeld. Allemaal afgegaan en tik bleef erin)
- Nokkenas nagekeken (klepdeksel gedemonteerd en gekeken of er ingelopen nokken waren, wat niet het geval was)
- Krukaspoulie nagekeken (vulkanisatie is nog 100% en geen speling)
Betreft een 1.9 jtd 77kw met 224.000km
Iemand nog een idee waar deze tik vandaan kan komen?
Wagen is altijd netjes op tijd onderhouden.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Distributie nagekeken en deze stond vermoedelijk 1 tand verkeerd,
vraag is alleen, hoe kan ik de krukasstand zeker goed zetten? heb je het speciale gereedschap noodzakelijk nodig? ik ging ervanuit dat het 'bolletje' op de krukaspoulie gelijk moest staan met de inkeping in de carter? iemand die me hierover zekerheid kan bieden?
Bedankt alvast!
Weinig antwoord...?
Motor tikt als hij koud is absoluut niet, enkel na 5min draaien begint de tik terug..
Iemand?
Gert,
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn 156 jtd. Het bleek het lager te zijn van de dynamo, je zou even met een zaklamp kunnen kijken of je wat ijzer slijpsel ziet bij de poelie op je dynamo (geconstateerd door monteur ANWB). Ben zelf nog aan het zoeken hoe ik mijn dynamo kan vervangen.
Ik hoop dat dit je verder kan helpen.
Groeten,
Jan
12 jaar
Het lijkt me het verstandigst om bij de onderdelenleverancier te informeren of ze een uitleensysteem hebben voor speciaal gereedschap?
Waaronder blokkeerstukken voor nokkenas(sen) en krukas. Spangereedschap voor de riem.. En een duidelijke beschrijving..
De tik zou een zuiger of drijfstang kunnen zijn, of kool.
Zonder multiriem, tik t hij dan nog???
Als het geluid buiten de motor zou kunnen zitten, gewoon zonder V-snaar laten draaien.
Mogelijk dat het een lager geluid is van de waterpomp.(kan behoorlijk te keer gaan.
Is de waterpomp mee verv. met de riem, is wel aan te raden, ze sneuvelen nog al eens.
Op een juiste nieuwe riem staan strepen op die bij de merktekens uitkomen op de tandwielen in de juiste draairichting van de riem.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar