Hi forummers,
Bij een koude start (buiten -1,3 graden volgens ECU ging ineens het motorstoringslampje aan.
De auto rijdt normaal. Na drie rijcycli was het lampje weer uit.
Ik heb de auto uitgelezen en krijg:
P0340 - Phase Sensor - Invalid Signal
P2014 - Flow Shutter Valve (feedback) Signal low.
(Zie de bijlage)
Die P0340 phase sensor maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen om, dat kan een intermitterend foutje zijn. En daar ging het lampje ook niet van aan, volgens MultiEcuScan
Die P2014 Flow Shutter Valve is meer zorgelijk. 100.000 kilometer geleden problemen gehad met de swirl valves op het inlaatspruitstuk. Gaat deze melding daar ook over?
Ik lees graag over jullie expertise.
Groeten,
Job
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De officiële EOBD tekst voor P2014 is: Intake Manifold Runner Position Sensor/Switch Circuit
Daarmee worden de kleppen in het inlaatspruitstuk bedoeld. Die worden bij een diesel ook wel swirl valves genoemd.
Dus ja, dat zijn dezelfde kleppen.
OldFord!
Je bent een held.
En ik vreesde al dit dit het geval zou zijn.
Wat kan ik doen om dit 'in de gaten te houden'?
Kan dit een eenmalige fout zijn of is het verstandig hier de vakman even naar te laten kijken?
(Ik herinner me namelijk nog een zeer €€€ reparatie van de DPF, later bleek dat inlaatspruitstuk stuk te zijn, de basisoorzaak!)
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar