Alfa Romeo 145: rode lampje van insputing brand, af en toe valt de hele ontsteki

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 ts

Hallo, mijn 145 heeft het probleem dat af en toe, vooral als ik iets meer gas geef, de onsteking volledig wegvalt. de toerenteller gaat dan naar 0.
ook brand het rode lampje (inspuiting) op het dashbord. op het moment dat de onsteking wegvalt, gaat het lampje ook uit.
net mijn computer uit laten lezen. deze gaf de melding P0008 circuit fase sensor.
nu is mijn vraag, wat is een fase sensor. is dit de krukas sensor, of nokkenassensor, of nog iets anders.
verder lees ik op internet een heel andere foutmelding die bij p0008 ( Motor positie systeem; Bank 1).

iemand een idee wat het zou kunnen zijn. (het wegvallen van de onsteking duurt maar heel even. kan er tot nu toe nog steeds mee rijden

hjdekker1

Geplaatst door hjdekker1 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 145? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zal wel geen code P0008 zijn maar gewoon 8. Dat is Fase sensor, dat klopt.
Fase sensor is de naam die Fiat gebruikt om de nokkenassensor te omschrijven.

hjdekker1 (0), 14 jaar geleden

Het was inderdaad de (kabel v/d) nokkenassensor.
het volgende is namelijk het geval. voor een paar maand terug heb ik er een ander blok in laten bouwen. gelijk na dit ombouwen brande inderdaad het inspuitlampje al rood, maar hij liep hier echter heel goed op. En omdat ik wel vaker lampjes heb zien branden bij italiaanse auto's, zonder dat hier ook een daadwerkelijk probleem mee was, heb ik hier verder niet naar gekeken. hij liep goed dus.

de laatste paar weken ben ik dus af en toe de onsteking kwijt. De computer uit laten lezen en dus bovenstaande fout gevonden. Vanavond bleek, dat diegenen die het blok omgebouwd had, de kabel van de nokkenas sensor doorgeknipt heeft, en met stekkertjes de oude bekabeling aan de nieuwe motor vastgemaakt heeft.
helaas had hij niet de juiste kabels doorverbonden, maar twee draadjes verwisselt.

oftewel, het roode inspuitlampje is weer weg.

morgen maar eens kijken of hij nu ook weer goed loopt.

ik vind het echter wel vreemd, dat hij een paar maand goed gelopen heeft, met de nokkenassensor verkeerd aangesloten. doet zo'n ding wel wat??????????????????


iemand een idee

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nokkenas-sensor heb je echt nodig bij een 4-takt motor met sequentiele injectie.
Deze geeft door in welke van de 2 omwentelingen van de 4-takt cyclus de motor zit.

hjdekker1 (0), 14 jaar geleden

Helaas is de klacht nog niet voorbij.
af en toe valt de onsteking nog steeds weg (op dat moment gaat het rode lampje weer branden).

ook is het sinds een kort zo, dat hij na het starten soms op 3 cilinders loopt. als dat het geval is, is na het stopzetten van de motor, en opnieuw starten dit weer verholpen..
iemand een idee wat er mis kan zijn

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Opnieuw uitlezen en foutcodes plaatsen. Dan kunnen we wat zeggen.

Fase-sensor al gerepareerd?

hjdekker1 (0), 14 jaar geleden

Na de bekabeling van de nokkenas sensor nog eens goed gesoldeerd te hebben. ben ik er van overtuigd dat dat nu goed moet zijn.
ik heb er nieuwe boegies en bobines ingezet.

hij loopt op zich nu weer goed, het verhaal over soms op drie poten lopen is er nu af.
het enige probleem is nu nog dat af en toe wanneer je het gaspedaal diep intrapt, de ontsteking nog wegvalt. verder ok

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Heb je nog storingen in de computer staan? Het lijkt me niet normaal dat je motor uitvalt bij plankgas, de ECU zal hier vast iets over te melden hebben.

hjdekker1 (0), 14 jaar geleden

nadat de problemen met de gas/lpg installatie opgelost zijn, lijkt dit probleem ook opgelost.
gisteren morgen (eerste rit nadat lpg probleem opgelost was) eerst nog 2 x een onstekings wegval gehad. later op de dag (200 km verder) geen enkel probleem meer gehad.

het lijkt erop dat het nu weg is

WhizzMan (0), 14 jaar geleden

Als je problemen opgelost lijken te zijn door je LPGinstallatie te fiksen (vialle lpi) zal het geen ontstekingsprobleem maar een brandstofprobleem zijn wat je hebt/had. De Vialleinstallatie schakelt tussen de benzine en de gasinjectoren en laat tijdens het rijden op gas de ECU van de auto denken dat de benzineinjectoren gewoon aangesloten zijn en werken. Indien er in die bekabeling een storing ontstaat, zal de ECU herkennen dat de benzineinjectoren niet zijn aangesloten en zal je een storingslampje krijgen.

Hopelijk ben je nu van de problemen af, anders zou ik de kabelboom van de gasinstallatie nog eens goed nakijken en eventuele slechte/losse contacten herstellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 145 of stel zelf een nieuwe vraag.