Alfa Romeo 145: Warmlopen en zakken temperatuur koelvloeistof

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 boxer

Auto liep warm.

Eén koppakking was lek, beide koppakkingen vervangen en koppen laten vlakken.
Van koud warmlopen gaat niet extreem snel, gewoon normaal.
Temperatuurlijk blijft stijgen tot 't een na laatste streepje (zeg 100 a 110gr, in ieder geval meer dan normaal), koelfan slaat niet in. Tijdens rijden wilde ie ook afzakken tot onder de 80gr.

Thermostaat en koelschakelaar in radiateur vervangen (tevens ook de sensor voor dashbord, kost bijna niks..), met de gedachte dat het daar waarschijnlijk in zou zitten.

Nu wordt de auto nog steeds warm, koelfan wilt nog steeds niet inslaan. Op snelweg en stationair wilt de temperatuur ook (alsnog) oplopen tot het één na laatste streepje (100 a 110gr), maar zakt ook af. (of dat nou is omdat ik dan voorzichtiger ga rijden of niet is 'n tweede..)

Radiateur wordt richting de sensor/schakelaar lang niet zo warm als waar de koelvloeistof binnenkomt, kachel wordt wel warm, maar om te zeggen ahh lekker opwarmen, nee.

[UPDATE]
kachel wordt koud, beetje warm, koud beetje warm
ene kachelslang wordt wel warm, andere niet.
zorgt een verstopte kachelradiateur voor 'n slechte circulatie en dus dat de motortemperateur 'm ook 'flipt'?
aanlsuitingen bij expansievat zijn open, overdruk slang vanaf gasklep komt vloeistof uit, bij gasgeven meer, máár het is niet denderend
[/UPDATE]

Bouwt niet echt veel druk op, zoals voor de koppakkingen.

Moet ik dit in een kapotte waterpomp zoeken (schoepje lossig), (kachel?) radiateur verstopt of stiekem een gescheurde kop? Heb ik 'n richting wanneer de auto terug is.

Alvast bedankt.

Robie

Geplaatst door Robie (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 145? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

alfabob (0), 14 jaar geleden

wat beteft ,dat de interieur-kachel niet warm word ,kan liggen aan de kachel-kraan zelf. de hevel daarvan kan niet goed functioneren ,of het afsluit-plaatje in de kraan draaid niet mee. blijft dus dicht.

koelfan word, dacht ik, aangestuurd middels ecu door een tweede temp-sensor. zit aan de rechterkant in de buurt van de injector rail.

Robie (0) PRO, 14 jaar geleden

nee de kachel kan niet aan de hevel liggen, en de koelfan wordt niet aangestuurd door de ecu.



om er nog even op terug te komen (vergeten),

ik ben voor m'n eigen idee gegaan waar ik 't meest in geloofde:
waterpomp was kapot, schoepje gescheurd, draaide wel mee, totdat ie wat meer weerstand kreeg, dan draaide ie door.

auto is goed nu.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 145 of stel zelf een nieuwe vraag.