Dag mensen,
Vraagje:
Vriend van mij heeft een Alfa 147 selespeed.
Probleem:
Bij lang in de file rijden, dus vooral stilstaan en weer optrekken, stilstaan en weer optrekken, lijkt het erop dat de koppeling opeens na lange tijd zijn koppelpunt verliest. Je hebt er zo geen last van met rijden en als je er normaal mee rijdt dan doet hij het gewoon prima maar zodra je dus lang gaat tufelen in de stad dan lijkt ie zijn koppeling te verliezen.
Wat er precies gebeurd is dan als je weer wilt optrekken je steeds meer toeren moet maken om weg te komen, dus het lijkt dan alsof hij vrij staan en en pas bij hoge toeren grijpt hij weer aan. Laat je de auto daarna een uurtje stilstaan is het probleem weg.
Ook zegt hij dat hij in de ochtend nog wel eens vooral stoekkend gedrag wilt vertonen en dus zeg maar plots vooruit schiet dit doet hij ook vaker bij achteruit rijden.
Zou dit een versleten koppeling kunnen zijn? en zo ja is dit goed te vervangen net zoals bij een normale handbak of is het echt veel werk bij een selespeed en moet de schakelrobot eraf etc.
Ik las op internet dat het vervangen van die koppeling iets van 750 euro zou kosten ongeveer.
Verder vertoont de selespeed geen meldingen op het scherm zoals knipperen van de versnellingen of fout piepjes uit het systeem.
Ik heb al eens de druk van de pomp uitgelezen en die is gewoon 50 bar dus lijkt mij verder prima. Tevens heb ik de schakelrobot al eens opnieuw laten inleren, dan gaat het heel even goed maar na een x aantal weken toch weer feest.
Alvast dank voor de antwoorden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoals je zelf aan geeft aan het einde van je verhaal , als de schakelrobot weer ingeleerd is ben je even van het probleem af , dus als de koppeling versleten zou zijn , blijft de klacht lijkt me , zou het dus eerder richting de schakelrobot zoeken.
Is de druk ook daadwerkelijk gemeten ? hoe is de staat van de olie ?
Ja dat is inderdaad zo, en het lijkt mij zelfs ook al zou ik hem niet opnieuw in leren als de koppeling versleten is dan zou het probleem altijd aanwezig moeten zijn, maar dit verhaal hadden ze hem verteld op een alfa forum.
Ja de druk is daadwerkelijk gemeten en ik kom altijd tussen de 50 bar uit, soms iets meer soms iets minder.
De olie is schoon, mooi rood.
De grootte vraag is dan nu alleen: waarom juist alleen na een lange rit en bij vooral situaties waarbij je veel moet optrekken...
Ik ben zelf niet heel erg bekend met het selespeed maar heb me wel een beetje in de werking verdiept maar daar komt best veel bij kijken waaronder een paar sensors die ook naar de stand van de koppeling etc kijken.
Misschien moet ik net iets meer doen dan enkel opnieuw inleren?
Ik gebruik Multiecuscan om uit te lezen, daar zit ook een prima ondersteuning in voor de selspeed computer.
6 jaar
Dus mocht er nog iemand andere tips hebben dan zijn die meer dan welkom.
Ik heb nog de volgende opties in de software:
6 jaar
Niemand? Niemand bekend met Selespeed?
6 jaar
Erg bekend met selespeed. Wat is de slijtagedegradatie van je koppeling? Dit kun je uitlezen. Mocht deze goed zijn, fijnafstelling van de koppeling doen. Dit wil wel eens de klachten verminderen/wegnemen.
Opnieuw inleren kun je proberen echter ziet hij de versnellingen wel ipv dat hij ze overslaat.
Maar als eerste stap slijtagedegradatie laten meten.
Hallo, heeft u de oplossing voor het probleem gevonden?
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en wil dit graag oplossen. Graag hoor ik van u of indien mogelijk van iemand anders de oplossing.
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar