Alfa Romeo 156 2001: slaat af tijdens rijden en start niet meer

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen,
Mijn Alfa 156 1.8 Sportwagon (benzine) sloeg vandaag af tijdens het rijden en wilde daarna niet meer starten. Na het afslaan werkte de stuurbekrachtiging niet meer en gingen op het dashbord de lampjes branden die ook branden als je de auto op contact zet. Na het afslaan had ik het de eerste 2 seconden niet meteen in de gaten en had ik de koppeling nog niet ingedrukt en hoorde ik een schurend geluid daarna koppeling ingetrapt en de auto rollend weer proberen aan te krijgen, geen succes. Het schurend geluid kan door de plotselinge stilte ook de aangeklonterde sneeuw in de wielkasten zijn geweest.
Starten lukte ook niet meer en tijdens het proberen klonk het volgens mij anders dan anders...! Het leek zo'n beetje of alleen de startmotor liep. Ik wilde ook niet eindeloos blijven proberen omdat het misschien meer kapot maakt.
BDP sensor is afgelopen zomer vervangen.

Waar moet ik het zoeken?

Alvast bedankt!
Stephan

Nahpets

Geplaatst door Nahpets (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Startmotor maakt een gierend geluid? Alsof deze veel sneller draait dan normaal?
Kan zijn dat de startmotor niet pakt maar kan ook een gebroken distributieriem zijn.
Met 2 personen: start de auto, kijk of de krukaspoelie draait. Zo niet, dan pakt de startmotor niet.
Als de poelie wel draait, kijk dan of de nokkenassen draaien, eventueel via opening voor olie vullen.
Als deze niet draaien is de distributieriem gebroken.

Nahpets (0), 14 jaar geleden

Net bij de auto geweest, distributieriem zit er nog op (V-riem ook voor wat het waard is), en als ik probeer te starten hoor ik een soort gierend geluid en lopen geen cylinders mee. Olie is er nog voldoende, wel een heel klein beetje "mayo" onder de oliedop.
Poeli niet bekeken, was alleen.
Ik heb zelf geen idee.
nog ideeen?
vast bedankt, stephan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Afslepen naar de dealer.

Nahpets (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Afslepen naar de dealer.[/quote]
Ja inderdaad, dat sowieso als ik de kans krijg.
Maar mogelijke oorzaak...?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Stel dat het de startmotor is. Dat verklaart niet waarom de motor is afgeslagen, dat zou dan een 2e storing moeten zijn.
Stel dat de distributieriem gebroken is. Dat verklaart het afslaan en het gierende geluid.
Bereid je maar op het ergste voor. Een behoorlijk in de soep gelopen motor.

Hoeveel kilometer heeft de motor gelopen en wanneer is voor het laatst de distributieriem vernieuwd?

Nahpets (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Stel dat het de startmotor is. Dat verklaart niet waarom de motor is afgeslagen, dat zou dan een 2e storing moeten zijn.
Stel dat de distributieriem gebroken is. Dat verklaart het afslaan en het gierende geluid.
Bereid je maar op het ergste voor. Een behoorlijk in de soep gelopen motor.

Hoeveel kilometer heeft de motor gelopen en wanneer is voor het laatst de distributieriem vernieuwd?[/quote]
Inderdaad, motor sloeg af en daarna niet meer aan de praat gekregen, dus startmotor geloof ik ook niet. Distributieriem zit er nog (ff de beschermkap eraf gehad), de multiriem zat er ook nog zo zag ik door een kier. Zou de krukaspoelie tandloos geworden zijn ? Dan krijg je ook een ongedefinieerde toestand tussen zuigers en kleppen en is ook niet echt lekker vrees ik, net zo erg als gebroken distributieriem, toch?
Hij heeft 206000 gelopenen de distributie moest net verniewd gaan worden, is 70000 geleden en deze moet eigenlijk elke 65000.

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

reken maar op de distributie riem, riem kan wel goed zijn, maar spanrol kapot of de waterpomp !!
het is 60.000 km of 3 jaar ( wat het eerste komt en geen 65.000 )

Nahpets (0), 14 jaar geleden

Distributieriem was over 10cm tandloos. Werkelijke achterliggende oorzaak onbekend want niet verder laten bekijken. Diverse adviesen gekregen om dergelijke motoren niet te repareren door kop eraf te halen en kleppen te vervangen en kop te herstellen. Daarna volgt meestal zeer fors olieverbruik.
Auto defect doorverkocht.

Bedankt voor jullie bijdragen!
stephan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.