Vreemd genoeg is het niet meer verboden om bij een auto van dit bouwjaar het roetfilter te laten verwijderen. Je moet dan alleen wel dit melden bij de RDW en in de zeer nabije toekomst een toeslag van 15% op de wegenbelasting gaan betalen.
Ik persoonlijk ben tegen het verwijderen van het roetfilter. Maar misschien komt dat omdat ik een longziekte heb.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste leden.
Ik heb een Alfa Romeo 147 1.9 JTD 120pk 8v uit 2008. En heb sinds kort een probleem dat het managment lampje gaat branden en de auto begint met inhouden. Nu heb ik hem zelf uitgelezen en kwam er naar boven P2002. Wie weet wat het inhoud. Hij rookt ook aardig ( witte rook )
P2002 - Roetfilter Bank 1 efficiëntie beneden drempelwaarde
OF het filter is vol en moet vernieuwd worden
OF er is een probleem met de drukverschil sensor over het roetfilter of de aansluitslangen aan die drukverschil sensor.
@Oldford. Bedankt voor uw reactie. Is het verstandig om deze filter te verwijderen en de software weg laten schrijven ? Zodat het gehele probleem zich niet meer kan voor doen.
6 jaar
@Oldford ik begrijp het. Ik heb gewoon iets tegen Roetfilters verschillende diesels gehad
Passat 2.0 tdi
Focus 1.6 tdci
Bmw 118d
En allemaal roetfilter problemen. En ik rij 1000km de week alleen maar lange stukken.
Ik heb sinds vandaag trouwens ook een 2e storing Voorgloeisysteem..?
6 jaar
Bij veel merken zal een storing van het voorgloeisysteem leiden tot het afbreken van het regeneratie-proces.
Dat komt omdat de gloeibougies ook gebruikt worden tijdens het regenereren.
Te vaak afbreken van het regeneratie-proces kan leiden tot een verstopt roetfilter.
Op een gegeven moment zit zo'n roetfilter gewoon vol met as. Dan moet dat filter vervangen worden.
Precies hetzelfde als een oliefilter of brandstoffilter vervangen moet worden. Het is gewoon normaal onderhoud.
Ook als je lange afstanden rijdt, komt er nog steeds roet in dat filter dat wordt verbrandt en as achter laat.
De enige manier om geen problemen met het roetfilter te krijgen is om benzine te gaan rijden i.p.v. diesel.
Maar dan kan je weer tegen andere problemen oplopen. En ook de modernste benzinemotoren hebben een roetfilter tegenwoordig. De verwachting is alleen dat die niet zoveel problemen gaan geven.
Hoeveel kilometer heeft de auto ondertussen gelopen? Want met 1000 per week moet dat ondertussen ettelijke tonnen zijn.
Okee ik ben weer een stuk wijzer geworden. Ik ga dinsdag naar de garage ik laat het hier dan weten wat de stand van zaken is
6 jaar
Ik heb deze alfa pas 1 maand gekocht met 180.000km op de teller. Er staat nu +- 185.000 op
Ik rij 3x per week vanaf Venlo naar Denhaag. Hiervoor mijn Bmw 118d aangeschaft met 170k en verkocht met 390k
6 jaar
Tja, auto's die al bijna 2 ton gelopen hebben kunnen gebreken vertonen. Je weet nooit hoe de vorige eigenaar er mee omgesprongen is en wat de echte staat van onderhoud is. Om dan het roetfilter de schuld te geven, gaat mij te ver.
Auto gekocht bij een bedrijf?
Want dan heb je wettelijk recht op garantie en gratis reparatie van het roetfilter en het voorgloeisysteem, als je al geen Bovag garantie hebt.
Gekocht bij een garage in wijchen. Geen aangesloten bovag garagist.
6 jaar
Maakt niet uit dat de garage niet bij de Bovag is aangesloten. Je hebt wettelijk vastgelegde rechten.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontev...
Het voertuig zoals het geleverd wordt moet voldoen aan de conformiteits-eisen.
Dat betekent dat het roetfilter en het voorgloeistsysteem moeten werken zoals door de fabrikant bedoeld.
En dat doen ze op dit moment dus niet. Gewoon garantie claimen.
Wil of kan de verkoper niet repareren dan kun je het koopcontract laten ontbinden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar