Goedendag, enige weken geleden is er een motor gewisseld ivm kapotte distributieriem. (motor afkomstig van 145/146)
Sindsdien loopt de auto "niet lekker" het gaat soms even goed en komt de klacht onverwachts en onregelmatig.
Het begint met inhouden, dan ploffen en knallen, koppeling in, op toeren brengen helpt even, maar het komt weer terug.
Naar de kant, afzetten, en na even gaat het weer.....soms gaat het kilometers goed, soms begint het al op het einde van de straat.....
Uitlezen gaf LMM en Lambdasonde, LMM is vervangen, gaskleppenhuis ook.......toch die lambdasonde?
Garage weet het ook even niet meer....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beginnen met een ander te vinden die er wel verstand van heeft - dealer misschien?
Dan zorgen dat je de foutcode te pakken krijgt en die hier plaatsen.
Loopt de motor vlak na een koude start wel goed? Start de motor goed?
Vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot na de katalysator.
Het gevaar van een vernielde katalysator is niet theoretisch als je doorrijdt met deze storing, ik kom ze met enige regelmaat tegen.
Gevolgen lopen uiteen van niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen, tot aan het smelten en daardoor verstoppen van de katalysator.
Als gevolg van de verstopping zal de motor afslaan en nooit meer aanslaan. Volgens de wet van Murphy gebeurt dat midden in de nacht
in de middle of nowhere. Dat gaat een dure grap worden. Auto afslepen, taxi naar huis plus nog een nieuwe kat en mogelijk ook nog lambdasonde.
Sowieso, als de lambdasonde een storing in de ECU geeft, zal deze nooit goed het mengsel afregelen. Fiks dat dus eerst. Een slechte vonk en sproeien met water is wat lastig bij de 16V twinsparkmotoren, omdat deze coil-on-plug hebben en daar weer een sierdeksel overheen zit.
Verder zijn de tips van het zoeken naar valse lucht en lekken zeker belangrijk, 1 slangetje los en het ding ploft en hikt al snel.
Als je garage het niet meer weet, naar een alfaspecialist gaan, of een dealer.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar