Hallo,
mijn auto start de laatste tijd heel vaak niet op. 's Morgens moet ik die dan telkens opnieuw opladen en zo...
Onlangs zag ik dat er stroomverlies was op mijn linkerachterlicht. Het lampje blijft maar licht geven, ook als de motor stil
ligt en er geen contact is. Ook al vergeet ik nooit mijn lichten uit te doen. Het is op dit moment zeer moeilijk om te weten of het nu aan het lampje
zelf ligt, of aan de bekabeling, of aan nog iets anders...
Mijn vraag is dus:
1) Hoe kan ik zelf efficiënt vinden waar het probleem is?
2) Zijn er hier mensen die al gelijkaardige problemen hebben gehad?
Groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hele volks stammen hebben ditzelfde probleem gehad.
Als je de accu nu eens 's avonds na thuis komst afkoppelt en dan de volgende morgen weer aan sluiten. Start de auto dan wel?
Alleen het linker achterlicht? En het stadslicht links voor? Want meestal zit dat op hetzelfde circuit.
Overigens, een goede accu moet gewoon starten na een nacht parkeren met het parkeerlicht (stadslicht aan 1 kant) aan.
Daarna wordt het zoeken. Te beginnen met het linker achter licht.
Makkelijkste gaat dat met een ampere meter en dan 1 voor 1 zekeringen los halen. Zakt het amperage dan heb je het foute circuit gevonden.
Maar ook de dynamo (niet gezekerd) kan stroom weg lekken. Dus die kun je ook een keer 's nachts afkoppelen.
Heb je het circuit gevonden - linker achter licht is de 1e - dan moet je in de bedrading van dat circuit gaan zoeken naar het lek.
Meestal op plekken waar een kabelboom kan schuren of bewegen kunnen draden doorslijten en kortsluiting maken.
Alvast bedankt voor de tips,
zal dat eens bekijken met die ampere-meter.
Als ik de accu een hele nacht ontkoppel dan start hij zonder probleem de volgende dag op.
Zeer wel bedankt
14 jaar
Bij mij was het de toerenteller, en dat is geen grapje. Meerdere Alfarijders zijn je voorgegaan.
Namelijk, in de toerenteller zit de lichtcomputer die de verlichting doormeet (maar niet dimlicht en grootlicht) en als er bijvoorbeeld een remlicht of stadslicht stuk is laat deze 'computer' het gele lampje branden in de toerenteller .
Een van de controle chips van deze computer is dan defekt en zet je achterlichtlampje onder een klein spanninkje waardoor je accu leegloopt. Je kunt je achterlicht even uitschakelen door de bijbehorende zekering eruit te halen als je hem parkeert. Dat heb ik zelf ook een tijdje gedaan.
Uiteindelijk vond ik een tweedehands toerenteller voor 45 euro op het internet. Even zoeken.
Overigens is de toerenteller in vijf minuten vervangen. Schroefje los in de ring die voor de toerenteller zit (bovenin de ring dus schroevendraaier op z'n kop houden) en dan de ring eruit. Dan zie je onder het schermpje van de teller nog twee schroeven zitten. Daarna trek je de teller er zo uit, twee multistekkers loshalen en klaar.
Veel succes,
Jack
14 jaar
Bedankt,
jij zou wel eens mijn redding kunnen zijn. Ik heb inderdaad al een hele tijd dat geel lampje (een soort gloeilampje), dat constant
aan is op mijn toerenteller. Het zou dus dit zijn dat mijn achterlicht constant onder spanning zet. Amai! Bedankt voor de tip. Enig
idee waar ik zo'n tweedehands toerenteller zou kunnen vinden? En welk model moet ik dan zoeken? is dat dan typisch voor alfa 156
of heeft dat een modelnummer?
Alvast bedankt
Groetjes
14 jaar
ATS vd Wiel, artikel nummer van mijn toerenteller was 60658089 (voor een JTD 1.9 uit 10/2001 met zilveren tellerplaat)
Onderdelenlijn http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/zo...
Even zoeken, je vindt het wel ;-)
succes
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar