Alfa Romeo 156: Kilometer berekening klopt niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD

Ik ben van plan om een Alfa 156 aan te schaffen van een particulier.
Het gaat om de Alfa Romeo 156 BERLINA 1.9 JTD Diesel.

Volgens de verkoper is het enige probleem dat de kilometer berekening bij een volle tank op 5000km staat.
Dit hoort ongeveer 1000 te zijn.

Waar zou dit probleem aan kunnen liggen? is het simpel te resetten of dient er meer voor te gebeuren?

Is het sowieso een slimme keuze? de vraagprijs is 5000 euro, volgens ANWB is de auto na 213k km gereden te hebben 4400 waard.
De distributie, radiateur en waarschijnlijk ook meteen waterpomp zijn 3000 km geleden vervangen.

Graag jullie advies,

Dank, Sander.

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Rekeningen ter inzage? Kun je een proefrit maken? Kontroleer dan heel goed dat de motor steen-koud is.
Gaan de diverse verplichte lampjes aan bij contact aan? Motor-, gloei-lampje, abs, airbag etc.
Gaan ze in de juiste volgorde uit bij het starten van de motor?
Staat de verkoper een aankoop-keuring door de ANWB toe?

Als er ergens een antwoord Nee is, hard weglopen en een ander zoeken.

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Bedankt, dat zijn inderdaad allemaal punten welke op mijn checklist staan!

Nog suggesties wat betreft de benzinemeter?
Ik heb op een Alfa forum al gelezen dat het vaker voor schijnt te komen.
Helaas geen oplossing bekend daar..

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

je zou bij een dealer langs kunnen gaan die kan met de examiner de km stand uitlezen in de ECU, die wijkt ook altijd wel wat af van de werkelijke km stand, maar dan heb je wel een indicatie hoe het in werkelijkheid zal zijn.

de afwijking in de km berekening is vreemd...
kan ik geen antwoord op geven.

de distributie bij een JTD is 120.000 km of 3 jaar, wat het eerst komt.
tja de ANWB prijzen, daar kun je echt niet van op aan...
succes met de mogelijke aankoop.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Sorry P. Kelder maar ik vond dit toch een nieuw topic waard; dit topic is van voor de aanschaf en heeft niets met het onderstaande verhaal te maken. maar goed op verzoek hierbij op dit topic verder brouwen:

Sorry voor het uitgebreide verhaal maar dit is voor de techneuten onder jullie een mooie uitdaging!
Niet techneuten: suggesties zijn altijd meer dan welkom!

Ik ga maar even bij het begin beginnen:

Mijn Bella, een 156 1.9 JTD uit 2002, heeft vanaf dat ik haar heb al een beetje moeite met rekenen.
Ik rij namelijk gemiddeld (en huidig verbruik) 1:50 ongeacht mijn rijstijl (informatie haal ik uit het middenconsole info center)

Da's mooi zou je zeggen, maar helaas rijdt ze werkelijk 1:17,5.
Dus ik zoeken naar mogelijke oorzaken en ik werd gewezen op de LMM die mogelijk defect zou kunnen zijn.

Nou heb ik een rijdende test gedaan terwijl mijn bella aan de (eigen) laptop hing. (met AlfaDiag en FiatECUscan uitgelezen)
Alle data komt overeen met de Examiner van de Dealer, deze heeft het ook uitgelezen.

de volgende waardes kwamen naar voren:
Stationair:
Benodigde luchtinname: 300mg/i
Werkelijke luchtinname: 50 mg/i

rijdende test: 3e versnelling @4000rpm:
benodigde luchtinname: 1200 mg/i
Werkelijke luchtinname: 300 mg/i

Affijn, nieuwe LMM gekocht á 180 euro en 3x raden, probleem NIET opgelost..
Luchtinname is zelfs ongewijzigd en het verbruik staat nog steeds op 1:50...

Ik heb de EGR klep afgedicht, alle lucht zou dus via de LMM binnen moeten komen.

Er is ook gesuggereerd dat mijn infocenter niet in orde zou zijn (een nieuwe kost je je ruim 200 euro!)
Voordat ik lukraak alles ga vervangen (en net zo goed een nieuwe auto kan kopen) wil ik graag wat dingen proberen die mij niet zo veel geld kosten.

Dit zijn de symptomen:
- Volgens de boordcomputer een verbruik van 1:50
- Volgens het uitlezen een luchtinname waarvan hij eigenlijk af zou moeten slaan..?
- Geen idee of het er mee te maken heeft: de km stand in de ECU is 0,0, ook de laatst bekende km stand is ook 0,0.

De Dealer heeft er al naar gekeken met de Examiner en kan nergens foutmeldingen uit halen (ABS, Airbag, ECU alles is nagekeken)
Ook krijgt hij overal dezelfde waardes te zien als ik met mijn laptopje.

Dit heb ik al geprobeerd of geconstateerd (LET OP: de waarde was al verkeerd VOORDAT ik zelf ben gaan zoeken en sleutelen!)

- EGR gedicht (begin en einde van "het traject") en stekker op EGR klep laten zitten
- Natuurlijk zit de LMM goed om gemonteerd en zit de stekker er goed op (ook later nog gecontroleerd)
- LMM vervangen door een originele nieuwe (met juiste fiat onderdeel nr)
- Luchtfilter vervangen, inlaatsysteem gereinigd (luchtfilter + slangen tot de turbo, intercooler nog niet)
- Forté en Wynn's in overvloed geprobeerd.
- Turbodruk is goed (hij krijgt wat hij verwacht volgens FiatECUscan)
- Defecte injector vervangen.
- Bovenste en onderste turboslang nagekeken, geen problemen hier.
- Ingang gasklephuis schoongemaakt (na het afdoppen EGR, net zo lang gepoetst tot het weer glom)
- Draden doorgemeten van LMM naar ECU = geen weerstand dus goed.
- Voltages op draden nagekeken (1=temp. draad 2= 14v 3=aarde 4=5v 5=luchtmassa draad)
- Software ECU is gecontroleerd door Squadra (waarvoor dank!)
- Er is geen softwareupdate mogelijk (heb de laatste software), is met examiner geprobeerd bij dealer.
- Luchtfilterhuis verwijderd, Droog (!) openluchtfilter geplaatst, resonantiebox en carterontluchting afgedopt (op de inlaat, carterontluchting zelf niet natuurlijk) (dit om lekken in het systeem uit te sluiten en voor een leuker geluidje)
- LMM doorgemeten met multimeter en vergeleken met gegevens uit Elearn, alle waardes zijn goed/komen overeen.

De Dealer heeft er al naar gekeken met de Examiner en kan nergens foutmeldingen uit halen (ABS, Airbag, ECU alles is nagekeken)
Ook krijgt hij overal dezelfde waardes te zien als ik zelf met mijn laptop en FiatECUscan krijg.


Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? dus wat kan ik nog meer (laten) controleren?
Ik kan zelf uitlezen (veel data in ieder geval, heb geen examiner) dus roep maar als je wat cijfers nodig hebt!

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

Natuurlijk heb je ook als niet techneut recht op antwoord...In het topic dat door mijn collega gesloten is, zeg je: Mijn Bella, een 156 1.9 JTD uit 2002, heeft vanaf dat ik haar heb....etc.
Met andere woorden, het gaat over dezelfde auto met hetzelfde probleem.
Reden voor ons om het 2e topic te sluiten, zodat het overzichtelijk blijft en de antwoorden ook ter plaatse komen.

mvg, Hans
Moderator problemcar.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Trouwens wie is Bella ? een koe ?

Gr. paul

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Neen, da's klara 253 :-D

Vraag me niet waarom maar Alfa Romeo 156 noemen ze ook wel een Bella's :P
Ik zit nog niet lang genoeg in de AR gekte om alles te weten maar neem wel gewoontes over hahaha.
Het zal ongetwijfeld met de tekst "Bella Machina" (heel vrij vertaald de mooie machine) te maken hebben.
Wellicht dat Erka ons kan verlossen van dit mysterie? :D

Ik snap het gedeeltelijk dat van een nieuw en oud topic, over oude koeien gesproken ;)

maar Hans of p. Kelder, heb je enig idee wat ik nog kan proberen om niet te veel off-topic te gaan?

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=sanscorp]Dit zijn de symptomen:
- Volgens de boordcomputer een verbruik van 1:50
- Volgens het uitlezen een luchtinname waarvan hij eigenlijk af zou moeten slaan..?
- Geen idee of het er mee te maken heeft: de km stand in de ECU is 0,0, ook de laatst bekende km stand is ook 0,0.[/quote]
volgens mij zit hierin de clue: als ie geen km kent, kan ie ook niet rekenen. Het verbruik wat jij wilt weten is namelijk het sap wat de motor verbruikt , gedeeld door de afstand die de auto afgelegd heeft in diezelfde tijd. Geen afstand bekend (wat dus in jouw auto het geval is), dan zal ie wel een aanname doen om toch een getal op het display te krijgen.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Dat zou theoretisch mogelijk zijn maar op het infocenter (apart schermpje) en op het dashboard gaat het berekenen van km's wel goed.
Dus de kilometerstand (odometer) word op 2 plekken bijgehouden en de derde (infocenter) houdt een tripmeter bij.

de tripmeter, de odometer en de andere tripmeter in het infocenter lopen nagenoegen gelijk (op 0,1km na dan)

De km stand in de ECU word berekend door de ABS sensoren; deze zijn uitgelezen en de doorgegeven waardes kloppen.
Er staan geen foutmeldingen in (en bij een verbroken connectie bij een CAN netwerk zou dit wel het geval moeten zijn)

Overigens zouden het dan mogelijk 2 problemen zijn, een LMM waarde die niet klopt en de km stand die niet correct doorgegeven word.
Vraag is dan ook; waarom is de km stand 0,0 en niet de laatst bekende? of is het van fabriek af al fout?

Oh ja, de brandstofberekening vind ik het "minder belangrijke" probleem, die LMM waarde is echt nodig om op te lossen :)

Hans4040 (190) PRO, 13 jaar geleden

Sander, nog even ter info:

De Alfa Romeo Bella is een conceptauto van het Italiaanse autohuis Alfa Romeo. De auto was voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève in 1999. De auto is tot stand gekomen middels een samenwerking van Alfa Romeo en het designhuis Bertone.[1]

Vrij vertaald kan men de auto De Schone noemen. De auto is qua techniek gebaseerd op de Alfa Romeo 166 met een 3.0 V6 motor. De auto zou kunnen leiden tot het vormgeven van een coupéversie van de 166, wat niet gebeurd is. De auto is een 2+2-model (een kleine achterbank).

De auto is qua techniek gebaseerd op de Alfa Romeo 166 met een 3.0 V6 motor, dus niet op jou model; de 156 diesel...

mvg,
Hans.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

bedankt Hans, die info had ik ondertussen zelf ook gevonden :)
Ben nooit echt auto gek geweest, dit soort details weet ik dus niet uit mijn hoofd ;)

Nogmaals, ik heb het alleen maar gekopieerd, mogelijk dat er een andere reden achter zit dat het Bella genoemd word?
Maar heb je nog suggesties omtrent het probleem? :D

groeten,
Sander.

sanscorp (0), 13 jaar geleden

iemand nog een suggestie?

oh ja, de intercooler is gister ook vervangen; daar lag het probleem ook niet..

Weet iemand anders waar ik een goedkope ECU vandaan kan halen?
Het maakt niet uit of er een immobilizer op zit of geen "virgin" ECU meer is, dit kan ik dan wel zelf proberen te regelen. Het gaat mij vooral om goedkoop en het juiste hardware nummer..

p.s. het moet goedkoop zijn omdat ik zelf ga prutsen met een Galetto kloon :D

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Sander

Waarom moet het nu ineens goedkoop ? Je bent zelf diegene geweest die nutteloos centjes over de balk heeft gegooid.
Dat de intercooler niet de boosdoener kan zijn maar wel is vervangen zegt dat jezelf niet deskundig genoeg bent om het zelf op te kunnen lossen.

Laat er is iemand naar kijken met echt verstand van zaken, of neem het euvel voor lief en laat het lekker varen.
Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan auto's.

No hard feelings

Gr. paul

sanscorp (0), 13 jaar geleden

uhh intercooler was niet nutteloos; deze was niet gasdicht meer en behoorlijk gedeukt, vond het alleen wel de moeite waard om het te proberen en slecht is het zeker niet geweest.

Overigens heeft de IC welke zo goed als nieuw is maar 50 euro gekost, dat t.o.v. 300 euro nieuw :)
idd no hard feelings maar er word aan deze kant ook nog wel nagedacht hoor.

Het euvel voor lief nemen vind ikzelf geen optie; ik leer hier een hoop van en dat vind ik leuk om te zoeken en te sleutelen.
Waarom zou je iets opgeven als je het leuk vind? alleen omdat het maar een beetje tegenzit?

En nee ik ben geen professional, maar elke suggestie die men kan doen en wat ik dus zelf kan testen (tot nu toe al erg veel!) ga ik zeker proberen.

Wat betreft de ECU welke goedkoop moet, hier wil ik gewoon mee klungelen; het is dus een experiment en voor de lol en om van te leren. Vandaar dat het goedkoop moet! ...

Als ik het in orde krijg (die tweede ECU) dan kan ik het altijd proberen in mijn auto.
Zo niet heb ik er weer een hoop van geleerd.

het is voor mij een hobby! als dit probleem met de airco had gespeeld was ik er ook zo achteraan gegaan.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Sander

Informeer eens bij AC-tronics wellicht kunnen hun jou informeren.

Gr. paul

sanscorp (0), 13 jaar geleden

:D ga ik zeker even doen, bedankt!

EDIT: Ondanks dat ze alleen aan bedrijven leveren heb ik zojuist een mail gestuurd; nooit geschoten is altijd mis!

sanscorp (0), 13 jaar geleden

Helaas; AC tronics kan me niet helpen :(

Op autodemontagebedrijven vragen ze soms meer dan een "Virgin" ECU terwijl je er theoretisch helemaal niets aan hebt.
Blijkt dus erg lastig te zijn om zo'n ding tweedehands en voor een normale prijs te vinden...

sanscorp (0), 10 jaar geleden

andere ECU geprobeerd, van een model 2004 (ook fase 3, zelde HW maar nieuwere SW) maar geen verschil.
heb het probleem maar geaccepteerd en ga er niets aan doen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.