Alfa Romeo 156: stotteren/schokken na koudstart

Bouwjaar: 1998

hallo,
na een koudstart heeft de Alfa 1.8ts (110.000km) last van erg schokkerig rijden binnen de eerste 100-200m. Na het stotteren/schokken (maximaal 2 schokken) komt het niet meer voor tot de volgende koudstart. Het is niet bij het opschakelen, maar na het lichtjes versnellen in 1ste of 2de versnelling. Bougies zijn reeds door dealer vervangen, maar het probleem blijft aan.
wie heeft hetzelfde probleem of weet raad?

alvast bedankt

swixx

Geplaatst door swixx (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Doix (0), 18 jaar geleden

Alfa twinsparks in de modellen 145 /6, 156, 166 en GTV / Spider hebben last van een soort "aanhangereffect". Lichtjes inhouden bij versnellen vlak na een koude start, zeg de eerste 200 - 500 meter. Ik durf niet te zeggen of dat van jou anders is dan dit fenomeen. Heeft de auto het altijd of komt het sporadisch voor?
Een aantal mensen binnen de Alfa clubs hebben middels chiptuning van bijvoorbeeld Squadra Tuning dit "aanhangereffect" weten op te lossen.
Mijn eigen auto, een 145 2.0TS is standaard en heeft het aanhangereffect ook bij tijd en wijle (afhankelijk van hoe lang stilgestaan en weersomstandigheden) maar het reinigen van het gasklephuis en resetten stappenmotor / ECU maakte het wel aanzienlijk minder erg.
Kijk bijvoorbeeld ook eens op http://www.alfaromeo156club.nl

Greetz en succes,

Aad

swixx (0), 18 jaar geleden

hallo aad,
het schokken was een tijdje geleden steeds binnen de eerste halve kilomter na een koudstart (meestal maar 1 schok). nu komt het steeds vaker voor, ook na +20min rijden. licht versnellen geeft een (meestal) hevige schok (alsof er bruusk geremd wordt).

Doix (0), 18 jaar geleden

Ha Swixx,

Het reinigen en resetten van gasklephuis en stappenmotor werkte niet?
En wanneer is het brandstoffilter vervangen? deze kan namelijk vervuild zijn waardoor de auto bij verhoogde brandstofbehoefte astmatisch wordt.
Als dit conform afspraak vervangen is dan kan je bijvoorbeeld kijken naar de bobinerij / ontsteking. De bougies zijn reeds vervangen zeg je, maar is toen ook gekeken naar de bobinerij? Deze kan gaan corroderen en mogelijk zit hier het probleem? Deze is namelijk bij mij vervangen bij 100.000 en bij enkele andere twinspark rijders heb ik er ook al over gehoord.
Zo niet, dan zijn de volgende mogelijkheden nog uitzoekbaar:

1) foutieve werking lambdasonde door bijvoorbeeld kapotte verwarmingselement

2) luchtmassameter is kaduuk.

Beiden zouden in de garage makkelijk te traceren moeten zijn. De werking van de lambdasonde kan men checken door de ECU uit te lezen en on-the-fly de waarden de checken als de auto stationair draait en als men gas geeft.
Wat betreft de luchtmassameter kan men op aanvraag een andere LMM erin zetten en proefrijden.

Succes,

Aad

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.