ik heb een alfa 156 2.4 jtd en als je voluit gas geeft.dan bij ongeveer 2600 toeren en bij 2800 toeren houd hij even in en dan voornamelijk in de 3e en 4e versnelling.(dit doet hij niet altijd maar wel vaak)
nu ben ik er mee naar de dealer geweest en die zij direct de luchtmassameter. die is toen vervangen a'205 euro.en de auto heeft ook een maandje niet meer ingehouden nou heb ik hetzelfde weer en zegt de dealer;dan denk ik dat de turbo soms vast slaat die moet je goed los houden want een turbo kost ong 900 euri's
ik heb zelf nog even gereden met de stekker van de luchtmassameter af en dan houd hij niet in, maar dan trekt de auto in zijn geheel wel iets minder
kan het niet zijn dat de luchtmassameter weer kapot is?
of dat hij toen helemaal niet kapot was en dat wel de turbo kapot is? wie heeft er advies wat ik nu het best kan doen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Arjan,
is het algemeen bekend dat de jtd-motoren een dip vertonen rondom de 2700 toeren. Kijk maar eens op tuning site voor TDI en/of JTD motoren. Deze dip is dus een gevolg van het programma wat er standaard bij Fiat in wordt gezet voor aansturing van het oa het injectiestyseem. Dat de dealer zei dat het de LMM was, is niet verwonderlijk want die meters gaan veel stuk... Echter, uit het verhaal blijkt toch dat de meter niet kapot was, aangezien de problemen nu weer optreden. Ook de turbo lijkt me niet waarschijnlijk, een kapotte turbo is veelal te herkennen aan metalig sleepgeluid. En speelt ook een belangrijke rol bij lagere toeren / koppelopbouw. Ik zou beginnen het luchtfilter te vervangen of grondig schoon te maken, ook alle luchtkanalen die daarmee in verbinding staan. Ook de ECR klep kan het probleem zijn bij jtd en tdi's, dat is een klep die recirculatie van uitlaatgassen verzorgt ter reduceren van het N0X gehalte. Deze wordt in veel gevallen afgesloten ter verbetering van de prestaties. Ik zou beginnen deze schoon te maken. En dan eens kijken wat de prestaties van de auto dan zijn. Wacht svp met het aanschaffen van een nieuwe turbo... ik hoop dat je iets wijzer bent geworden met de info. Mvg Randy
hallo, randy
ik heb het probleem inmiddels gevonden,het was de luchtinlaatslang (van de intercooler naar de moter)daar zat een scheur in aan de onderkant van 3cm.
die heb ik vervangen en nu is het weer zoals het hoort.
maar nu had ik graag die oude LMMeter nog gehad dan had ik nog kunnen proberen of die ook daadwerkelijk stuk was.
groetjes, arjan
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar