Alfa Romeo 147: Tikkend geluid

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hoi!

Hoor een geratel in mijn moter type 147. 2.0 twinspark bj 2002, heeft nu 100000 km gelopen en ditributie is vervangen met 70000 km.

Wie kan mij helpen met dit probleem a.u. b, ben zelf monteur, maar moet nog veel leren, alvast bedankt voor de moeite.

Mvgr Rones

Rones

Geplaatst door Rones (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

terror (0) PRO, 17 jaar geleden

bij het starten of constand ???

Rones (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi! Nee het geratel is constant, wat kan het allemaal zijn?

Mvgr Rones

Rones (0) PRO, 17 jaar geleden

Naarmate je harder rijdt wordt het geratel wel minder?

alfa_romeo (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

Om dit probleem op te lossen moet je de kap van de distributie loshalen.
Dan moet je de motor starten en kijken hoe de balansas riem spanner gespannen wordt.
Afgelopen tijd zijn er problemen met deze spanners en dan slaat hij tegen zijn maximale spanning aan en dat geeft dat ratelende geluid.

Groeten van een alfa freak.

Rones (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi!

Het probleem van de alfa is, hij tikt, dacht dat het een ratelend geluid was, maar het is een tikkend geluid, het is net als of je de kleppen hoort tikken of klepspeling te groot of nokkenas versteller is het probleem. 1 dag voor dat hij ging tikken,had ie te weinig oliedruk en er komt ook blauwe rook uit de uitlaat, dat duidt op olieverbruik, heb er toen 2 liter bij moeten gooien.
Mischien is de klepspeling te te groot en klepseals verrot, dat ie daarom tikt en rookt.

Wil m zaterdag uitmekaar halen, maar heb vernomen dat je speciaalgereedschap nodig hebt voor de nokkenas en hoe zit dat met de timing, als ik m uitmekaar wil halen, kan ik m dan gewoon zelf merken met een stift net als bij een vw of moet ik daar niet aan beginnen.

Bedankt voor het meedenken en hoop spoedig weer wat te horen.

P.S als het kan voor zaterdag.

Mvg Rones

alfa_romeo (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

Je kan deze motor wel zelf uit elkaar halen, maar je hebt wel speciaal gereedschap nodig om alles weer in elkaar te zetten.
De in -en uitlaat nokkenas moet je blokkeren d.m.v. kapjes. Je hebt een originele riem nodig omdat daar de streepjes op staan voor de merktekens. Je hebt gereedschap nodig voor de distributieriem en een aparte riemspanner voor de balansasriem aan te spannen.
Deze auto heeft hydraulische klepstoters, dus hiervan kan je geen klepspeling afstellen.Als de auto ook olie verbruikt zou ik als eerste beginnen met het carter er onder vandaan te halen en kijken hoedat de krukas lagers zijn, omdat het een tikkend geluid is zijn waarschijnlijk de lagers blauw.Hierdoor gaan deze auto's meestal olie verbruiken.Als de lagers kapot zijn is de goedkoopste oplossing een nieuwe motor erin hangen.

Groeten van een alfa feak (Alfa monteur)

Rones (0) PRO, 17 jaar geleden

hoi!

Heb carterpan losgehaald en en krukas lagers zijn niet blauw, maar de lagerschalen van de drijfstangen zijn wel blauw, kan ik niet gewoon de lagerschalen vervangen,en dat het probleem dan is opgelost,heb ook compressie gemeten en de 1e , 2e , 3e zijn tussen de 12 en 14 bar en de 4e is 11.5 wel is de zuiger van de vierde cilinder zwart van de olie, door het bougie gat te zien en het getik komt daar vandaan, als je onder de carterpan staat. krukaslagers zijn niet kapot.

En wat kost een nieuwemotor?

Hoor graag meer van je Alfa freak?

Mvgr Rones

Rones (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi!

Er moet een nieuwe motor in, lagerschallen vervangen, maar dat was het probleem niet, ligt aan de krukas en zuigers en cilinderwand een auto van 100.000,nieuwe motor in lepelen en verkopen die rotzooi, ben ik gelijk van genezen nooit meer alfa, tenzij jezelf de oliepeilstok bent en elke dag je motor aait en vertroetelt. alfa mogen ze niet eens meer op de markt brengen een schande. tjinge, tjonge, jonge mvgr exexxexe alfa rijder.

alfa_romeo (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

Een nieuwe motor kost ongeveer 4000€ je kan ook een ruilmotor kopen die kost dacht ik ongeveer 2000 euro.Bij sam van lingen in houten hebben ze ook een adres voor motoren.
Het probleem ligt niet aan de alfa dat deze kapot gaat dat is bij geen een auto zo.Het ligt aan de berijder van de auto.Heh Oliepeilen wat is dat, hoe moet dat, is dat nodig dan.Dat de lagerschalen van de drijfstang blauw zijn zegt genoeg.Met te weinig olie rond gereden.Iedere alfa verbruikt olie en wat nog het belangrijkste is, heb je hem nieuw gekocht of als ex lease of particulier.Suc6 met je motor uitbouwen daar gaat een hoop tijd inzitten.

Groeten van een alfa freak.

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja, met 2 liter olie te weinig rond rijden is niet verstandig!
@ alfa_romeo: Er zijn toch ook alfa's die geen olie verbruiken (of toch niet abnormaal, want ik ga er vanuit dat iedere motor olie verbruikt)? En nog vrij veel als je het mij vraagt.

alfa_romeo (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

Er zijn ook alfa's die geen olie verbruiken ja.Ik heb zelf een 156 1.8ts 16v ik weet dat er normaal mee gereden is met deze auto omdat ik wist wie voorheen de eigenaar was.Als een alfa goed warm gereden wordt en niet hoger dan 3000 toeren voordat hij warm is, dan loopt deze motor perfect in.Sommige alfa rijders peilen geen olie of komen pas als het lampje (te weinig oliedruk) op gaat lichten terwijl ze een scherpe bocht nemen.Dan kan er al motorschade ontstaan zijn en als mensen dan weer pas komen als dat lampje gaat branden, dan gaat de motor steeds meer olie zuipen.Een 1.9jtd motor van alfa romeo verbruikt helemaal geen olie.Bij een benzine motor als deze 1 ltr. op 3000 km verbruikt is dit normaal.Alleen de meeste alfa's benzine motoren daar gaat 1ltr. bij op de 10.000km.

Groeten van een alfa freak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.