Alfa Romeo 156: weinig vermogen onder 3000tpm en dieselgeluid

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 TS

Probleem:

Enige tijd geleden de auto aangeschaft dus weet niet heel veel over het verleden.
+/- 2000km geleden is de distributie een tand versprongen (oorzaak onbekend).
Alles weer op tijd gezet (gecontroleerd door Alfa specialist), motor liep toen weer goed maar had niet erg veel vermogen onder de 3000tpm.
Vervolgens heeft de motor wat te kort olie gehad (iets onder het minimum). Oorzaak waarschijnlijk dolgedraaide olieaftapplug losgetrild waardoor olielekkage is ontstaan, maar ik vind het uitlaateinde ook erg zwart.
Na het olietekort draaid de motor nu rauw en maakt een dieselgeluid. Dit geluid is bij het starten en verdwijnt na enkele seconden, dan loopt de motor mooi, maar als de motor warm wordt gaat hij weer dieselig klinken. Vooral stationair, boven de 3000 tpm lijkt het geluid af te nemen (maar ik durf niet te veel gas te geven).

Ik denk zelf aan de nokkenasversteller of aan beschadigde klepstoters (ruimte bij warm worden).

Wie kan mij advies en een kostenplaatje geven?

aver196

Geplaatst door aver196 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

één tandje versprongen is geheid schade....( distri wordt niet voor niets met calibers gemonteerd )
oliepeil te laag is funest...
diesel geluidje KAN de nokkenasversteller zijn.
die wordt doorgaans vervangen bij de distri-wissel.

aver196 (0), 13 jaar geleden

"Voorzichtige" conclusie is dus dat ik op zoek kan naar een ruilmotor?

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de motor een tijdje op te laag oliepeil gereden heeft, bestaat idd de kans dat er binnenkort een flink getik hoorbaar zal worden.

log maar eens in op www.alfaromeo156club.nl en stel daar ook de vraag maar eens...
overigens zijn er wel een aantal (demontage) bedrijven die gespecialiseerd zijn in Alfa ( ATS van de Wiel, A37, Auto Move enz )

aver196 (0), 13 jaar geleden

Motor inderdaad overleden. Door verspringen distributie hebben de lagers schade opgelopen. Hierdoor heeft 1 cilinder waarschijnlijk een vastloper gehad en is olie gaan verbruiken (1l op de 500km). Hierdoor dus te laag oliepeil waardoor oa de nokkenassen ingesleten zijn en nog meer van die ellende. Auto is de deur uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.