Hallo allen,
Sinds kort wordt ik met het volgende probleem geconfronteerd:
Het betreft een 156 2.5 V6 24V uit 1999
Als de motor warm is en ik rijd op een stoplicht af trap ik de koppeling in en wordt het toerental instabiel en wil de motor zelfs af en toe afslaan. Nu heb ik wat dingen geprobeerd om meer info te vergaren.
Als ik met 100kmh / 2500rpm de koppeling intrap zakt het toerental netjes en blijft deze stabiel rond de 900rpm hangen. Als ik de koppeling ingetrapt houdt en afremt naar stilstand begint het toerental te schommelen vanaf 30kmh tot stilstand.
Ik zie dus een verband tussen het stationair toerental en de snelheid.
Harder dan 30kmh stabiel stationair toerental bij ingetrapte koppeling
Zachter dan 30kmh is schommelend stationair en soms zelfs afslaan bij ingetrapte koppeling
Wie heeft hier ervaring mee?!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Veel motor-computers hebben verschillende regelingen voor het stationair. Er wordt onderscheid gemaakt tussen wel of niet rijden.
In jouw geval ligt de grens kennelijk op 30 kilometer/uur.
Het klinkt alsof het mengsel verkeerd is, of de stationair regelaar niet goed werkt.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysatoren.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.
Inmiddels het gasklep huis schoongemaakt en de stappenmotor uit elkaar gepakt. Uiteraard alle leidingen op de inlaat gecontroleerd evenals alle bereikbare connectoren.
Helaas heeft alles nog niet het gewenste resultaat of enigzins verbetering. Wel is me opgevallen dat het verbruik aan het toenemen is... Morgen even laten uitlezen, hopelijk werpt dat licht in de duisternis...
13 jaar
Als er een klein lekje is in het 1e stuk van de uitlaat, of de lambdasonde niet goed aangeeft, gaat je verbruik omhoog.
E.e.a. Uitgelezen en het is....... De lambdasonde !
Oldford, super bedankt voor het meedenken en reageren
Case closed
13 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar