Onlangs de auto van mijn dochter geleent, echter ik ben verwent met automatisch licht uit.
Helaas haar auto niet, gevolg lege accu :(
Even opladen dacht ik (met een oude acculader van mijzelf)m gedurende een uur of 15. Moet genoeg zijn (dacht ik), terug plaatsen en ...............................nog steeds leeg.
De accu blijkt een onderhouds vrije te zijn en schijn niet met een oude/conventionele oplader (heb ik gelezen)op te laden te zijn.
Andere oplossing gezocht, dus starten met kabel en daarna een minuurt of 50 geren met geen achterruit verwarming etc. aan.
Auto weer terug gezet en na een twee uur geken of hij starte, lamp van binnen verlichting brande fel, echter bij een start poging zakte de spanning in elkaar.
Wat kan er zijn :
- accu is defect
- een onderhouds vrije is niet rijdend op te laden
Wie heeft raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Ritsihermans]- een onderhouds vrije is niet rijdend op te laden[/quote]
Sinds wanneer? Deze is gewoon overleden..........
inderdaad,deze accu zal wel gesulfateerd zijn. (lees,kapot)
Ik deel deze informatie even omdat het mij 3 accu;'s heeft gekost (allemaal onder garantie):
Accu problemen?
Standaard zit er in auto's tot ongeveer 2005 een lood-calcium accu.
Deze mogen, vanwege het lood, tegenwoordig niet meer verkocht/gebruikt worden.
Bij vervanging van de accu wordt er dus meestal een calcium-calcium accu ingezet.
En daar zit het probleem in.
Een lood-calcium accu heeft namelijk maar 13,8 volt nodig om al bijgeladen te worden, een calcium-calcium accu heeft daarvoor minimaal 14,2 volt nodig.
Tevens heeft een calcium-calcium accu een veel langere laadtijd dan een lood-calcium accu en is hij als hij eenmaal volledig ontladen is gewoon stuk.
Als je dus weinig rijdt is het aan te raden om minimaal 1 keer per 2 weken de accu bij te laden met een goede acculader of de auto minimaal 30 minuten stationair te laten draaien.
Is de laadspanning te laag, controleer dan of er iets corrosie op de aansluiting van de bekabeling van de dynamo zit.
Anders levert levert deze net geen 14,2 volt met als gevolg dat de accu dus niet wordt bijgeladen.
Dus heb je een nieuwe accu en daarna problemen dat hij leeg lijkt te raken, maak dan met een staalborstel even de aansluitingen bij de dynamo schoon en grote kans dat het probleem is opgelost.
Dit verhaal is wat ik van de ANWB heb te horen gekregen.
12 jaar
algemeen bekend probleem, met daarvoor natuurlijk wel een oplossing, maar wel prijzig, namelijk een speciale acculader die af en toe een schot van 18 volt geeft en hierdoor de sulfaat laag van de platen af laat komen...... Is in de vakhandel verkrijgbaar,
gr peco power
De grap is dat als ik dit aan mensen vertel de meesten mij aankijken alsof ik brandend water ben.
Sommigen gaan zelf zo ver om te beweren dat ik compleet gek ben en dat het absolute onzin is.
Ik heb inmiddels begrepen dat de zilver-calcium accu's een betere oplossing zijn dan calcium-calcium.
Het is dus verstandig voor nieuwe accukopers om daar even op te letten, goedkoop kan anders heel snel duurkoop worden.
12 jaar
Even ter aanvulling:
Nikkel cadmium batterijen (NiCD) mogen niet meer verkocht worden vanwege het giftige cadmium. Dat is iets anders dan calcium.
Ook in een calcium-calcium of zilver-calcium batterij zit een massa lood. Calcium of zilver wordt in een kleine hoeveelheid toegevoegd aan het lood. De platen zijn dus een legering van lood met een beetje calcium en/of zilver.
Puur lood is niet stevig genoeg. De actieve massa zou snel uit de platen vallen.
Vroeger werd voor het legeren antimoon gebruikt. Ideaal, je kreeg er sterke platen van en een goede opname van de laadstroom. Nadelen: waterverbruik EN zelfontlading. Dus, regelmatig water bijvullen en opladen als hij lange tijd niet gebruikt wordt.
Een calcium-calcium batterij heeft stevige platen door de toevoeging van calcium, nagenoeg geen zelfontlading en nagenoeg geen waterverbruik. Daarom zijn deze batterijen ook afgesloten. Je kunt geen water meer bijvullen. Nadeel: als de batterij leeg is, neemt hij moeilijk laadstroom op. Daarom alleen met speciale laders te laden die inderdaad een flinke stoot tot wel 18V door de batterij heen jagen. Dit is ook nodig omdat de batterij anders geen gasontwikkeling heeft en het zuur niet goed mengt (stratificatie). In de normale situatie (in de auto die regelmatig gebruikt wordt) is een laadspanning tussen 14V en 14,8V prima.
Bij een zilver-calcium batterij is de positieve plaat gelegeerd met calcium en de negatieve plaat met calcium EN een beetje zilver. Dit zilver zorgt ervoor dat een lege batterij de laadstroom beter accepteert. Zo een batterij is makkelijker op te laden als hij leeg is. In normaal bedrijf is een laadspanning tussen 14V en 14,8V goed.
Wie nog meer wil weten, laat het maar horen.
Gr.
Paul
Meer over accu`s en batterijen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar