auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Algemeen: Ampèremeter aansluiten

Wat is de beste manier om een universele ampèremeter aan te sluiten? De meter zit nu tussen de dynamo en de accu (meet dus de laadstromen). Ik heb gehoord dat er ook andere manieren zijn die misschien beter werken. Verder heb ik twee verschillende ampèremeters. Eentje met inwendige weerstand (shunt) en eentje zonder. Hoe kun je die zonder shunt aansluiten? Op dezelfde manier als die met shunt is niet goed, want dan slaat hij helemaal door naar rechts.

Maurits

Geplaatst door

maurits7573 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat je wilt meten met een amperemeter is of de accu geladen wordt of ontladen. De stroom die de dynamo levert is niet zo interessant.
Hoe sluit je 'm zo aan? Voor de meter zonder shunt: Haal alle plusdraden van de accupool los (behalve de plusdraad naar de startmotor). Knoop deze plusdraden bij elkaar en maak hier een dikke draad (6mm2 of 10mm@) aan naar de amperemeter. Vanaf de andere kant van de amperemeter leg je een nieuwe dikke draad naar de pluspool van de accu.

De meter met shunt: Maak de twee dikke draden op dezelfde manier vast als bij de meter zonder shunt. Maar nu monteer je de shunt tussen deze dikke kabels. Monteer de shunt vlakbij de accu. Dan blijven de draden kort. Vana de shunt twee dunne kabeltjes naar de meter.

Let op de loop (route) van deze dikke draden. Pas op met scherpe delen enz.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

Bedankt voor je hulp. De shunt zit alleen in de meter ingebouwd volgens mij. Ik heb het als volgt begrepen van anderen die eens zo'n meter aangesloten hebben:
Als je een 1,5 V batterij op je ampèremeter aansluit en deze slaat niet of nauwelijks uit, heeft de meter een ingebouwde shunt. Slaat de meter helemaal uit bij de 1,5 V batterij, moet de shunt extern komen. Nu weet ik alleen niet, wat voor een shunt dit moet zijn (welke waarde). Kun je me daarbij helpen?

Maurits

maurits7573 0

17 jaar

Dat is inderdaad een methode om uit te vinden of er wel of geen shunt in zit.
Ik zou een amperemeter trouwens niet inbouwen bij een moderne auto. De stromen die er lopen voor o.a. elektrische stuurbekrachtiging, ABS pomp enz. zijn erg hoog en niet goed meer te meten. Je hebt dan een meter van 100A of meer nodig en dan is de uitlslag bij geringe stromen die langere tijd lopen zowat niet te zien. Bij een wat oudere auto kan het probleemloos. De meter moet minimaal 50A kunnen meten.
Hoe bepaal je de waarde van de (externe) shunt als je een meter zonder shunt hebt?

Gebruik een regelbare voeding en een weestandje van 10kOhm. Sluit de meter in serie met het weerstandje aan op de voeding. Sluit op de meter een gevoelige multimeter aan. Draai de spanning langzaam op totdat de meter op volle schaal staat. De spanning die je dan meet over de meter zal waarschijnlijk iets van 25mV zijn maar hoger of lager kan ook.
Zoek hierna op bijv. Conrad een meetshunt geschikt voor de maximale stroom die op de meterschaal staat. Dus bijvoorbeeld een 50A of 100A meetshunt. De meetshunt moet bij die stroom precies de spanningsval geven die je eerder gemeten hebt.

Succes.

Kun je geen passende shunt vinden, maar alleen een shunt met een hogere spanningsval dan kun je met weerstanden de meter ook kloppend maken.

Ik hoor wel hoe het gaat. Zorg in ieder geval dat je goede passende kabelverbindingen maakt op de shunt. En let erop dat de shunt goed geïsoleerd en stevig vast gemonteerd wordt. Kortsluiting wil je niet hebben...

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

Bedankt voor je uitleg, hier ga ik zeker uitkomen!

Maurits

maurits7573 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.