Er wordt soms beweerd dat minerale olie beter is dan synthetische.
Met name voor oudere auto's en motorfietsen.
Maar de reden dat ik geen minerale 10w40 durf te gebruiken is dat ik bang ben voor viscositeitverlies. Het z.g.n. gebrek aan "shearstabiliteit".
De VI improvers worden vooral door tandwielen doorgeknipt.
( de meeste motorfietsen hebben een gemeenschappelijk motor/versnellingsbak)
Een synthethische 10w40 zou daar geen last van hebben, omdat die uit zichzelf al een hoge VI heeft en er dus weinig of geen VI improvers inzitten.
Als je een minerale 10w40 gebruikt wordt dat na zeg 3000 km een 10w30, en na pakweg 8000 km een 10w20. En dan krijg je pitting in de tandwielen en nokkenassen.
Verder zouden deze "verknipte polymeren" verantwoordelijk zijn voor (extra) inlaatklep vervuiling.
Het is voor mijn Honda Deauville, en die zou elke 12000 km ververst mogen worden, zelfs dus met minerale olie.
Zijn er mensen die echt een minerale (motorfiets)olie 12.000 km laten zitten?
Sommigen zeggen dat dit een probleem was in de 60er en 70er jaren maar nu niet meer.
Wel weet ik dat men in Duitsland voor motorfietsen nog steeds het liefst 20W40 olie gebruikt. Juist omdat deze, door de lage VI, weing last zou hebben van blijvend viscositeitverlies.
Er wordt trouwens door de oliefabrikanten verdacht weinig over bekend gemaakt.
Is dit omdat men het nog zo slecht onder controle heeft?
Ad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die 20w40 olie gebruikt BMW veel omdat deze geen natteplatenkoppeling heeft.(de 800 en de 650 1 pitter daar gelaten)
Gewoon motorfietsolie gebruiken 10w40 van valvoline.
Ik gooi er volsynt in,fazer 600 en bandit nix geen olieverbruik en lopen prima!
oja niet duur 9,15 euro de liter..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar